آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش:
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با بیان اینکه پروژه مددکار اجتماعی در مدارس اجرا می شود، گفت: "رفتارهای معلم هایی که مرتکب تنبیه دانش آموزان می شوند بررسی و رصد می شود."

 

به گزارش فیدوس به نقل از مهر، نادر منصور کیایی درباره آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان گفت: "بر اساس نقشه خطرپذیری مدارس کشور طی سال‌های اخیر، استان‌ها به شیوه‌های مختلف داده‌های مربوط به خطرآفرینی و وضعیت خطرپذیری کودکان و نوجوانان را به روز کردند و نتیجه‌ این شد که هر استان به تفکیک شهرها و محلات خود، داده‌ها را روی نقشه خطرپذیری جانمایی می‌کند."

 

وی افزود:‌ "به عنوان مثال آموزش‌ و پرورش شهر تهران می‌داند که مهمترین اولویت خطرپذیری کودکان و نوجوانان چیست و مشخص است در یک شهر و محلات آن چه می‌گذرد و آسیب‌ها و رفتارهای مخاطره‌آمیز به تفکیک دوره تحصیلی چه مواردی هستند."

 

رفتارهای پرخطر در صدر آسیبهای اجتماعی دانش آموزان

 

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: "طبق نقشه خطرپذیری مدارس رفتارهای پرخطر مانند دخانیات، مصرف مواد مخدر، خشونت و گرایش به خودکشی در صدر آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان قرار دارد اما در برخی آمارها اعلام می‌شود که یک درصد از دانش‌آموزان معتاد هستند، سوال ما به عنوان مسئولان آموزش‌ و پرورش این است که اعتیاد این افراد چگونه تشخیص داده شده است؟"

 

کیایی با اشاره به اینکه در بحث مصرف مواد مخدر چند دسته داریم به عنوان مثال سوء مصرف مواد، وابستگی به مواد و افراد در معرض خطر یعنی گروهی که دخانیات مصرف می‌کنند و در خانواده‌ یا محله‌ای زندگی می‌کنند که سابقه مصرف مواد وجود دارد، افزود:‌ "وقتی می‌گوییم یک درصد دانش‌آموزان معتاد هستند باید بگوییم که آیا آنها یکبار مواد مصرف کرده‌اند، در معرض خطرند یا به مصرف مواد وابستگی دارند. فرض کنیم که این یک درصد مصرف کننده مواد مخدر باشند، حال سؤال این است که آنها را چگونه احراز کرده‌ایم آیا براساس شواهد بالینی مشخص شده که این افراد معتاد هستند یا نتایج پژوهش‌های پیمایشی این آمار را ارائه داده است."

 

آماری که در مورد اعتیاد دانش آموزان اعلام می شود باید با تحلیل باشد

 

وی ادامه داد: "آموزش‌ و پرورش در رابطه با اینکه برخی دانش‌آموزان مواد مخدر مصرف می‌کنند، حرفی ندارد اما ارقامی که اعلام می‌شود باید با تحلیل‌های متمم‌ها به کار برده شود."

 

مدیرکل دفتر مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ "اقدامی که دائم در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود و امسال هم در دستور کار قرار گرفته این است که به استان‌ها گفته‌ایم از ابزارهای مختلف یعنی داده‌های میدانی، ثبتی، نظرات والدین و کارشناسان استفاده کرده و پس از جمع بندی نتایج آنها را روی نقشه خطرپذیری استان پیاده کنند".

 

پروژه‌ مددکاری اجتماعی یا مدیریت آسیب ها را در مدارس کشور دنبال می کنیم

 

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح نماد؛ سه بخش شناسایی و غربالگری، آموزش و ارجاع و مداخله را در برمی‌گیرد، ادامه داد:‌ در بخش غربالگری ابزار استاندارد ساخته شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است. نقشه خطرپذیری، ابزارهای پروژه مددکاری اجتماعی و پروژه نماد قرار است آموزش و پرورش را در مسیری قرار دهند که در آینده نزدیک با برگزاری کارگاه‌های توجیهی و آموزش معلمان آنها را به این توانایی برساند که بدانند چگونه ابزار شناسایی و غربالگری را در مدرسه استفاده کنند تا مداخله به موقع در مدرسه و در صورت نیاز ارجاع به نهادهای همکار صورت بگیرد.

وی  افزود:‌ "در آموزش‌وپرورش قرار است تا جایی که امکان پذیر است تمام همکارانی که ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و آسیب‌ها دارند را آموزش دهیم و برای پیشگیری باید از تمام ظرفیت‌های مدرسه استفاده کرد و بیشترین تأکید بر کلاس درس و معلمان است به دلیل آنکه معلم بیشترین ارتباط را با دانش آموز دارد."

 

 

معلمان خاطی، مورد مشاوره قرار میگیرند

 

مدیرکل دفتر مراقبت آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره  اینکه شاهد تنبیه بدنی دانش آموزان هستیم آیا  معلمان خاطی نیز مورد مشاوره و آموزش مدیریت خشم قرار می گیرند گفت :‌ نظارت‌ها به شیوه‌های مختلف انجام می‌گیرد و افکار عمومی بداند که همه واقعیات مدارس این نیست و تنبیه بدنی به هیچ عنوان مورد تایید آموزش‌وپرورش نیست و همواره بر ایجاد جو صمیمی و محبت‌آمیز در مدرسه توصیه شده است و در قالب دوره‌های آموزشی تحت عنوان ارتباط موثر با دانش‌آموز سالانه ۲۰۰ هزار نفر از همکاران از این دوره استفاده می‌کنند.

 

رفتار معلمانی که مرتکب تنبه بدنی می‌شوند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

 

کیایی با تاکید بر اینکه رفتار معلمانی که مرتکب تنبه بدنی می‌شوند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد گفت: به هیچ وجه رفتارهایی که اعتبار و حیثیت جامعه معلمان و آموزش و پرورش خدشه وارد می‌کند را تایید نمی‌کنیم. با این معلمان مشاوره‌های لازم صورت می‌گیرد و در هیئت تخلفات اداری یکی از سازوکارهای تصمیم‌گیری ارجاع به مشاوره است و اینگونه نیست که صرفاً براساس مباحث حقوقی تصمیم‌گیری شود بلکه در مورد دلایل و عوامل سبب‌ساز اقدام معلم برای تنبیه بدنی بررسی‌های لازم صورت گرفته و او به مشاوران ارجاع می‌شود و پس از آن تصمیم لازم اخذ خواهد شد.

 

 

Histats.com START (standard) Histats.com END