آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۷۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
هدايت الله خادمي، عضو کميسيون انرژي و نماينده ايذه درمورد شرايط نابه‌سامان خودروسازي و راهکار برون‌رفت از اين شرايط گفت: صنعتي که بخواهند توسعه يابد بايد شاخص‌هاي کيفي داشته باشد، يکي از اين شاخص‌ها کيفيت استانداردي است که بتواند با کالاي مشابه بين‌المللي رقابت کند، بايد به‌جز مشتري داخلي در کشورهاي ديگر هم خريدار داشته باشد.
به گزارش فیدوس: هدايت الله خادمي، عضو کميسيون انرژي و نماينده ايذه درمورد شرايط نابه‌سامان خودروسازي و راهکار برون‌رفت از اين شرايط گفت: صنعتي که بخواهند توسعه يابد بايد شاخص‌هاي کيفي داشته باشد، يکي از اين شاخص‌ها کيفيت استانداردي است که بتواند با کالاي مشابه بين‌المللي رقابت کند، بايد به‌جز مشتري داخلي در کشورهاي ديگر هم خريدار داشته باشد.
وي با بيان اينکه خودروسازي کشور ما هيچ‌کدام از شاخص‌هاي کيفيتي را ندارد افزود: بايد ايمني و ميزان مصرف سوخت کمي داشته باشد و خدمات پس از فروش که يکي از مهم‌ترين شاخص‌ها است را به‌خوبي در اختيار مشتريان قرار دهد، اما صنعت خودروسازي ما هيچ‌کدام از اين شاخص‌ها را ندارد باتوجه به اين موضوع حتي نمي‌توان اين صنعت را صنعت خودروسازي ناميد.
خادمي ضمن تاکيد بر بي‌کيفيت بودن خودروها با اشاره به اينکه اين صنعت درحال بلعيدن سرمايه‌هاي‌کشور است، خاطر نشان کرد: خودروسازي در ايران
متاسفانه صنعتي است که درحال بلعيدن منابع کشور است و همواره يارانه دريافت مي‌کنند، به اين اميد که خودکفا و بي‌نياز شوند، اما سرمايه‌هاي کشور را بيهوده براي اين صنعت هدر مي‌دهيم.
عضو کميسيون انرژي با بيان اينکه خودروسازان نشان داده‌اند توان ارتقاي محصولاتشان را ندارد ابراز کرد: راهي که تاکنون براي صنعت خودروسازي پيش گرفته‌ايم اشتباه بوده، بايد براي خودروسازان فرصت رقابتي ايجاد شود تا کيفيت را بالا ببرند اما آن‌چيزي که مسئولان خودروسازي تاکنون نشان داده اند اين است که توان ارتقا اين صنعت را نداشته‌اند.
اين نماينده ادامه داد: مانند کودکي که تا جواني حمايت مي‌شود اين صنعت هم کودکي و جواني خود را گذراند و به پيري رسيد و اکنون هم، زمان مرگش است و ما هنوز درحال دست و پنجه نرم کردن با اين صنعت هستيم.
هدايت‌الله خادمي افزود: بايد اجازه دهند از نظر تعرفه و واردات خودرو به شکلي رقابت ايجاد کنيم تا اين صنعت يا کيفيتش را افزايش دهد و توان اقتصادي و صادرات داشته باشد يا بهتر است اين مشکل را از هر جهت جلويش را بگيريم.
عضو کميسيون انرژي با بيان اين که نبايد منابع کشور را به مافياي خودروسازي بدهيم،گفت: به طور مثال کارخانه بنز که يکي از موفق‌ترين شرکت‌ها در اين زمينه است محصولش را طوري با کيفيت ساخته که کل جهان خواستارش هستند، اين کارخانه در يک‌سال بيش از بودجه کشور ما درآمد دارد و 91 درصد را صادر و 9 درصد محصولاتش را در داخل عرضه مي‌کند، اين صنعت به مافياي خودروسازي تبديل شده است، بنابراين ما چرا منابع کشورجان و امنيت مردم را به‌صورت رانت به اين مافيا
دهيم؟ وي صنعت خودروسازي را يکي از ناموفق‌ترين صنايع خواند و تاکيد کرد: ازطرفي خودروسازان مي‌گفتند ما اميدمان اين بود که قطعه‌سازان توليدهايشانداخلي باشد، اما بيشتر قطعه‌سازان قطعات را در چين مي‌سازند و با نام ايراني وارد مي‌کنند، اما به‌هرحال خودروسازي تاکنون يکي از ناموفق‌ترين صنايع بين تمام صنايع خودروسازي بوده است.
اين نماينده با تاکيد بر اين که بايد دست از حمايت خودروسازان کوتاه کنيم، تشريح کرد: اگر بخواهيم به‌صورت واقعي اين صنعت ارتقا پيدا کند بايد دست حمايت را کوتاه کنيم. به طور مثال طي پنج سال به‌طور کامل يارانه دولت قطع و امکان واردات خودرو داده شود، راهي که تمام دنيا طي کرده و اين تنها راه درست، مانند کشورهاي قدرتمند اين صنعت کره، ژاپن و آلمان است.
وي ادامه داد: کالا بايد به‌قدري خوب باشد که خارج از کشور خريدار مشتاق داشته باشد، زماني که ما چنين کالايي توليد کرديم موفق خواهيم شد.
اين نماينده مجلس خصوصي‌سازي را يکي از راهکارهاي عملي براي پيشرفت خودروسازي دانست و گفت: همچنين يکي از راهکارها مي‌تواند خصوصي‌سازي صنعت خودرو باشد، کشورهاي پيشرفته اگر توسعه پيدا کرده‌اند به‌دليل خصوصي‌سازي بوده است، اما خصوصي سازي واقعي، نه آن کاري که متاسفانه در ايران اتفاق افتاده و وضعيت را بدتر کرده است.
خادمي ضمن تاکيد بر اينکه بيشتر بودجه کشور صرف هزينه‌هاي دولت مي شود، افزود: دولت‌هاي ما راضي نيستند دستشان را از روي اقتصاد و صنعت بردارند؛ همان‌طور که مي‌بينيم به طور تقريبي کل بودجه کشور فقط صرف هزينه هاي دولت مي‌شود، اگر دولت دستش را از روي خودروسازي فولاد، پتروشيمي و... بردارد به‌طور حتم مانند ديگر کشورها توسعه پيدا خواهيم کرد.
وي با اشاره به اين که اگر خصوصي‌سازي واقعي انجام شود کيفيت هم افزايش مي يابد، يادآور شد: در اين‌صورت هزينه توليد کاهش و کيفيت کالا افزايش پيدا مي‌کند و مجبور به بازاريابي مي‌شوند، تا در کشورهاي ديگر هم کالاهايشان را بفروشند، اگرهم که اين اتفاق نيفتد مانند اکنون که خودروسازي تنها کافي است يک اعلاميه بدهد که پيش فروش خودرو دارد، همه مردم تمام دارايي‌هايشان را تبديل به اين خودروهاي نامناسب مي‌کنند.
وي در ادامه بيان داشت: به اين دليل که رقيبي ندارند توسعه، کالاي باکيفيت و خريدار خارجي هم پيدا نکرديم و علاوه بر اين‌ها خودروسازان حتي نتوانستند خودروهاي پيش فروش شده را تحويل مردم يا پولي که اضافه دريافت کردند را بدهند.
عضو کميسيون انرژي ضمن تاکيد بر اينکه اقتصاد دولتي باعث عدم پيشرفت و ايجاد فساد استاظهار داشت: اقتصاد دولتي، همه‌جا باعث عدم پيشرفت است به اين دليل که هزينه‌هاي توليد را افزايش مي‌دهد، باعث ايجاد رانت مي‌شود و شفاف‌سازي صورت نمي‌گيرد و فساد به‌همراه مي‌آورد، فساد هم گسترش پيدا مي‌کند، طبق گفتهمقام معظم رهبري؛ فساد اقتصادي يک بيماري بسيار مسري است که اگر جلويش را نگيريم به‌همه جا سرايت مي‌کند.
نماينده مردم ايذه با بيان اينکه دولت‌ها خودشان رقيب بخش خصوصي شدند، گفت: در کشور ما به‌دليل همين رانت، دولت‌ها خودشان رقيب بخش خصوصي شدند، دستشان را روي غول صنعت گذاشتند، مي‌بينيم بانک‌ها که وظيفه‌شان چيز ديگري است و بايد به صنعت براي توليد اشتغال و توسعه کمک کنند، خودشان کارخانه فولاد  و پتروشيمي خريدند و رقيب بخش خصوصي شدند.
هدايت‌الله خادمي در پايان با اشاره به فعاليت وزارت کار در صنعت پتروشيمي و فولاد، دولتي بودن صنايع را دليل پيشرفت نکردن و ضرر آن‌ها دانست و تاکيد کرد: همچنين مي بينيم که وزارت کار و رفاه اجتماعي خودش وارد بخش صنعت شده و پتروشيمي و فولاد دارد، به همين دليل صنايع هم اغلب اوقات ضرر مي‌کنند و منابع هدر مي‌رود، دولت بايد دستش را از روي اقتصاد بردارد و به بخش خصوصي واقعي بسپارند نه اينکه به بخشي به نام نيمه دولتي، چنين واگذاري‌هايي شرايط را بدتر مي‌کند.
منبع: روزنامه رسالت
Histats.com START (standard) Histats.com END