آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۸۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
انتشار ویدیو ازدواج یک دختر ۱۱ ساله با یک مرد ۲۸ ساله در بهمئی دهدشت در استان کهکیلویه و بویراحمد باعث ایجاد واکنش‌هایی در فضای مجازی شد اما موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شد نقش عاقد در این فیلم است، با هادی قابل فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روحانی نواندیش در این مورد به گفت و گو پرداختیم
به گزارش فیدوس: انتشار ویدیو ازدواج یک دختر ۱۱ ساله با یک مرد ۲۸ ساله در بهمئی دهدشت در استان کهکیلویه و بویراحمد باعث ایجاد واکنش‌هایی در فضای مجازی شد اما موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شد نقش عاقد در این فیلم است، با هادی قابل فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روحانی نواندیش در این مورد به گفت و گو پرداختیم تا این عمل عاقد را از نظر فقهی بررسی کنیم.

قابل می‌گوید خواندن خطبه عقد این دو نفر بستگی به این دارد که دختر و پسر و عاقد، مقلد کدام مرجع تقلید هستند. به گفته‌ی قابل عاقد کار خلاف شرعی انجام نداده ولی در عمل قانون را زیرپا گذاشته و طبق قانون عاقد به دلیل خواندن خطبه‌ی عقد دختر زیر ۱۳ سال  باید ۶ ماه زندان را سپری کند.

هادی قابل درباره‌ی ازدواج دختر کودک با مرد بزرگسال به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «در میان فقها درباره‌ی سن کودک اختلاف نظرهایی وجود دارد. وقتی می‌گوییم کودک یعنی بچه‌ای که به سن تکلیف شرعی نرسیده است. حتی درباره‌ی سن تکلیف شرعی بین فقها اختلاف وجود دارد به طوری که بعضی فقها ۹ سال ، ۱۱، ۱۳ و حتی در بعضی موارد ۱۵ سال را سن تکلیف شرعی می‎دانند.

اگر فرض کنیم سن تکلیف دختر  نه سال باشد، بعضی از فقها ازدواج دختران زیر ۹ سال که هنوز به سن تکلیف شرعی نرسیده‌اند را جایز نمی‌دانند. و می‌گویند باید بتواند به تمتع به معنای بهره جنسی برسد. حتی در بعضی موارد خانواده‌ها تلاش می‌کنند که حتی برای بچه‌ی شیرخواره یا بچه‌ی دو الی سه ساله را صیغه محرمیت بخوانند تا به همدیگر محرم باشند اما بعضی فقها این کار را جایز نمی‌دانند و می‌گویند باید این بهره جنسی در هر دو طرف باشد یعنی هم مرد و زن باید بهره جنسی را ببرند.

او همچنین درباره‌ی ازدواج کودک با یک فرد بزرگسال گفت: «ممکن است که فرد بزرگ بتواند از کودک بهره‌ی جنسی ببرد اما یک کودک نمی‌تواند از فرد بزرگسال بهره جنسی ببرد. آیت‌الله العظمی یوسف صانعی این نوع ازدواج کودک چه دائم و چه موقت را جایز نمی‌داند، ایشان می‌گوید این کار برخلاف فلسفه‌ی ازدواج است. فلسفه‌ی ازدواج در واقع به معنای بهره‌مندی دو طرف از همدیگر است. وقتی می‌گوییم همسر یعنی بتوانند بهره جنسی ببرند. وقتی یک طرف ازدواج یک کودک است و هنوز در سن بازی است و لذت بازی را می‌چشد نه لذت جنسی این ازدواج فلسفه ازدواج را زیر سوال می‌برد و از لحاظ شرعی اشکال دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید این بحث‌ها در گذشته هم میان فقهای گذشته بوده و این نوع ازدواج را جایز نمی‌دانستند.  طبق گفته‌ی قابل بعضی از فقها می‌گویند اگر این ازدواج به مصلحت کودک باشد، پدر به عنوان ولی کودک می‌تواند این کار را چه به صورت دائم و یا موقت انجام دهد.

هادی قابل درباره‌ی حکم شرعی جاری کردن خطبه‌ی عقد دختر ۱۱ ساله با مرد ۲۸ ساله گفت: «باید دید این دو مقلد کدام مرجع تقلید هستند. کسی که باید وکالت بدهد یعنی پدر این دختر، داماد و آن عاقد مقلد کدام مرجع تقلید هستند، در بعضی موارد مراجع تقلید می‌گویند حتی اگر بین نوزاد شیرخواره با یک فرد ۷۰ ساله صیغه محرمیت خوانده شود مشکلی ندارد ولی اگر کسی به من بگوید برای این دو نفر صیغه بخوان من نمی‌خوانم چرا که مرجع تقلید من این ازدواج را جایز نمی‌داند.

هادی قابل

این روحانی در ادامه افزود: «باید دید مرجع تقید این دو و عاقد چه شخصی هست و بعد تصمیم نهایی را گرفت ولی از نظر شرعی او خلافی را انجام نداده ولی طبق قانون، کار او خلاف قانون بوده و مجازات عاقد ۶ ماه زندان است.

هادی قابل ازدواج پیامبر اکرم(ص) با عایشه را مثال زده و می‌گوید: «عایشه در سن ۶ سالگی با مصلحت بینی پدرش ابوبکر به ازدواج حضرت رسول اکرم (ص) درآمد. پیامبر اکرم در آن زمان او را به خانه نبرد و بعدها که بلوغ شرعی رسید در ۱۵یا ۱۹ سالگی به خانه‌ی پیامبر اکرم (ص) رفت ولی عقد رسمی در همان سن ۶ سالگی بود که برای این اتفاق ملاک قرار می‌دهند.

او درباره‌ی فلسفه ازدواج‌های پیامبر اکرم(ص) گفت:  «فلسفه‌ی ازدواج رسول خدا در واقع فلسفه قرابت با فامیل‌ها و طوایف بزرگ آن زمان عرب بود. اگر یک نفر داماد آن طایفه یا قبیله می‌شد، آن قبیله از او حمایت می‌کرد و پیغمبر برای اینکه این اتفاق بیافتد ازدواج‌های متعدد می‌کرد. لذا برای رسول اکرم(ص) مهم نبود که طرف ازدواج یک زنی مثل ام حبیبه دختر ابوسفیان که خیلی مسن یا ام سلمه که میانسال باشد یا یک دختری مثل عایشه‌ی ۶ ساله خردسال باشد. چون که پیامبر برای اینکه حمایت این طوایف برای دین خودش را داشته باشد این قرابت ها را انجام می‌داد بنابراین این نمی‌تواند ملاکی برای ازدواج دختران خردسال با مردان بزرگسال باشد.»

او در پایان گفت: «قانون اجازه‌ی عقد دختران زیر ۱۳ سال را نمی‌دهد. در حرم امام رضا (ع) تعدادی روحانیونی هستند که کار خطبه عقد را انجام می‌دهند. یک خانواده‌ای در آنجا می‌خواستند که ازدواج بکنند وقتی عاقد شناسنامه و کارت ملی دختر را دید متوجه شد آن دختر هنوز به سن ۱۳ نرسیده و خطبه عقد را انجام نداند، پیش هرکس رفتند این کار انجام نشد و ناچار به سمت من که دیدند روحانی هستم آمدند و من هم نخواندم

گفت چند ماه دیگر ۱۳ سالش تمام می‌شود و گفتم خوب برو بعد از چند ماه  بیا ودر ادامه به او گفتم در اینجا مقرراتی وجود دارد و اینجا کسی خطبه را نمی‌خواند مگر اینکه در بیرون از اینجا کسی را پیدا کنی تا این کار انجام دهد و در ضمن اینجا مامورانی هستند که اگر ببیند طبق قانون برخورد می‌کنند.»
منبع: انصاف نیوز
Histats.com START (standard) Histats.com END