آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۷۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
«رضا رحمانی» گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های راهبردی خود را اعلام کرد.
به گزارش فیدوس: «رضا رحمانی» گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های راهبردی خود را اعلام کرد.
رییس‌جمهوری یکشنبه (بیست و نهم مهرماه) در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، «محمد اسلامی» را به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، «فرهاد دژپسند» را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمد شریعتمداری» را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «رضا رحمانی» را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد. 
خلاصه مهترین نکات برنامه‌های ارایه شده رحمانی برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر است: 
 
شعارهای کلیدی 
- تامین مناسب کالا و کاهش فشارعمومی به اقشار جامعه 
- توسعه فراگیر تجارت الکترونیکی 
- بهره‌گیری از توان بخش خصوصی 
- ارتقای سطح تولید وتجارت نوین 
- جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی 
- نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط 
- افزایش نظارت بر خودروسازی 
- رفع انحصار در تولید و عرضه 
 
محدودیت‌های موجود 
- محدودیت‌های صادراتی فروش نفت و کاهش درآمد ارزی 
- محدودیت درنقل وانتقال مالی 
- ضعف درهماهنگی کامل سیاست های نظام بانکی با سیاست‌های توسعه وحمایت از تولید 
- غفلت از روزآمد سازی و بازسازی تکنولوژیک دربخش‌هایی از صنایع تولیدی 
- غیررقابتی و انحصاری بودن برخی از بخش‌های تولیدی کشور 
 
 الزامات ضروری تحقق اهداف و اجرای برنامه‌ها 
- وفاق ملی، همسویی و حمایت همه جانبه از برنامه‌ها (در مجلس، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به ویژه شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد، سازمان، برنامه و بودجه و بانک مرکزی) 
- حرکت به سمت ثبات نسبی اقتصاد کشور به ویژه سیاست‌های پولی و بانکی 
- قابل پیش‌بینی شدن متغیرهای مهم اقتصادی 
- تامین منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت 
- محور قرارگرفتن بخش خصوصی برای مشورت‌دهی و اجرا 
- تامین و تجهیز زیرساخت‌ها 
- اصلاح و بازنگری قوانین مخل تولید و تجارت و ثبات قوانین و مقررات جاری 
- برقراری ارتباط موثرجهانی و همکاری‌های گسترده بین المللی 
- ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و رویه‌های تجاری 
- توجه به رفع انحصارها و برقرارکردن فضای رقابتی 
 
برنامه‌های محوری بخش صنعت 
- رفع مشکلات مدیریتی برخی بخش‌های صنعتی و مدیریتی 
- اصلاح نگرش سیستمی، استراتژیک و انسجام بخشی بین حوزه‌های مختلف 
- ارتقای اعتماد عمومی به تولید ملی 
- افزایش بهره‌وری عوامل تولید 
- توجه به تولید وتجارت نوین 
- افزایش جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی 
- نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط 
- انسجام‌دهی بین بخش‌های تامین (تولید و واردات) و تجارت (واردات و صادرات) 
- توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه 
- توجه به آمایش سرزمینی در انجام سرمایه‌گذاری‌های صنعت 
- حمایت از تولید و توسعه صنایع منتخب 
- حمایت از شرکت‌های دانش بنیان 
- افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت و کاهش تصدی‌گری دولت 
- افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور 
- توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت 
- بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار 
- تقویت بنگاه‌های تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه‌ها 
- حمایت از تولیدات داخلی به‌طور هدفمند با رعایت اصل رقابتی شدن 
- رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی 
- توسعه تجارت و تعاملات بین المللی با مشارکت بنگاه‌های داخلی و خارجی 
- توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های تولیدی و صادراتی بر محور صنایع پیشران 
- توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه 
- حمایت از استقرار صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان 
- گسترش دیپلماسی تجاری برای بستر سازی و حمایت بنگاه‌ها با اولویت کشورهای منطقه، مسلمان و آسیایی 
 
اقدامات اجرایی بخش صنعت 
- بازنگری، تکمیل و به روز رسانی برنامه راهبردی وزارتخانه 
- بازنگری در سیاست‌های تجاری و نظام تعرفه ای 
- به روزرسانی و تکمیل فهرست کالایی توانمندسازی ساخت داخل 
- ارائه همه خدمات وزارتخانه و سازمان‌های تابع به صورت الکترونیکی 
- شناسایی قوانین و مقررات بازدارنده تولید و پیگیری مراحل اصلاح آنها 
- سنجش و رتبه بندی اعتباری بنگاه های خرد، کوچک و متوسط 
- طرح به روز رسانی ظرفیت‌های تولید و روزآمدی آمار و اطلاعات بخش 
- توسعه شبکه یکپارچه اطلاعاتی (دسترسی عموم ذینفعان به اطلاعات و درگاه های اطلاع رسانی) 
- تکمیل و راه اندازی سامانه رهگیری و ردیابی الکترونیکی کالا 
- توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی کشور (ایجاد و راه اندازی 11 مرکز کسب و کار، دفتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاورهای فنی، مهندسی و مدیریتی شفاف سازی و اطلاع رسانی همه خدمات/ فعالیت های قابل ارائه به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور) 
- ارائه تسهیلات کارآفرینی به بنگاه‌های کوچک و متوسط با نرخ ترجیحی 
- اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 
- ایجاد شبکه واحد اطلاع رسانی استانی و ملی به منظور حمایت از سرمایه گذاران 
- پیگیری حقوق مالکیت صنعتی 
- سرمایه‌گذاری مستقیم بنگاه‌های خارجی که بیش از 11 درصد بازار محصولات وارداتی یک محصول مشخص (کالا یا خدمات) در کشور را دارند 
- حمایت از شکلگیری انجمن های تخصصی مراکز پژوهش بخش صنعت 
- اجرای پروژه‌های ویژه در راستای بهینه سازی مصرف انرژی (طرح نوسازی ناوگان خودرو تجاری سنگین/ حمایت از تولید محصولات کم مصرف و پربازده/ اجرای طرح جایگزین ماشین آلات کشاورزی فرسوده) 
- حمایت از واحدهای صنعتی از محل طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع 
 
برنامه‌های محوری بخش معدن 
- تقویت نقش تشکل های غیر دولتی در تصمیم‌سازی‌های بخش معدن 
- یکپارچگی سیاست‌های صنعتی، معدنی و تجاری 
- ارتقای سهم پایین معدن در تشکیل سرمایه ثابت کل اقتصاد 
- افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی 
- کاهش شکاف فناوری و فرسودگی ماشین آلات 
- ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه 
- فقدان الگوهای کارآمد رفع تعارها با محیط زیست و منابع طبیعی 
- برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و دسترسی به آب‌های آزاد 
- اجرای نقشه راه معدن 
- ارتقای سهم معدن و فرآورده‌های معدنی در تولید ناخالص ملی و جلوگیری از خام فروشی 
- توسعه زنجیره ارزش و ارتقای بهره‌وری بخش معدن با هدف افزایش ارزش افزوده در کشور 
- افزایش رقابت‌پذیری، سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش معدن 
- افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی 
- توسعه پایدار معادن و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی 
- توسعه تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع آینده 
- تامین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم سازی محیط کار ایمن و مناسب 
- تکمیل زنجیره ارزش همه مواد معدنی به‌ویژه فلزات اساسی مانند آلومینیوم، مس و فولاد 
 
اقدامات اجرایی بخش معدن و صنایع معدنی 
- توسعه اکتشاف بر پایه تامین پایدار 
- بهبود فضای کسب و کاربخش معدن و صنایع معدنی 
- توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی 
- افزایش بهره‌وری، بازسازی و نوسازی معادن 
- اجرای برنامه شناسایی منابع و ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار 
- افزایش استفاده از دانش و فناوری روز دنیا در زمینه اکتشاف 
- تکمیل طرح کاداستر 
- استفاده از فاینانس و خطوط اعتباری برای اکتشاف 
- تدوین بسته های تشویقی مناسب مالیاتی، گمرکی، حقوق و عوارض دولتی و تصویب آن‌ها 
- توسعه اکتشافات معدنی کشور 
- هدایت فعالیت‌های اکتشافی کشور به سمت اکتشافات عمقی 
- مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش مواد معدنی 
- ساماندهی و تعیین تکلیف پروانه‌های بهره برداری معادن و مجوزهای صادره صنایع 
- تکمیل سامانه آنلاین صدورمجوزهای حاکمیتی و امکان ردیابی 
- انجام پنجره واحد 
- همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور و طراحی سیاست‌های جبران 
- فرهنگ سازی با هدف تغییر نگاه جامعه به حوزه معدن 
- توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی 
- افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر معدن و صنایع معدنی 
- تقویت بورس کالای داخلی و رینگ صادراتی وگسترش تنوع ابزارها وخدمات مالی 
- برندسازی محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی 
- افزایش بهره وری، بازسازی و نوسازی معادن برای تکمیل زنجیره ارزش فعالیت‌های معدنی و صنایع مرتبط 
- تشکیل کارگروه ویژه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فناوری های نوین و استفاده از تجارب 
- اولویت‌دهی و افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر بانک‌ها و اخذ فاینانس و کاهش ریسک‌های اعتباری 
- افزایش بهره وری در حوزه آب و بازیابی آن در خطوط تولید و استفاده از تکنولوژی‌های کم آب بر 
- تامین و توسعه زیرساخت‌های بخش معدن منطبق با آخرین آمایش سرزمینی 
- تاسیس دفاتر خدمات فنی و مهندسی برای تسریع امور فنی معدنکاران 
 
برنامه‌های محوری بخش بازرگانی 
- توسعه تجارت الکترونیکی 
- امنیت غذایی به ویژه در دوران تحریم 
- ارتقای تعداد بنگاه های بزرگ مقیاس صادراتی 
- بهبود سیستم خدمات بازرگانی کشور (حمل و نقل، بسته بندی، درجه بندی، استاندارد و غیره) 
- افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید 
- جذب سرمایه‌گذاری خارجی 
- ضعف بنیه مالی اغلب بنگاه‌های تولیدی صادراتی 
- کاهش سهم اقتصاد غیررسمی و واردات قاچاق 
- کاهش هزینه‌های مبادله کالا وخدمات و ضعف کارایی نظام توزیع 
- ارتقای بهره‌وری دربخش بازرگانی و بهبود نظام توزیع کاال و خدمات 
- افزایش سهم ارزش افزوده بخش تجارت و بازرگانی کشور در تولید ناخالص داخلی و تجارت جهانی 
- افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور 
- توسعه اشتغال پایدار در بخش بازرگانی کشور 
- افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه بازرگانی کشور 
- نهادینه کردن رعایت حقوق مصرف کنندگان در نظام بازرگانی کشور 
- افزایش سهم تجارت الکترونیکی از کل تجارت کشور 
- افزایش صادرات غیرنفتی 
 
اقدامات اجرایی بخش بازرگانی 
- تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف امنیت غذایی 
- بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی 
- تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی 
- تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی 
- هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی 
- بهره‌گیری موثرتر از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکل‌های مربوط 
- ارتقای جایگاه ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش کردن تصمیم‌های آن 
- هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مواد 
- توسعه و نوین سازی اصناف از طریق اصلاح ساماندهی شرکت‌های پخش و توسعه شهرک‌ها ی صنفی و لجستیکی 
- مدیریت بازار و خدمات از طریق روان سازی و نوین سازی شبکه‌ها 
- تدوین سند جامع نظام توزیع کشور 
- راه‌اندازی سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور 
- اصلاح نظام کنترل، بازرسی و نظارت و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار 
- پیگیری خرید و ذخیره سازی کالاهای منتخب برای تنظیم بازار 
- ایجاد و ساماندهی مراکز لجستیک و ذخیره سازی 
- شناسایی، ساماندهی و حمایت از توسعه شبکه های نوآوری و فروشگاه های مجازی و استارت آپ های لجستیکی و بازرگانی 
- واگذاری هدفمند تنظیم بازار کالاهای منتخب به تشکل های بخش خصوصی 
- بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیر نفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی 
- کاهش زمان ترخیص- کاهش هزینه های ترخیص 
- کاهش تعداد مجوزها 
- برندسازی و ارتقای نام و نشان تجاری محصولات تولیدی- صادراتی 
- اجرای برنامه های ارتقای توان صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط 
- استفاده از ظرفیت استان های مرزی و مرزنشینان در توسعه روابط تجاری 
- کمک به تبلیغات، بازاریابی، اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی و حضور در نمایشگاه های بین المللی و هیات های تجاری 
- تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی 
- توسعه زنجیره ها و شبکه های توزیع مویرگی کالاهای تولید داخلی در کشورهای هدف 
- توسعه تجارت و انعقاد پیمان ها و قراردادهای دو یا چند جانبه برای دسترسی به بازارهای صادراتی 
- پشتیبانی از ایجاد و توسعه شرکت های تخصصی مدیریت صادرات 
- تشویق بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط برای همپیوندی و ایجاد هلدینگ های تجاری 
- حمایت از ایجاد و توسعه صنایع خدمات تجاری محصولات صادراتی (بسته بندی، درجه بندی، شستشو و غیره) 
- برنامه ریزی برای ساخت داخل محصولات وارداتی با مشارکت شرکت های صادرکننده 
- استفاده از نظام تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای منتخب 
- هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی 
- اجرای برنامه‌های مرتبط با همکاری دستگاه های فرهنگی و رسانه‌ای 
- بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه در جهت بهبود نظام بازرگانی کشور 
- تشکیل اتاق فکر با هدف بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی 
بر پایه اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی عصر شنبه آینده (پنجم آبان ماه) بررسی می‌شود.
منبع: اخبار فلزات
Histats.com START (standard) Histats.com END