آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۸۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
در روزهای اخیر، با حکم رییس سازمان سینمایی، چند جابه‌جایی در این مجموعه انجام شد. یکی از این تغییرات، خداحافظی آقای ابراهیم داروغه‌زاده از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و ادامه فعالیت در سِمَت دبیری جشنواره فیلم فجر بود.
به گزارش فیدوس: در روزهای اخیر، با حکم رییس سازمان سینمایی، چند جابه‌جایی در این مجموعه انجام شد. یکی از این تغییرات، خداحافظی آقای ابراهیم داروغه‌زاده از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و ادامه فعالیت در سِمَت دبیری جشنواره فیلم فجر بود.
در چارت سازمان امور سینمایی و سمعی-بصری، سه معاونت اصلی «معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی و سمعی-بصری»، «معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی-بصری» و «معاونت توسعه مدیریت و منابع» وجود دارد. در حوزه معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی و سمعی-بصری، «دفتر سینمای حرفه‌ای»، «دفتر نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه» و «دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع» فعالیت می‌کنند. معاونت ارزشیابی و نظارت سینمایی و سمعی-بصری درواقع مهم‌ترین بخش سازمان سینمایی است. بخش عمده‌ای از چرخه دریافت مجوز، ساخت و اکران فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی برعهده این معاونت است. همین توضیح کوتاه نشان‌دهنده عمق کارایی این معاونت است. بخش اشاره‌شده با استفاده از شوراهایی مثل «شورای پروانه ساخت» و «شورای پروانه نمایش» این فرایند را عملیاتی می‌کند. البته از قدیم تا به امروز، همیشه این بحث وجود داشته که درکنار نقش شوراهای مذکور، نقش نظر و حکم حکومتی معاون ارزشیابی و نظارت چقدر است. 

معاونت‌مهم‌سازمان‌سینمایی
تا قبل از ابراهیم داروغه‌زاده، آقای حبیب ایل‌بیگی بر این مسند بود. ایل‌بیگی در تعریف جایگاه معاونت ارزشیابی و نظارت گفته بود: «تشخیص زمان عرضه فیلم و سریال با مجموعه ماست». از حدود دو سال پیش، ابراهیم داروغه‌زاده به این سِمَت منصوب شد. داروغه‌زاده، دکترای پزشکی عمومی دارد و در کارنامه‌اش ریاست پخش شبکه چهار سیما، مدیریت گروه اجتماعی شبکه اول سیما، مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری و مدیرعاملی مؤسسه تصویر شهر را دیده می‌شود. با این اوصاف، با اینکه مدرک تحصیلی او ارتباطی با سینما ندارد، عمده فعالیت‌هایش در حوزه رسانه بوده و باید داروغه‌زاده را فردی صداوسیمایی دانست. البته، کار او در دو سال گذشته، به اداره معاونت مذکور محدود نبود و درکنارش دبیری جشنواره فیلم فجر را هم برعهده گرفت تا دو سال سخت را تجربه کند. داروغه‌زاده از معدود مدیران سینمایی است که فعالیت چشمگیری در فضای مجازی کرده و همین باعث شده علاوه‌بر حواشی‌اش در حوزه کاری که برخی طبیعی و برخی نقدکردنی است، حاشیه فراحرفه‌ای هم کم نداشته باشد. درادامه این گزارش، ابتدا به چند مورد از اتفاقات جنجالی دوران کاری ابراهیم داروغه‌زاده در معاونت ارزشیابی و نظارت اشاره می‌کنیم و سپس، برخی اظهارنظرهای جنجالی او در شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کنیم. 

بررسی‌کوتاه‌عملکردداروغه‌زاده
همان‌طورکه گفته شد، حوزه کاری این معاونت بسیار گسترده است. درواقع، هر اثر تصویری که در کشور ساخته شود و بخواهد به نمایش دربیاید، زیرنظر این بخش است. در یک سال اخیر، شبکه نمایش خانگی حال‌وروز آن‌چنان خوبی نداشت. پس از سروصدای مجموعه‌هایی مثل «شهرزاد» و «عاشقانه»، این شبکه در رکودی درخورتوجه قرار گرفت. این رکود با حاشیه‌هایی همراه شد که یکی از دلایل اصلی‌اش، مجموعه نمایش خانگی «ممنوعه» بود. ممنوعه پس از مدتی که از توزیعش گذشت، با اعتراضات چشمگیری همراه شد. این سریال با ورود به ساختارهای اخلاقی و شکست آن‌ها باعث تعجب بسیاری از مخاطبان شد؛ به‌طوری‌که تا مدت‌ها، سکانس‌هایی خاص از این سریال با عناوین عجیب‌وغریب در فضای مجازی پخش می‌شد. همین حواشی باعث ورود شخص وزیر ارشاد به ماجرا شد و ابراهیم داروغه‌زاده به‌عنوان متولی امور که با انتقاداتی همراه شده بود، از اعمال اصلاحات لازم بر سریال خبر داد. تا از شبکه نمایش خانگی عبور نکرده‌ایم، باید به مسأله مشهور یکی،‌دو سال اخیر سینمای ایران، یعنی «پول‌های مشکوک»، اشاره کنیم. چند وقتی است سرمایه‌گذاران سریال «شهرزاد» در حال گذراندن دادگاه مفاسد اقتصادی‌اند. به‌جز این مورد، چند اسم دیگر نیز اخیرا در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح شده که در منشأ پول‌هایشان شبهه وجود دارد. طبق قانون، یکی از متولیان سینما در این موضوع معاون ارزشیابی و نظارت است. داروغه‌زاده چندباری در توجیه این مسأله گفته بود: «ملاک ما قوه قضاییه است و تا وقتی فردی از کار در سینما منع نشده، با او مشکلی نداریم». البته، بسیاری از سینمایی‌ها این اظهارنظر را توجیه دانستند. حتی در یکی از موارد، وقتی آقای رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فجر، در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، یکی از سرمایه‌گذاران مشکوک این روزهای سینما را به‌عنوان اسپانسر جشنواره ملی فجر معرفی کرد، ابراهیم داروغه‌زاده هیچ واکنشی به این قضیه نشان نداد. همین چند وقت پیش، پس از آنکه کاربران فضای مجازی از برخی از محتوای سامانه‌های آنلاین سینمایی نقدهایی انتقاد کردند، داروغه‌زاده با موضعی تند مدعی شد این انتقادات به‌طورغیرمستقیم به‌منظور تقویت شبکه‌های بیگانه ماهواره است.
داروغه‌زاده در این مسوولیت در حوزه سینمای چه کارهایی کرده است؟ او به‌واسطه انرژی زیاد و اشرافش از سازوکار حاکمیتی تا حد راضی‌کننده‌ای توانست بحث دریافت پروانه ساخت و اکران آن‌ها را مدیریت کند؛ یعنی درمقایسه‌با گذشته، با فیلم‌های کمتری مواجه بودیم که در زمان اکران مشکل جدی داشته باشند. البته، باید مورد خاص «ما همه باهم هستیم» را کنار بگذاریم. داروغه‌زاده در دوران کاری‌اش، سعی کرد چند فیلمی که مدتی است در توقیف‌اند، به‌روی پرده بیاورد و در این راه کم‌وبیش موفق بود. 
Histats.com START (standard) Histats.com END