آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۸۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
تصویب طرح استانی‌شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی و ارجاع آن به شورای نگهبان برای بررسی تطبیق آن با قانون اساسی، فرصتی فراهم کرده تا موافقان و مخالفان این نوع از نظام انتخاباتی مباحثی پیرامون نکات مثبت و منفی آن بیان کنند.
به گزارش فیدوس: تصویب طرح استانی‌شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی و ارجاع آن به شورای نگهبان برای بررسی تطبیق آن با قانون اساسی، فرصتی فراهم کرده تا موافقان و مخالفان این نوع از نظام انتخاباتی مباحثی پیرامون نکات مثبت و منفی آن بیان کنند.
در سال های اخیر، انتخابات و چگونگی برگزاری آن یکی از بحث برانگیزترین موضوع ها در میان گروه های داخلی، جناح ها، محافل سیاسی و مراجع تصمیم گیری کشور بوده است. موضوع هایی نظیر؛چگونگی تایید صلاحیت نامزدها، سن رای دهندگان،نحوه اخذ آرا و...از مهمترین موارد اختلافی است که همواره طی دو دهه اخیر مورد بحث و بررسی بوده است. یکی از طرح های ارایه شده به مجلس نیز در خصوص انتخابات 'طرح استانی شدن انتخابات مجلس' است. این طرح نخستین بار در تیر ماه 1378 توسط تعدادی از نمایندگان دوره پنجم مجلس مطرح شد. 
با نزدیک شدن به انتخابات پیش رو؛ بار دیگر این موضوع مطرح و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان ،کارشناسان و جناح‌های مختلف را به دنبال داشته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز(18 اردیبهشت ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به طیف اصلاح طلب در این خصوص نوشتند: موافقان این موضوع معتقدند که با استانی شدن انتخابات، نمایندگان توان خود را بر روی امور ملی قرار می دهند، سطح کیفی تصمیمات و اقدامات مجلس افزایش می یابد، تخلفاتی نظیر خرید رأی کاهش پیدا می کند.
عبارت های کانونی طرح شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: روند جدید قانون‌گذاری از سوی مجمع تشخیص مصلحت موضوع جدیدی نیست؛ هیئت عالی نظارت طرح را مغایر با قانون اساسی تشخیص داده؛ عدم اعلام رسمی شورای نگهبان درباره این طرح؛ مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان دوم نشود؛ رئیس جدید مجمع تشخیص به این بدعت که در ماه‌های اخیر رایج شده و خلاف قانون اساسی است پایان دهند؛ دولت گره انتخاباتی اصلاح‌طلبان؛ دوستان اصلاح‌طلب باید در تحلیل‌های‌شان مواظب باشند که در دام تبلیغات رقیب نیفتند؛ اصلاح‌طلبان هیچگاه سیاست منسجم، پخته و یکپارچه‌ای در مواجهه با روحانی در پیش نگرفتند؛ سکوت اصلاح‌طلبان در برابر تمام نقدها؛ رهبر اصلاحات است که نتوانسته یک سیاست واحد را برای جریان اصلاحات تبیین کند؛ ناکارآمدی‌های داخلی دست به دست هم داده تا شرایط را برای اصلاح طلبان دشوارتر کند؛ شگردهای مخصوص به خود جریان اصلاحات ؛ چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا هم درباره انتخابات معتقدندکه: اجرای استانی شدن انتخابات در این شرایط تا حدی شتابزده است و نیاز به تأمل بیشتری دارد و باید بیش از این روی آن کار کارشناسی صورت گیرد تا تبدیل به طرحی پخته و قابل اجرا شود.
برخی از محورهای استفاده شده در مطالب رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا عبارتند از: استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت‌ مردمی و همچنین کم‌رنگ شدن رقابت‌های انتخاباتی می شود؛ داشتن ابهامات زیاد طرح انتخابات استانی؛ مشخص نیست بتوانیم به آن اهداف ترسیم‌شده در این طرح برسیم یا خیر.
رسانه های اصلاح طلب
................................
**طرح اصلاح قانون انتخابات 
روزنامه شرق می نویسد: نمایندگان معترض هستند. هرچند اعتراض به روند جدید قانون‌گذاری از سوی مجمع تشخیص مصلحت موضوع جدیدی نیست. حالا این مخالفت «طرح اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات» است که اعتراض بهارستانی‌ها را برانگیخته. هیئت عالی نظارت طرح را مغایر با قانون اساسی تشخیص داده؛ آن‌هم در‌حالی‌که شورای نگهبان تاکنون نظر رسمی خود را درباره این طرح اعلام نکرده است.

رضا سبزی پورکارشناس تنقیح قوانین و مقررات در یادداشتی که سایت نامه نیوز آن را منتشر کرده نوشت: موضوع استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم بارها در مجلس مطرح شده است، شورای نگهبان به دلایل مختلف ازجمله؛ بروز اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی، از بین رفتن تعاون عمومی بین همه مردم، افزایش هزینه عمومی، تبعیض ناروا و کاهش مشارکت عامه مردم در انتخابات، این طرح ها را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی دانسته است . اما موافقان این موضوع معتقدند که با استانی شدن انتخابات، نمایندگان توان خود را بر روی امور ملی قرار می دهند، سطح کیفی تصمیمات و اقدامات مجلس افزایش می یابد، تخلفاتی نظیر خرید رأی کاهش پیدا می کند. 
وی در ادامه نوشت: واقعیت فعلی آن است که جنبه ملی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت تأثیر امور محلی آنها قرار گرفته است. به عبارتی نمایندگان مجلس حداقل جهت تأمین نظر موکلان خود برای انتخاب شدن در دوره بعدی نمایندگی مجلس زمان زیادی را صرف رتق و فتق امور آنها می نمایند و این امر بر روی کیفیت تصمیمات تقنینی و نظارتی نمایندگان مجلس اثر سوئی داشته است. به طور کلی می توان گفت که جنبه ملی بودن تصمیمات نمایندگان ملت تحت الشعاع حوزه انتخابیه آنها قرار می گیرد و با این روند پروژه های ملی آنچنان که شایسته است سامان پیدا نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری نایب رئیس مجلس یکبار دیگر نسبت به ورود هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس واکنش نشان داد. در یادداشتی با عنوان «مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان دوم نشود»، نوشت: «در خبرها از قول جناب آقای مصباحی مقدم آمده بود که هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام است مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس مبنی بر استانی شدن این انتخابات را بررسی و رد کرده است. معلوم نیست بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی که کار شورای نگهبان است چه ربطی به این هیأت دارد. هیأت مذکور صرفاً می‌تواند نظرات خود درباره انطباق یا عدم انطباق یک طرح یا یک لایحه با سیاست‌های کلی را در حین بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام نماید و تصمیم‌گیری با نمایندگان است. حتی می‌تواند قبل از بررسی طرح یا لایحه در صحن علنی نظرات خود را به صورت مکتوب به اطلاع نمایندگان برساند و در نهایت تصمیم با نمایندگان است. اما این هیأت حق ندارد مصوبه مجلس شورای اسلامی را بررسی و انطباق یا عدم انطباق آن با سیاست‌های کلی را اعلام نماید به طوری که وارد روند قانون‌گذاری و تبدیل به شورای نگهبان دوم شود. این کار نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس سنا دارد. لازم است رئیس جدید مجمع تشخیص به این بدعت که در ماه‌های اخیر رایج شده و خلاف قانون اساسی است پایان دهند.»

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: بنده فکر نمی‌کنم این قانون به انتخابات سال جاری مجلس برسد چراکه در خصوص بحث استانی و تناسبی شدن انتخابات مجلس همچنان ابهاماتی وجود دارد و قبلاً نیز پنج ایراد به اینگونه طرح‌ها گرفته شده که از نظر من در این طرح نیز این ایرادات وجود دارد. لذا فکر نمی‌کنم با رفت و برگشتی که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان داشته باشد برای انتخابات سال جاری آماده شود.

** دولت؛ گره انتخاباتی اصلاح‌طلبان.
روزنامه آرمان نوشت: انتخابات در راه است و در چشم بهم زدنی چند ماه پیش‌رو نیز خواهد گذشت و اسفندماه از راه خواهد رسید تا همه خود را مهیای آوردگاه حساس و سرنوشت‌ساز مجلس 98 کنند. این در حالی است که جریان اصلاحات به عنوان جریانی که همواره مردم و مطالبات آنها را محور برنامه‌ها و عملکرد خود قرار داده؛ اکنون در شرایط بغرنجی بسر می‌برد و به نوعی پاسوز عملکرد ناموفق دولت در حوزه‌های مختلف شده است. لذا قاطبه اصلاح‌طلبان بر این عقیده‌اند که در حدود 10ماه پیش‌رو باید دو کار صورت گیرد. نخست چاره‌اندیشی برای تغییر شرایط از وضع موجود به وضع مطلوب و دوم دلجویی از مردم و بازگرداندن امید و اعتماد به مردم در راستای جلب مشارکت سرمایه اجتماعی که البته همتی مضاعف می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «منصفانه نیست که ریشه مشکلات امروز کشور را اقدامات دولت بدانیم. کسانی که در گذشته اجازه دادند پایه تحریم‌ها شکل بگیرد و با برجام مخالفت کردند و حتی کارشکنی کردند و اجازه دادند تحریم‌ها شکل بگیرد، مقصران وضعیت فعلی هستند. جالب است کسانی که شرایط امروز را رقم زدند از این شرایط بهره‌برداری تبلیغاتی می‌کنند و می‌خواهند از این نمد انتقادی برای خود کلاهی بسازند و منافع خود را در انتخابات امسال تامین کنند. مردم باید آگاه باشند و بدانند ریشه این مشکلات از کجاست. دوستان اصلاح‌طلب هم باید در تحلیل‌های‌شان مواظب باشند که در دام تبلیغات رقیب نیفتند تا آنان نتوانند خود را تبرئه و ناجی نشان دهند. اگر تفکر رقیب دولت به عرصه بازگردد، شرایط قطعا بغرنج و دشوار خواهد شد، زیرا این گروه فقط و فقط به فکر ایجاد بحران است و هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد و قطعا اوضاع از چیزی که هست بدتر خواهد شد. »

** اتحاد اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات 
روزنامه آرمان با تیتر «دیدارسید حسن، رئیس دولت اصلاحات، ناطق؛ مثلث امید» می نویسد: رئیس دولت اصلاحات سال‌هاست که فارغ از چالش‌های سیاسی که هرازگاهی برای او پدید می‌آورند اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی را به وحدت فرامی‌خواند و از آنها می‌خواهد با همفکری و همراهی با یکدیگر آینده‌ای موفق برای کشور بسازند. آیت‌ا... سیدحسن خمینی ضلع مهم مثلث وحدت است که او هم مانند دیگر بزرگان دلسوز کشور خود را درگیر چالش‌های سیاسی نکرده و ضمن حمایت از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشور در مواقعی هم هشدارهایی می‌دهد که مبادا فعالیت‌ها از دایره قانون، انصاف و عدالت خارج شود.

**عدم یکپارچگی در میان اصلاح طلبان
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران به تارنمای «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌طلبان هیچگاه سیاست منسجم، پخته و یکپارچه‌ای در مواجهه با روحانی در پیش نگرفتند. از اردیبهشت سال96 به تدریج شاهد به‌راه‌افتادن پشیمانی‌ها از انتخاب روحانی بودیم و اصلاح‌طلبان در تمام این ایام نتوانستند به یک موضع معقول دست‌ یابند. وقتی به جلوتر که آمدیم برخی از آنها بر موضع اولیه خود یعنی حمایت از روحانی ایستادند و برخی دیگر گفتند که دیگر با او و حزب متبوعش یعنی اعتدال و توسعه همراهی نمی‌کنیم و از این پس ائتلافی با روحانی نخواهیم داشت. چنین شرایطی در حالی است که ضرورت داشت اصلاح‌طلبان با رویکردی مشخص با دولت حسن روحانی رو‌به‌رو شوند. می‌دانیم که بخش گسترده‌ای از آراء انتخاباتی به واسطه دعوت اصلاح‌طلبان از .مردم بود. اصلاح‌طلبان بخشی از مردم را پای صندوق رأی آوردند اما بعد از انتخابات دیگر کاری به مردم نداشتد».
وی افزود: اصلاح‌طلبان در برابر تمام نقدها یا سکوت می‌کنند یا هرچندوقت یک‌بار برخی از آنها اظهاراتی انفرادی و نه تشکیلاتی اظهار می‌کنند. سرنوشت فعلی اصلاح‌طلبان تقصیر رهبر اصلاحات است که نتوانسته یک سیاست واحد را برای جریان اصلاحات تبیین کند؛ رهبر اصلاحات به‌معنی تمام شخصیت‌هایی است که از جانب جبهه اصلاحات سخن می‌گویند اعم از آقای خاتمی و دیگران.زیباکلام گفت : سرنوشتی که امروز جریان اصلاحات به آن چار شده است و بخش عمده ای از اعتبار سیاسی و اجتماعی اش را از دست داده است مقصر فقط رهبری اصلاحات است

** مشکلات اصلاح طلبان نسبت به حضور در انتخابات
به گزارش روزنامه اعتماد مرتضی مبلغ معاون وزیر سابق کشور گفت: مردم می‌دانند که اصلاح‌طلبان دلسوزانه و به نفع خود مردم تلاش می‌کنند، اما سوال‌شان این است شما که می‌گویید و ما هم که در انتخابات شرکت می‌کنیم، آیا در برابر نتیجه رای ما به این شکل مخدوش، یا تخریب و مساله‌سازی مقاومت می‌شود. در واقع فضا به‌ گونه‌ای است که سازوکارها اجازه نمی‌دهد آن چیزی که خواست عمومی است، درست اتفاق بیفتد. این مشکل بزرگی است که امروز رخ داده و سوال همه مردم و حتی اصلاح‌طلبان است که این روند تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؛ آن هم در این وضعیت خطیر که فشار دشمنان و برخی از ناکارآمدی‌های داخلی دست به دست هم داده تا شرایط را برای ما دشوارتر کند.

** فعالیت زودهنگام انتخاباتی جریان های سیاسی
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار داشت: جریان‌های سیاسی در انتخابات‌های گذشته به شیوه‌های مختلف فعالیت می‌کردند که بعضا هم مورد سوال از سوی نهادهای نظارتی قرار گرفتند که چرا فعالیت زودهنگام انتخاباتی دارند؛ بنابراین جریان‌های سیاسی اکنون قانون را رعایت کرده و فعالیت زودهنگام انتخاباتی ندارند تا نظر نهادهای نظارتی تامین شود. از جناح مقابل اصلاحات هم فعالیت زیادی در ظاهر نمی‌بینیم. آنها هم زیاد فعالیت انتخاباتی ندارند، البته آنها شگردهای مخصوص خود را دارند تا برای حضور مردم در انتخابات تأثیرگذار باشد و رفتارهای انتخاباتی خود را بر اساس آن شگردها به کار می‌برند. جریان اصلاحات هم شگردهای مخصوص به خود دارد. این سوال مطرح است که فعالیت به ظاهر کم جریان‌های سیاسی یک استراتژی انتخاباتی است یا نه؟ که من معتقدم یک استراتژی انتخاباتی است. هر دو جریان به دنبال اثربخشی بر انتخابات هستند و می‌خواهند جناح مقابل را شگفت‌زده کنند. فعالیت به ظاهر کم جریان‌های سیاسی یک نوع استراتژی انتخاباتی است.»

**چالش‌های الکترونیکی شدن انتخابات
با توجه به بحث انتخابات الکترونیک روزنامه ابتکار عنوان داشت: بحث انتخابات الکترونیک است، اینکه بالاخره امسال همه فرآیندهای آن اجرا می‌شود یا نه. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در 40 سال اخیر 36 انتخابات از مجلس قانون اساسی تا ریاست‌ جمهوری برگزار شده و بیشتر این انتخابات‌ به‌صورت آزادانه و توسط صندوق رای و دستی انجام شده و وزارت کشور و دولت اصرار بر الکترونیکی شدن انتخابات دارند. درواقع الکترونیکی شدن انتخابات هنوز در جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور به جمع‌بندی نرسیده و اجرایی شدنش در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. فرآیند انتخابات الکترونیک دو بحث مهم دارد، یکی احراز هویت رای‌دهنده با کارت ملی که از طریق سرور وزارت کشور به صورت آنلاین احراز هویت می‌شوند و به آنها تعرفه الکترونیک می‌دهند که در صندوق اخذ رای الکترونیک رای بدهند و دیگری آرای صندوق‌ها که به صورت الکترونیک شمارش خواهند شد. الکترونیکی شدن انتخابات در کشور می‌تواند تاثیرات زیادی در بالا بردن میزان سلامت انتخابات و روند شمارش آرا و اعلام نتایج داشته باشد. چالشی که با وجود توان اجرایی آن در کشور هنوز مجوز اجرا دریافت نکرده است. درواقع مهم‌ترین دستاورد و ویژگی انتخابات الکترونیک سرعت، صحت و دقت است و از مزایای آن شمارش لحظه‌ای است که می‌توان در لحظه از آخرین نتایج آگاه شد.

** شکاف میان اصلاح طلبان
رسول بابایی ‏کارشناس سیاسی در گفت و گو با سایت انتخاب اظهار داشت: اصلاح‌طلبان از سال 1392 در قالب دولت ائتلافی حسن روحانی به قدرت بازگشتند. در انتخابات ‏سال 1394 مجلس شورای اسلامی سهم قابل‌توجهی از کرسی‌های مجلس را به دست آورند و ‏با به دست آوردن همه کرسی‌های پایتخت یک شکست تاریخی را به رقیب اصولگرا تحمیل ‏کردند و مشابه این پیروزی را در انتخابات شورای شهر هم به دست آورند. پس از گذشت شش ‏سال، اما به نظر می‌رسد حس مثبت افکار عمومی نسبت به آن‌ها تغییر کرده و این روز‌ها صدای ‏انتقاد از آن‌ها بیش از گذشته به گوش می‌رسد. رسول بابایی می‌گوید اصلاح‌طلبان از گوش کردن صدای جامعه ‏دست کشیده‌اند و همین موضوع باعث شده میان آن‌ها و جامعه شکاف احساسی ایجاد شود.

رسانه های اصولگرا
..........................
** طرح اصلاح قانون انتخابات
حسین مظفر، عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بررسی بندهای مختلف طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت مجمع، گفت:‌ بند استانی شدن انتخابات موجب کاهش مشارکت‌ مردمی و همچنین کم‌رنگ شدن رقابت‌های انتخاباتی می‌شود. 
وی افزود: یکی از معایب این بند این است که از سویی وقتی انتخابات استانی شود، شناخت مردم نسبت به کاندیداهایی که به آنها رأی می‌دهند، کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر استانی شدن انتخابات موجب افزایش هزینه‌های انتخاباتی نامزدها می‌شود چرا که تمامی نامزدها برخلاف انتخابات‌های گذشته باید در سطح استان تبلیغ کنند. 
وی با اشاره به ایراداتی که این هیئت به تناسبی شدن انتخابات مجلس وارد کرده، تصریح کرد: ماده دیگری که در جلسه هیئت نظارت بررسی و رد شد، بحث تناسبی شدن انتخابات مجلس بود که دارای ابهامات زیادی در اجرا است.

به گزارش روزنامه وطن امروز، اسدالله عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای استانی شدن انتخابات در این شرایط تا حدی شتابزده است و نیاز به تأمل بیشتری دارد و باید بیش از این روی آن کار کارشناسی صورت گیرد تا تبدیل به طرحی پخته و قابل اجرا شود. همچنین دستگاه‌های اجرایی، قانونگذاری و قضایی باید دست به دست هم دهند و با عزم و اراده فراگیر و به صورت منسجم تلاش کنند این طرح پخته شود تا شاهد برگزاری انتخاباتی ایده‌آل و در سطح مطلوب باشیم. 
وی افزود: از آنجایی که تجربه اول‌مان در این زمینه است، ابهاماتی درباره برگزاری انتخابات و نظارت بر آن وجود دارد و مشخص نیست بتوانیم به آن اهداف ترسیم‌شده در این طرح برسیم یا خیر.

روزنامه صبح نو با موضوع اینکه انتخابات 96 با قانون جدید برگزار می‌شود؟ نوشت: قانون جامع انتخابات سال‌هاست به آرزوی مجریان و ناظران انتخابات تبدیل شده و تصویب آن را از ضروریات کشور می‌دانند. با وجود آنکه تاکنون اصلاحیه‌های فراوانی بر قانون‌های انتخاباتی کشور زده شده اما هنوز یک قانون جامع و فراگیر برای برگزاری انتخابات‌ چهار گانه ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا وجود ندارد. اما در چند وقت اخیر زمزمه ارائه لایحه جامع قانون انتخابات به مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود. نظام قانون انتخاباتی کشور که در گذران سال‌ها کارایی خود را از دست داده امروز منتظر چشمان دولت و مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا در یک هماهنگی به انتخابات ریاست جمهوری 96 برسد. نخستین‌بار زمزمه‌های ارائه لایحه جامع قانون انتخابات در مجلس نهم شنیده شد اما هیچگاه در مجلس مطرح نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جعفر قادری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادداشتی با عنوان «پاسخ به برخی از شبهات نظام انتخابات تناسبی استانی- شهرستانی» نوشت: از مزیتهای این نظام انتخاباتی پیش بینی رقابتهای درون جریانی در کنار رقابتهای برون جریانی است. وقتی مدل انتخاباتی از نوع لیست باز باشد، در درون هر لیست افراد با یکدیگر رقابت دارند و متناسب با سهم لیست، افرادی که رای بیشتری داشته باشند انتخاب می شود. در این نظام قدرت پدرسالاران حزبی در تحمیل اراده خود بر طرفداران کاهش یافته و اگر افراد واجد شرایط تری را به حامیان معرفی کنند شانس لیست در اختصاص کرسی های بیشتر افزایش می یابد. در نظام اکثریتی در دوره ای که فضای سیاسی با یک جریان همراه است، گذاشتن افراد فاقد صلاحیت در لیست هم مانع از انتخاب این افراد نخواهد شد. بنابراین وجود رقابتهای درون جریانی از مزایای عمده این نظام انتخاباتی است.

به گزارش سایت صراط نیوز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: کمیته‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را با سیاست‌های کلان مطابقت داده و نهایتاً تعدادی از مواد این طرح را مغایر قانون دانسته است.
وی افزود: پیش‌تر عنوان کرده بودیم که اصلاح قانون انتخابات مجلس مغایر سیاست‌های کلان است.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه قرار بود شورای نگهبان تا تاریخ 27 اردیبهشت درباره این طرح اعلام نظر کند، تصریح کرد: طبیعتا با توجه به این شرایط ایرادات از شورا به مجلس ارسال خواهد شد و اگر این طرح پس از بررسی مجلس بخواهد مجددا به شورا بازگردد- با توجه به جدول زمانبندی شده انتخابات از سوی وزرات کشور- دیگر طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» به دور بعد نخواهد رسید.
منبع: ایرنا
Histats.com START (standard) Histats.com END