آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
Array

فیدوس: شامگاه گذشته استاندار خوزستان روی خط برنامه تلویزیونی پایش آمد تا جواب گفته های هفته پیش محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و تجارت را در خصوص قانونی نبودن تردد خودروها خارج از محدوده منطقه آزاد اروند بدهد. مقتدایی در دقایقی که سخن گفت به قانون مناطق آزاد و به قوانینی که بخشنامه های استانداری را ذیل مصوبات دولت می داند، و نیز به آنچه تحت پوشش افزایش شعاع تردد خودروهای اروندی از مردم، دولت و نهادهای ناظر پنهان شده، هیچ اشاره ای نکرد بلکه تنها و تنها از اختیارات خود گفت. استاندار برای ایجاد زمینه پذیرش این اختیارات از سوابق و ویژگی های خود نیز سخن گفت؛ او گفت که «من» دو دوره نماینده مجلس بوده ام، گفت که «من» قبلا هم استاندار بوده ام، گفت که «من» می دانم در استان چه می گذرد، گفت که «من» کارهایی کردم که دولت هم از آن اطلاع ندارد و ... آنقدر از «منِ» خویش گفت تا در نهایت حوزه اختیاراتش را از دولت هم فراتر برد و از اختیارات حاکمیتی خود سخن گفت! 

پای استدلال استاندار خوزستان اما آنجا لنگید که گفت "جایگاه هیچ کدام از مسئولینی که در مورد تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان اظهار نظر کرده‌اند اعم از وزیر و دیگران در جایگاهی نیستند که در این ارتباط نظر دهند و نمی‌توانند به این قضیه ورود بکنند، اگر کسانی که مخالف تردد این خودروها هستند از خود من می‌پرسیدند من آن‌ها را توجیه می‌کردم. متأسفانه آقای نعمت زاده و بازرسی کل کشور و همه آن‌هایی که جنجال به راه انداختند با بنده که مسئول هستم و باید توضیح و پاسخ بدهم تماس نگرفتند."

سوال این است که چگونه استاندار انتظار دارد کسانی که برایشان اصلا صلاحیت قائل نیست با او تماس بگیرند تا به اشتباه نیفتند. چرا استاندار باید به کسانی که صلاحیت و جایگاهی در این موضوع ندارند پاسخگو باشد! آیا اگر با استاندار تماس می گرفتند صلاحیت ورود به این بحث را هم پیدا می کردند؟! آیا ملاک صلاحیت وزیر برای ورود به این بحث تماس با استاندار بود؟

استاندار خوزستان در برنامه پایش ادعا کرد که از قوانین کشور اطلاع دارد چون قبلا نماینده مجلس و استاندار بوده است؛ اما ظاهرا نمی خواست به یاد بیاورد که طبق اصل 137 قانون اساسی همه وزیران در قبال تصمیماتی که در هیات دولت گرفته می شود مسوول اند.

اصل یکصد و سی و هفتم - هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیأت وزیران می رسد، مسئول اعمال دیگران نیز هست .

مصوبه اخیر دولت مبنی بر تردد خودروهای مناطق آزاد که مورد شکایت استاندار است در هیات وزیران تصویب شده و طبق قانون اساسی وزیر صنعت هم در قبال اجرای این مصوبه مسوول است. حالا اگر آقای استاندار به هر دلیل نمی خواهد مصوبه اخیر دولت را بپذیرد بحث دیگری است.

بخشی از سخنان مقتدایی را اینجا بخوانید.

استاندار خوزستان از یک سو حیطه اختیارات خود را آنچنان وسعت می دهد که از دایره اختیارات دولت هم خارج می شود و از سوی دیگر هیچ کس را هم - حتی سازمان بازرسی کشور را- دارای صلاحیت لازم برای دخالت در این حیطه نمی داند. معلوم نیست بالاخره اختیارات استاندار خوزستان به سقف ثریا محدود می شود یا از آن هم بالاتر می رود! اگر قرار باشد آنچه استاندار خوزستان در خیال خود پرورانده از سوی همه استانداران  کشور اعمال شود دیگر وجود هیات دولت از حیض انتفاع می افتد. فکر کنید که هر یک از استانداران بخواهد در استان خود این چنین اعمال حاکمیت کند و دولت و هیچ کس دیگر هم حق ورود به حیطه آنها را نداشته باشد،  به این ترتیب باید شاهد باشیم که تا چندی دیگر استاندار سیستان به دلیل حرکت های ایذایی گروهک ها در مرزهای این استان به پاکستان اعلان جنگ بدهد و استاندار خوزستان برای تامین منافع مردم خوزستان اروندرود را از عراقی ها بگیرد، پرواز هواپیماها بر فراز خاک استان را ممنوع کند و هزار کار عجیب دیگر... .  

تازه می فهمیم که 40 میلیون ایرانی هر 4 سال یک بار به پای صندوق رای می روند تا رییس ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور تهران را انتخاب می کنند نه رییس قوه اجرایی کشور را!   

ضمن اینکه اگر استاندار دارای چنین اختیارات عظیمی است و می تواند دستور و مصوبه دولت را نقض کند طبق نص قانون فرمانداران نیز مشابه همان اختیارات استاندار را در حوزه شهرستان خود برخوردارند. بنابراین فرمانداران نیز می توانند دستورات و بخشنامه های استاندار را نپذیرند و بخشنامه های دلبخواه خود صادر کنند. آنوقت استاندار هم می شود رییس ساختمان استانداری نه قهرمانی که برخی رسانه های استانی هم اکنون برایش کف و سوت می زنند. 

یکشنبه شب استاندار خوزستان در برنامه پایش سعی کرد از ورود به مباحث قانونی که نشان می دهد طبق قانون مناطق آزاد کشور استفاده از خودروهای پلاک مناطق آزاد فقط برای سکنه این شهرها مجاز است طفره برود و پشت بحث تردد خودروها پنهان شود؛ او فقط از اختیاراتش محیرالعقولش گفت اما نگفت که این اختیارات را چه کسی به او داده است.      

ظاهرا استناد استاندار خوزستان درباره اختیارات حاکمیتی خود که به ویژه در بخش تامین امنیت در برنامه پایش عنوان کرد و ریاست خود بر شورای تامین استان را شاهدی بر این اختیارات دانست، به مصوبه شورای عالی اداری تحت عنوان " طرح‌ تعیین‌ وظایف‌ و اختیارات‌ استانداران‌ و فرمانداران‌ و نحوه‌ عزل‌ و نصب‌ آنان‌" است که در مورخه 28/7/1377 در شورای مذکور تصویب شده و در وبسایت استانداری خوزستان آمده است.  

در ماده اول این مصوبه آمده است:" استانداران‌ در قلمرو ماموریت‌ خویش‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ عالی‌ دولت‌، مسئولیت‌ اجرای‌ سیاست‌های‌ عمومی‌ كشور در ارتباط‌ با وزارتخانه‌ها، موسسات‌ و شركت‌های‌ دولتی‌ و سایر دستگاههایی‌ كه‌ به‌ نحوی‌ از بودجه‌ عمومی‌ دولت‌ استفاده‌ می‌نمایند، نهادهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نیروهای‌ انتظامی‌، شوراهای‌ اسلامی‌ شهر و شهرداریها و موسسات‌ عمومی‌ غیر دولتی‌ را عهده‌دار خواهند بود".

همچنین در بخش های دیگر این مصوبه استاندار  به عنوان رییس شورای تامین استان مسئول‌ برقراری‌ و حفظ‌ نظم‌ و امنیت‌ استان‌ شناخته شده و گفته شده که نیروهای‌ نظامی‌ در چارچوب‌ وظایفی‌ كه‌ در ارتباط‌ با امنیت‌ مناطق‌ دارند، تحت‌ نظارت‌ استانداران‌ عمل‌ خواهند كرد.

این مصوبه می تواند غلط انداز باشد و اختیاراتی مافوق اختیارات دولت برای استاندار در نظر آورد اگر به تبصره بند یک ماده اول این مصوبه، توجه نشود آنجا که می گوید:" وظایف امنیتی استانداران را شورای امنیت کشور تعیین می نماید. " 

ببینیم شورای امنیت کشور چه ارگانی است. شورای امنیت کشور در سال های قبل رکنی از ارکان وزارت کشور  بود و با ریاست وزیر کشور تشکیل می شد. امروز یکی از ارکان فرعی شورای عالی امنیت ملی محسوب می شود که هنوز ریاست آن بر عهده وزیر کشور است. یکی از وظایف اصلی این شورا نظارت بر شوراهای تامین استانی است که در هر استان به ریاست استاندار تشکیل می شود.  بر  این اساس به نظر می رسد اختیارات شورای تامین استان ها ذیل اختیارات شورای امنیت کشور و در مجموع در دایره اختیارات دولتی است و اختیارات حاکمیتی که استاندار خوزستان در بحث تردد خودروها از آن یاد می کند به واسطه ریاستش بر شورای تامین استان به دست نمی آید. شورای امنیت کشور وظایف شوراهای تامین استانی را اینگونه تعریف کرده است:" الف) جمع‌بندی و بررسی اخبار و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به امور حساس امنیتی، سیاسی و اجتماعی استان؛ ب) گزارش وضع امنیتی، سیاسی و اجتماعی استان به شورای امنیت کشور؛ ج) ایجاد هماهنگی با شورای امنیت کشور؛ د) تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها در رابطه با امنیت استان در چارچوب وظایف قانونی هر یک از آنها؛ هـ) برقراری ارتباط مستقیم با شورای تأمین شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه."

می بینیم که وظیفه استاندار در تامین امنیت ذیل وظایف دولتی او است و نه فراتر از آن تحت عنوان اختیارات حاکمیتی. 

هر چند در این قانون نیامده که استانداران به بهانه تقویت امنیت و ... مجازند که قوانین کشور را نقض کنند اما با توجه به اختیارات به ظاهر وسیعی که مصوبه شورای عالی اداری برای استانداران تصویب کرده ممکن است شائبه هایی در این خصوص ایجاد شود. اینجاست که باید به جایگاه مرجع صادرکننده این مصوبه یعنی شورای عالی اداری توجه کرد. شورای عالی اداری اساسا یک نهاد قانونگذاری نیست؛ یک نهاد مشورتی ذیل قوه اجرایی کشور است که حتی تصمیمات آن برای شخص رییس جمهور هم لازم الاتباع نیست و رئیس جمهور می تواند پیشنهادات این شورا بپذیرد یا نپذیرد. با توجه به اینکه این مصوبه در تمامی استانداری های کشور مورد استناد قرار می گیرد باید پذیرفت که رئیس جمهور وقت این مصوبه را تایید کرده اما مهم این است که طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی "مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد". بنابراین اگر مصوبه پیشنهادی شورای عالی اداری  به تصویب دولت هم رسیده باشد در صورت تزاحم آن با قوانین اساسی و مجلس محلی از اعراب ندارد. این سان مصوبه ای که ظاهرا استاندار برای اختیارات حاکمیتی خود بدان استناد می کند اساسا مصوبه یک نهاد مشورتی است که در مقایسه با قوانین رسمی کشور ارزش چندانی ندارد.   

بحث دیگری که در خصوص ادعای اختیارات حاکمیتی استاندار می توان طرح نمود این است که حاکمیت به لحاظ سیاسی واجد چه مفهومی است و آیا استاندار در نظام جمهوری اسلامی از آن سهم می برد یا نه؟

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی حاکمیت در ایران دوگانه است از یک سو به ملت نسبت داده شده و از سوی دیگر بر اساس نظریه فقه سیاسی شیعه به ولی فقیه. طبق قانون اساسی این دو توامان حق حاکمیت خویش را اعمال می کنند؛ برای همین طبق قانون اساسی دولت هم در مقابل ملت مسوول است و هم در مقابل رهبری. استاندار نه از سوی ملت انتخاب شده و نه از سوی رهبری مورد تنفیذ قرار گرفته؛ لذا واجد هیچ گونه حق حاکمیتی نیست. اساسا دولت نیز صرفا کارگزار حق حاکمیت ملت و رهبری است و بر این اساس استاندار هم صرفا کارگزار منطقه ای چنین دولتی. لذا از این منظر هم نمی توان حق یا اختیار حاکمیتی فراتر از اختیارات دولتی برای استاندار قائل شد.

از سوی دیگر در قانون خدمات کشوری مفهومی به نام امور حاکمیتی آمده اما آن را در ذیل اختیارات دولت و به صورت کشوری تعریف کرده است؛ چنانکه اگر استاندار به این مفهوم در قانون خدمات کشوری استناد کرده باشد باز هم خود را در ذیل اختیارات دولت تعریف کرده است نه بیرون از آن. و بنابراین باید در برابر مصوبات و دستورات نهاد بالاسری خود سر خم کند.

اما به نظر می رسد برای مقتدایی ورژن 2 سر خم کردن برابر قانون کار سختی است. اول بار وقتی پیشنهاد استانداری را از وزیر کشور دولت روحانی دریافت کرد گفت که به کلاس اول باز نمی گردد. دیری نگذشت که به کلاس اول بازگشت اما تصمیم گرفت خود کلاس استانداری را ارتقا دهد. این بود که بیست و چند مشاور برای خود برگزید، با وزرا کل انداخت و در نهایت با عبور از قانون مناطق آزاد و تفسیر به رای مصوبات شورای عالی اداری حدود اختیارات خود را حتی از دولت هم فراتر کرد.

 اما استاندار خوزستان چه ورژن 2 باشد چه هر ورژن دیگری هیچ راه گریزی از تمکین به مصوبه دولت که همانا تکرار قانون مناطق آزاد کشور و استفاده از خودروهای پلاک مناطق آزاد صرفا در محدوده این مناطق است، ندارد؛ مگر آنکه بخواهد همچنان شاهد دور زدن قانون تحت پوشش بحث تردد خودروها باشد. در این میان چنگ انداختن استاندار به مفاهیم سیاسی و حقوقی مشکل اصلی را که نقض شدن قانون و لاپوشانی حقایق است رفع نمی کند. تنها چیزی که استنکاف استاندار از اجرای مصوبه اخیر دولت ممکن است به دنبال داشته باشد اخلال در انضباط اداری دولت، دلبخواه شدن اجرای قانون، باز شدن پرونده های تخلف از قانون در آینده (چنانکه پس از دولت احمدی نژاد رخ داد)  و احتمال رودرو قرار دادن دولت تدبیر و امید با مردم خوزستان آنهم به دست نماینده این دولت است که نقطه ای تاریک در پرونده کاری مقتدایی ثبت خواهد کرد.

تاکید استاندار خوزستان در برنامه پایش بر آزاد بودن تردد خودروها در استان خوزستان نشان از آن داشت که مقتدایی نمی خواهد مصوبه اخیر هیات وزیران را قبول کند. شاید استاندار از مصوبه ای خوشش نیاید اما نمی تواند و این حق را ندارد که مصوبه هیات وزیران را اجرا نکند. زیرا اصل 133 قانون اساسی می گوید: "در موارد اختلاف نظر و یا تداخل در وظایف قانونی دستگاه های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیأت وزیران که به پیشنهاد رئیس جمهور اتخاذ می شود لازم الاجراست".

خارج از متن: 

فیدوس در مطلب فوق نشان داده است که استدلال های استاندار در برنامه پایش فاقد مبنای حقوقی قوی است. در روزهای بعد نشان خواهیم داد که اساسا بحث تردد خودروهای اروندی در سطح استان یک بحث انحرافی است!    

 

انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوزستان
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
واقعا استاندار تا کی میخواد خلاف قانون عمل کنه. زیاد طول نمیکشه که مجبور میشه به اشتباه خودش پی ببره ولی اون‌موقع کی میخواد جواب مردم بیچاره رو بده
علی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
نون والقلم وما یسطرون . برازنده مردم اروندی فیدووووووووووس .
ایمان
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
فیدوس شجاعانه به مباحث مهمی اشاره می کند. امکان فیلتر شدن را از نظر دور ندارید. بحث تردد به نظر انحرافی باشه چون طی تجربه بعد از جنگ تمام امکانات و بودجه و... قراره بدون توقف از آبادان و خرمشهر به اهواز و باقی استان انتقال داده بشه.گویی کینه سالها برتری بی چون و چرای آبادان و خرمشهر در مولفه های شهریت بر اهواز چنان داغی بر دل مرکز نشینان استان گذاشته که عقده گشایی آنها تمامی ندارد. شما خاطرتان هست حدود سال 75 تمام اسیب دیدگان روانی استان را در آبادان رها کردند؟ خاطرتان هست جاده آبادان ماهشهر چقدر قربانی گرفت تا پلهای پنجم و ششم و کابلی اهواز ساخته شوند؟ تنها راه برگشت آبادان و خرمشهر به دوران قبل از جنگ در گرو استقلال از استان هست یا به شکل منطقه آزاد یا استان مستقل.
امین حمیدیان
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
با سلام اولا افرین به بررسی حقوقی و استدلال های سایت فیدوس دوما اتفاقا یکی از مواردی که مداوما مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم بران تاکید دارند نقد منصفانه و بدون اهانت است و در نظام جمهوری اسلامی اتفاقا همه و از جمله استاندار محترم به نقدها همیشه احترام گزاشته و اتفاقا همواره بر نقد فنی تاکید داشته اند قطعا این نقد زمانی نقد است و برای استاندار محترم ارزش دارد که در زاویه با نظر ایشان باشد و گرنه تایید فرمایشات ایشان که دیگر نقد نیست و نکته اخر انچه عزیزان بر ان صحه دارند بحث بسیار مهمی در حقوق اساسی و ذیل ان در حقوق اداری است که نسبت حاکمیت و حقوق مردم در ان بررسی می شود که فیدوس بخوبی ان را واکاوی نموده که نشان از کارشناسی موضوع دارد که اگر دوستان عزیز که از نظر حقوقی با استدلال های فیدوس مخالف هستند بحث فیدوس را برای تنویر افکار عمومی نقد کنند اما در پایان سخنی با نمایندگان استان و استاندار محترم و هم استانیها جناب اقای استاندار در اینکه جنابعالی دغدغه دارید حرفی نیست اما بسادگی می شد اولا این مصوبه را بگونه ای طراحی کنید که مدیر منطقه ازاد ان را ابلاغ می نمود تا روند اجرای کار حسب قانون مناطق ازاد انجام می شد چون شما سمتی در این منطقه نداشتید دوما با انجام کار کارشناسی می شد مجوز این اقدام را از هیات وزیران اخذ نمود اتفاقا با نگاه مثبت دولت و صاحب منصبان عزیز در هیات مدیره منطقه ازاد و احترام دولت مردان به جنابعالی این موضوع شدنی بود لذا از نمایندگان محترم می خواهم به شما کمک کنند تا هر چه زودتر بجای این بحث بی حاصل نسبت به توجیه قانونی نیاز منطقه به این تصمیم و تبدیل ان به مصوبه قانونی اقدام شود تا بسادگی نشود ان را لغو کرد از طرفی هم استانی های محترم بدانید سایت فیدوس و مردم ابادان خرمشهر در پیشانی مرزهای ایران هستی و جان خود را پیشکش مردم ایران و استان خوزستان کردند و اتفاقا خیلی خوشحال می شوند از این امتیاز همه استان استفاده کنند اما بطور قانونی نه اینکه به اسم مردم ابادان و خرمشهر این امتیاز داده شود انهم بدون اطلاع مردم ابادان خرمشهر این باعث ناراحت شدن این مردم صبور شد امیدوارم با همدلی و همفکری همه بتوان این استان عزیز را از مشکلات برهانیم
ali
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
آقای ایمان ! یک دفعه بگو از ایران جدا بشید و یک کشور مستقل تشکیل بدید...
شهاب
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
تمام مردم در سایت ها . در کوچه بازار بحرف اومدند . اظهار نظر کردند . راهکار دادند الا این اقایان مسول و مدیران منطقه آزاد!!!!! بعضی وقتاپیش خودم فکر میکنم نکنه یه تفاهم هایی پشت پرده بین آقایون صورت گرفته که حالا یک آقایی یک سوتی بزرگی در استان داده و قضیه بیخ پیدا کرده وهمه را موظف کردن که دست بدست هم بدن وقضیه را جمعش کنند!!!
ابادان
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
علی اقاکاملا حق با ایمان عزیز هستش . تا اهواز وجود داره زندگی ما همین اش و همین کاسست. بایداز اهواز مستقل بشیم . تنها راه اباد شدن ابادان همینه
علی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
آقایali اینکه آقای ایمان گفته اند مستقل بشیم چیز جدیدی نیست . طرح استان اروند به مرکزیت آبادان دهه هفتاد مطرح شد منتهابا توجه به محروم شدن خوزستان از شهرهای مهم آبادان و خرمشهر و. . . .منافعی که همین آقایان از دست میدادند با مخالفت مواجه واز دستور خارج شد . ولی کاش بجای منطقه آزاد اروند استان اروند شده بودیم .اونوقت دیگه اینجوری شیره آبادان خرمشهرو نمیکشیدن.و چطور میتونستن باچهارتا کوره دهات پز بدن !؟؟
کاظم
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
جناب علی مگر اینهمه استان که یک شبه درست شد از کشور جدا شدند اتفاقا بحث استان اروند از زمان جنگ مطرح شد ولی همین عالیجنابان در اهواز همواره سنگ اندازی کردن . استان شدن بخشی از کشور جهت کوچک کردن منطقه جغرافیایی بمنظور امکان توسعه آن منطقه است . تاکی باید شاهد مظالم و جفاهای جنابان در اهواز بر علیه شهرهای آبادان و خرمشهر که بخاطر موقعیت چشمگیرشان در ادوار گذشته و در سایه بودن اهواز همواره بعنوان خاری در چشم جنابان مرکز نشین دیده اند باشیم اصلا چه ایرادی دارد با توجه به پتانسیل های بالای شهرهای آبادان و خرمشهر استان اروندان تشکیل شود چرا که جنابان در اهواز طی اینسالها نشان داده اند با توجه به تفکرات و بغض ها و ضدیتهایشان نتوانسته و نمیتوانند به این دو شهر رسیدگی لازم نمایند . بخدا قسم آبادان و خرمشهر را از استان بگیرند استان زر خیز خوزستان دیگر اعتبار و نام گذشته را نخواهد داشت . اسکله های متعدد - دسترسی به آبهای آزاد- امکان عبور کشتیها - فرودگاه بین المللی - پالایشگاه نفت عظیم - شرکت پتروشیمی وسیع و منحصر بفرد - کشاورزی قوی - راه آهن ...... و ازهمه مهمتر مردمان فهیم و مهربان بزرگترین پتانسیلهایی هستن که استان شدن این منطقه را توجیه می نماید .
رضا
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
فيدوس ترددچه كل استان ازاد شود ويا اينكه تردد تا اهواز باشد بايد بازار خريد وفروش در شهرهاي ديگر غير قانوني تلقي شود تا مردم اين مناطق جهت خريد خودرو و.... به بازار ابادان بيايند تا شاهد پيشرفت و رونق اقتصادي شهر شويم همه مردم اطلاع دارند كه بعد از جنگ تنها امتيازي كه توانست مردم استان رابه ابادان بياورد همين بازار ته لنجي بود پس بايد اين موضوع را تاكيد كني كه بازار خريد وفروش درمحدوده منطقه ازاد باشد همانند ساير مناطق ازاد كشور وجهان
علی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
زنده باد فیدوس
ali
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
الان علاوه بر اهواز در بعضی شهرها نمایندگی فروش خودروهای پلاک اروند دایر شده ! خیلی از نمایشگاهها هم ماشینهای ایرانی را فروختند و فقط پلاک اروندی دارند . واردات این خودروها و ترخیص آنها قطعا سود خوبی برای بازرگانان منطقه اروند داره. به این مورد باید عوارض تردد را هم اضافه کرد که نصیب منطقه آزاد میشه. خسته نباشید به استاندار محترم و شجاع .
خوزستانی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
جناب فیدوس استدلالهای شما خیلی جالب بود من باید اعتراف کنم که چیزهای خوبی از مقاله شما یاد گرفتم. اما سوالی در ذهنم هست که امیدوارم جوابی به آن داده شود. با فرض اینکه آقای مقتدایی در این مصوبه کاری فراتر از قانون اساسی و کشوری انجام داده باشد باید به چه کسی جواب پس بدهد؟ من فکر می کنم وزیر کشور یا حتی رییس جمهور. اگر این طوری باشد کافیست آقای وزیر کشور دستوری بدهند و این قائله ختم بدهند اما چنین اتفاقی تا کنون نیفتاده است. من فکر کنم شما منبر اشتباهی بالا رفتی و خودتان را بعنوان لسان وزیر کشور و رییس جمهور قرار دادی. پیشنهد می کنم دست از کارها بردارید و بیشتر از این تخریب نفرمایید. پیروز باشید
امیر احمد
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
من نمیدونم آزاد شدن تردد خودرو تو شهرهای استان چه ربطی به منطقه آزاد یا داره؟ آخه به شما چه حرص بقیه رو میخورید؟ یعنی تو آبادان پارک درس کنن ما اهوازیا باید داد و بیداد کنیم؟؟ استاندارمون شجاعت داشته از قدرتش استفاده کرده شما چتونه؟!! من جاتون بودم میرفتم دنبال گرفتن حق لوله کشی گاز، فاضلاب، آسفالت .... شماها شهرتون مشکلات اساسی تری داره برید دنبال اونا عزیزانم
موافق
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اقاي استاندار ميدونه داره چه ميكنه و هر كاري انجام ميده جرعتشو داره تا تهشو بره پس شايسته نيست درباره ايشان حرف هايي زد كه نه شايسته فيدوس و نه استاندار است . لطفا كمي دقت كنيد، تا حالا كدوم استاندار اينجوري جلوي يه وزير وايساده خدا وكيلي من اون لحظه احساس غرور كردم .لطفا بيشتر دقت كنيد تو نظر دادن سريع پيش داوري نكنيد.
خرمشهری
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
آقای امیراحمد وآقای موافق اولا که استان فقط اهواز نیست ومنطقه آزاد فقط وفقط یعنی خرمشهر وآبادان ..این امتیاز حق منطقه آزاده نه اهواز ..میخوای سوار اتومبیل مدل بالا بشی کوکا برو 2برابر قیمت رو بده سوار شو.. کی بخیله؟؟ولی وقتی خریدی یادت باشه که توفاصله 100 کیلو متری شما ما نصف قیمت رو برای این اتومبیل ها می پردازیم ..خوش باشی کوکا
محسن
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اگر تردد خودرو هادر كل استان ازاد بشه مطمعن باشيد فردا كه تسهيلات و امكانات بيشتري به ابادان ميدن بايد در كل استان ازاد بشه اين نمومه بارز حق خوري اگر از اولش ما مردم اجازه نديم و جلوشو بگيريم ديگه اين اتفاق نميفته قانون براي همه يكي است بايد به ان اخترام گذاشت و عمل كرد استاندارهم بايد طبق قانون عمل كنه
سامان
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
آبادان شهربزرگیست پس زمینه استان شدنش کاملا فراهمه میتونه کل شهرهای جنوب خوزستان تابهبهان روپوشش بده وزیرنظراستان اروندباشه.امااگراستان بشه دیگه منطقه ازاد اروندبایدمنحل بشه چون هیچ مرکزاستانی نمیتونه منطقه ازاد باشه.
کربلایی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
"منیت" او سالهای سال است که از پرده برون افتاده است...
محسن
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اي كاش استاندار نظر مردم رو جويا ميشد بعد تصميم ميگرفت شايد اين كار به نفع مردم اهواز باشه ولي 1000%به ضرر مردم ابادانه چون ديگه هيچ وقت نمتونن روي پاي خودشون بايستندهميشه بايد مهتاج اهواز باشن كه مركز استانه اخه به مردم اين شهر تاكي بايد ظلم بشه كي بايد بهشون بها داده بشه
غلام
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
مقتدایی (لزوم استفاده از ظرفیتهای منطقه آزاددر تمامی بخش های خوزستان) آقایان نماینده ها مبارک باشه. حالا جا افتاد؟؟؟ از خودرو شروع شد تا کجا بره خدا میداند . حالا بازم بروید با دیگر نماینده های استان برخلاف مصالح شهرتو ومردمتون متحد بشید .. شنیدید تاسیس شرکت شهرکهای کشاورزی در شمال خوزستان با بودجه منطق آزاداروند؟چرااستاندار نمیگه اول توسعه ابادان خرمشهر با امتیاز منطقه ازاد؟ چرا نمیگه احیای نخیلات ابادان خرمشهر با امتیاز منطقه اروند . میدئنید چرا؟ چون نماینده های ما ادمای خوب و حرف گوش کنی هستند ولی نماینده های سایر شهرها هستند که دست بردار نیستند و استان را برای شهرشون میخوان . اقایان نماینده بخاطر رای هم که شده تکانی بخورید تا همه چیزمونو نبردند و بدبخت ترمون نکردند ..
موافق
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اگه اين خودرو ها ازاد بشه تردد براي ما ابادانيا هم اسون تر ميشه چرا يكم فكر نميكنين .درضمن يك استاندار بايد صلاح تمام استانشو بدونه، سوتي يا از اين حرفا كه نيست ،درضمن ما بايد استاندارو حمايت كنيم نه اينكه تا تقي به توقي خورد دست از حمايتش برداريم، داره براي ما كار ميكنه اگه قرار بود ايشون پول بخورن جلوي ايران خودرو و سايپا واي نميستادن لطفا بيشتر فكر كنيد هم شهريان گرامي.
علی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
اقا یا خانم موافق لطفا بخودت زحمت بده مقالات و کامنت ها را بخوان تا بیشتر توجیه شوید . شما تازه از راه رسیدی انگار . سالها با پوست و گوشت و استخوان داریم لمس میکنیم . اینروزها صدها برگ مطلب نوشته شده شما تازه اومدی میفرمایید چرا یه کم فکر نمیکنیم؟
سام
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
چرا مزیت آبادان و خرمشهر رو نمیتونن به چشم ببینن و یه جوری میخوان این دوتا شهر همیشه زیر سایه اونا باشن آخه حبو بغض تا چه حد بزارید مردم این دو شهر کمی نفس بکشند چرا به اسم منطقه آزاد میخوان منافع شخصی خودتونو تو کل استان جلو ببرین؟ چرا و هزار چرای بی جواب دیگه
مهدی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
سلام فیدوس عزیز اکثر مطالبتون در مورد تردد خودروهای پلاک اروندی در سطح استان رو مطالعه کردم ولی منظور شما و شهروندان عزیزی رو که براتون کامنت ها موافق میزارن متوجه نمیشم. شما دنبال چی هستین؟ اگر بگید که تردد خودروها در تمام استان بد هست که با عقل جور در میاد،چون این مصوبه به سود همه مردم استانه. ولی اگر رعایت قانون خیلی واسه شما مهمه و احساس می کنید قانون دور زده شده که این چیز جدیدی نیست و شما میتونید موارد زیاد دیگه ای رو هم ببینید و در موردش صحبت کنین. در هر صورت هر قانونی که تصویب میشه میتونه تو شرایطی تغییر کنه و یا تبصره دار بشه...
reaz
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
من هم بانظرآقايان علي ومهدي وخوزستاني و...موافقم.من خودمم بچه آبادانم ماشينم يه سمند ال ايكسه كه همش خرابه .ميخوام بدونم اگرتردد اين خودروها بيش از 120كيلومتر ممنوع بشه چيزي از قيمتشون كم ميشه نه بخدا.بزار حداقل مردم اين استان كمتر جونشون بخاطر پرايدو سمندوپژوبخطربيفته .وزيرصنعت ومعدن هم حق داره از اين دوخودروساز بزرگ كشور كه ماشينهاي تماماچيني رو بنام خودروي ملي به مردم ميفروشند دفاع كنه .حالابازم به آقاي مقتدايي تبريك ميگم كه چنين شجاعتي داشته .هرجاهست خداحفظش كنه و من به عنوان يه آباداني افتخارميكنم چنين استاندارفهيم وشجاعي ازآبادان داريم .مقتدايي دوستت داريم و موفق باشي.پيامبراكرم (ص)هم فرمودند هرآنچه را براي خود ميخواهيد براي ديگران هم بخواهيد و هرآنچه را براي خود نميخواهيد براي ديگران هم نخواهيد.
کمالی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
سلام بعد از اقدام غیر قاونی استاندار برای استفاده از خودروهای منطقه ازاد خارج از محدوده قانونی.با استفاده از شهروندی ساکنین منطقه ازاد برای دور زدن قانون ..ایشون اقدام به دخالت و کار شکنی خارج مسولیت و ظایف قانونیشون در منطقه ازاد میکنند تا امتیازات منطقه محروم وستم کشیده ابادان خرمشهر که هنوز اب اشامیدنی ندارند میکنند.از شهروندان دلسوز اروند خواهش دارم که مراتب شکایات و نارضایتی خودشون در مورد مسایل اخیر به گوش سازمان بازرسی کل کشورکه چندی پیش هم به طور ضمنی در مورد خودروها به مقتدایی تذکر داده بودند برسونند.که تعداد بالای شکایات باعث حساس شدن و رسیدگی به مسایل و فرا قانونی عمل کردن استانداری خواهد شد http://shekayat.bazrasi.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=28721aec-3b4c-463d-b68a-b8c71c431765
ايمان اريا
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
كساني كه از ترددازاد خودروهاي پلاك اروند در سطح استان خوزستان عصباني اند منافع مادي انها سبب اين واكنشها نسبت به دستور استاندارشده وانها از رشادتها وايثارگريهاي مردم شهيدپرور و ولايتمدار خوزستان غافل اند خوزستاني كه به فرموده حضرت امام خميني ره دين خود را به اسلام ادا كرد شايسته بهترين خدمات اقتصادي فرهنگي واجتماعي دولت است
ايمان اريا
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
0
0
كساني كه از ترددازاد خودروهاي پلاك اروند در سطح استان خوزستان عصباني اند منافع مادي انها سبب اين واكنشها نسبت به دستور استاندارشده وانها از رشادتها وايثارگريهاي مردم شهيدپرور و ولايتمدار خوزستان غافل اند خوزستاني كه به فرموده حضرت امام خميني ره دين خود را به اسلام ادا كرد شايسته بهترين خدمات اقتصادي فرهنگي واجتماعي دولت است
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
Histats.com START (standard) Histats.com END