آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۷۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
فرصتی که در کوران رقابت‌ها و بازی‌های سیاسی منافع عمومی‌اش پشت در مانده است
داریوش معمار- عدم درک درست از منافع عمومی، دادن اطلاعات غلط و سیاسی کردن مطالبات درخواست‌های مردم به جای بررسی در بستر کارشناسی و نظر نخبگان مهمترین آسیب در حوزه انتخابیه مد نظر در این نوشته به عنوان بخش اول از آسیب‌شناسی مسائل منطقه می‌باشد.
داریوش معمار- عدم درک درست از منافع عمومی، دادن اطلاعات غلط و سیاسی کردن مطالبات درخواست‌های مردم به جای بررسی در بستر کارشناسی و نظر نخبگان مهمترین آسیب در حوزه انتخابیه مد نظر در این نوشته به عنوان بخش اول از آسیب‌شناسی مسائل منطقه می‌باشد. 

 یک. مردم چه می‌خواهند(آنچه گفته شد)

 در مقدمه منتشر شده طی روز گذشته به مصادیق مشکلات و جریان‌های اثرگذار برآنها در حوزه انتخابیه بندر ماهشهر، بندر هندیجان، بندرامام خمینی، امیدیه و شهرها و مناطق روستایی محدوده اشاره کردیم. در جمع بندی مطلب قبل گفته شد، یکی از مهمترین مشکلات مردم در این حوزه نقص در سیستم مطالبه‌گری و آگاهی عمومی است که باعث سوء استفاده سیاسی و اجتماعی از مردم و عقب ماندگی توسعه در منطقه شده است. در مطلب قبل اشاره کردیم در موضوع سهم خواهی‌های سیاسی، متاسفانه قربانی اصلی، ظرفیت‌های ذاتی منطقه و جریان توسعه می‌باشند که پشت این کش‌مکش‌ها جا مانده و عملاً مغفول هستند و مردم نیز در این میان گاه تحت تاثیر تحریک عوامل ناآگاه یا فرصت طلب نمی‌توانند حقیقت مسائل یا مصلحت و منافع خود را دیده و درک کنند.

 دو.چگونه یک مطالبه اجتماعی تبدیل به بازی سیاسی شد

 یکی از مهمترین مطالبی که سیاسی شدن آن و همچنین طرح شدن آن در اشکال نادرست باعث ایجاد شکاف‌هایی در منطقه و سوء استفاده  از آن و در نهایت از بین رفتن حقوق مردم شده است، بحث تقسیمات کشوری در حوزه وسیع انتخابیه بندر ماهشهر، بندر هندیجان، بندر امام خمینی و امیدیه می‌باشد. توسعه مناطق شهری، تبدیل دهستان‌ها به شهر و بخش‌ها به شهرستان در کشورهای در حال توسعه که به صورت همزمان توسعه صنعتی و جمعیتی را تجربه می‌کنند، امری بدیهی و معمول است. با توسعه این مناطق پیگیری امور، هماهنگی، انجام فعالیت‌های اجرایی و شهری نیز پیچیده شده و توسعه یافته و نیاز است برای انجام امور در سیستم اجرایی و بودجه ریزی و مالی این مناطق تجدید نظر شود، نمونه کلان این موضوع در سطح ملی تقسیم استان خراسان به سه استان و یا تقسیم استان تهران به دو استان البرز و تهران است. این موضوع اما معمولاً در شهرهای کوچکتر با دلایل سیاسی و قومی باعث ایجاد تنش‌ها و مشکلاتی می‌شود که در سایه آن و با طرح ناقص مسائل؛ منافعش در سایه رفته و نادیده گرفته شده و به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات و مسائل متعدد و از بین رفتن فرصت‌ها می‌شود و در واقع سهم این مناطق از ثروت ملی باتوجه به ظرفیتشان از بین می‌رود. 

 سه. توسعه تقسیمات کشوری در حوزه انتخابیه مورد بحث چه اثری دارد 

 در حوزه انتخابیه مورد بحث این نوشته نیز فارق از اینکه تقاضا برای توسعه تقسیمات کشوری در این منطقه به لحاظ قانونی چه اندازه امکان پذیر است، متاسفانه با سیاسی شدن موضوع و تبدیل شده آن از سوی بعضی سیاسیون و هواخواهان و برخورداران منافع، به مسائل قومی شکل اصلی‌اش از دست رفته و مسئله‌ای شده است که می‌توان حتی مدعی شد بسیاری علاقه ندارند جنبه‌های واقعی آن برای مردم روشن شود. در قوانین تقسیمات کشوری از جمله قانونی که در سال 62 تصویب شده است، تعاریف و ضوابط توسعه مناطق و تقسیم‌های جدید مشخص شده، این تقسیم‌ها بیشتر بر اساس جمعیت شهرها می‌باشد. اما نکته مهم در خصوص توسعه تقسیمات کشوری در هر حوزه انتخابیه، ایجاد فرصت و امکان برای جذب بودجه ملی و استانی  بیشتر و توسعه امکانات و فرصت‌های اجرایی برای نواحی از سهمیه ملی می‌باشد. در واقع تقسیمات کشور بر اساس توسعه جمعیتی و صنعتی، مسائل جغرافیایی، اقتصادی، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی لحاظ و دیده می‌شود و این موضوع زمینه ساز توجه بیشتر دولت در امر تخصیص اعتبار به مناطق و همچنین تمرکز بیشتر بودجه مناطق قدیمی‌تر در بحث مشکلات اجرایی و زیر ساختی همان مناطق است. ضمن آنکه ایجاد سازو کارهای اداری جدید امکان افزایش ظرفیت‌ها و تصحیل امور بروکراتیک محلی را فراهم می‌آورد که اصل نخست توسعه است، حضور دو ناحیه انتظامی، چند بیمارستان با دو مرکز بهداشت و درمان، دو فرمانداری با ادارات تابعه، دو اداره آموزش و پرورش و غیره در یک حوزه در واقع دوبرابر شدن ظرفیت مدیریتی برای انجام و پیگیری مسائل است. 

 چهار. حقیقت مطالبه و منافع آن در بحث ایجاد شهر و شهرستان جدید در حوزه 

ببینیم با این توضیح می‌توان گفت تبدیل هیچ بخشی به شهرستان یا ایجاد هیچ شهری انجام نمی‌شود، مگر آنکه تمام مسائل و موارد تاثیرگذار در آینده مناطق همجوار جدید مد نظر کارشناسان قرار گیرد و معمولاً در طول سالیان این رویکرد با نگاه بُرد بُرد مورد توجه مسئولان و مدیران اجرایی امور قرار گرفته است. در خصوص مسئله شهر شدن یا شهرستان شدن مناطقی در حوزه انتخابیه مورد نظر این نوشته نیز نوع بررسی سابقه تاریخی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و دقت در مسائل مهم مورد نظر نخبگان و کارشناسان محلی و استانی نشان می‌دهد که در صورت سیاسی نشدن موضوع و نگاه به آن از منظر منافع شهروندی و اجتماعی و توسعه‌ای می‌تواند حل و فصل شده و به کل روند عمران و آبادانی منطقه کمک نماید. در این خصوص اهمیت دارد بدانیم بسیاری از مسائلی که از سوی بعضی منتقدان مطرح در سطح حوزه انتخابیه مطرح می‌شود صرفاً بر اساس نظر و درک شخصی ایشان و نه حقیقت موضوع و یا منافع مردم است و وجاهت قانونی یا حقیقت ندارد، در واقع بازی با مطالبه مردم در زمین منافعی می‌باشد که جنبه عمومی ندارند.

 پنج. جمع بندی

 برای روشن‌تر شدن موضوع خوب است به این مسئله بپردازیم که آیا با توجه به ظرفیت جمعیت‌پذیری و جمعیت فعلی در حوزه شهرستان بندر ماهشهر یا امیدیه اگر شهرهای جدید که شرایط قانونی را دارند یا شهرستان جدیدی در این محدوده ایجاد شود به شهرستان‌های فعلی آسیبی وارد می‌شود، باید گفت در این خصوص یک جمع بندی کلی وجود دارد، چنین اتفاق و تصمیمی بدون تردید باعث ایجاد امکان جذب بیشتر اعتبارات استانی و ملی برای مناطق جدید و تسریع در توسعه همه مناطق با گرفتن سهم بیشتر از بودجه کشور می‌شود. حقیقت این است که اگر مسیر مطالبات مردم در این خصوص غیر سیاسی شود و بر اساس شناخت و آگاهی کامل از مسائلباشد و  طرح ریزی برای حل این مشکلات در یک بازی برد برد انجام گیرد، با اعتقاد و اتکا به قانون می‌توان اطمینان داشت این تصمیم‌ها منجر به حل مشکلات مردم می‌شود. یکی از بزرگترین مشکلات مردم منطقه نیز همین است که مطالبات و منافع عمومی بازیچه مسائل و برنامه‌های سیاسی شده و در این میان ناخواسته این مردم هستند که آسیب دیده و فرصت‌هایشان از دست می‌رود. ایجاد شهرها و شهرستان‌های جدید در هر حوزه انتخابیه به نوعی توسعه ثروت‌ها و دارائی های آن حوزه و زمینه افزایش ثروت و فرصت رفاه برای عمومی مردم است.  
Histats.com START (standard) Histats.com END