آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۶۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
چشم انداز بازار خودرو از دیدگاه مهندس سيد مهدى مقدسي
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بیشتر افراد متقاضی خودرو مازاد نیاز خودشان تقاضا دارند زیرا تصور می کنند می توانند با خرید خودرو منفعتی ببرند . در جلسه گذشته تصمیم گیری شد که خودرو با کارت ملی واگذار شود یعنی به افرادی که تاکنون خودرویی دریافت نکرده اند، خودرو واگذار شود و یک کنترل نسبی صورت بگیرد، عرضه را بیشتر کنند و این حباب خودرو را از بین ببرند.
نادر حسینی از پایگاه خبری فیدوس با جناب آقای مهندس سيد مهدى مقدسي، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت و گویی اختصاصی  انجام داده است و نظر ایشان را درباره سناریوی ساماندهی بازار خودرو؛ استیضاح محتمل پیش روی جناب آقای شریعتمداری (وزیر صنعت و معدن و تجارت) و همچنین طرح های عمرانی اخیر در استان مرکزی را جویا شده است.

 شرح گفت و گوی اختصاصی با جناب آقای مهندس مقدس را در ادامه بخوانید:

جناب آقای مهندس مقدسی استیضاح محتمل وزیر صنعت و معدن را برای آینده اقتصادی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
بعضی از اقدامات آقای شریعتمداری مثبت بوده و برخی دیگر از اقدامات مورد سوال نمایندگان واقع شده است. ما جلسه ای با ایشان داشته و ایراداتی که به ایشان وارد بوده را منتقل کردیم که اگر این تغییرات را اعمال کنند تغییری در وزارتخانه احساس نمی شود و اگر این اقدامات انجام نشود استیضاح کنندگان مسر خواهند بود؛ بنده خودم جز استیضاح کنندگان نیستم.
 اما در جلسه ای که با آقای شریعتمداری داشتیم به مدت سه ساعت مسائل صنعت خودرو رو مورد ارزیابی قرار دادیم که برای این موضوع اتاق فکری تشکیل شود در موضوع آرندی (تحقیق و توسعه) قرار شد اقدامات مثبتی صورت گیرد و از این آشفته بازاری که در قیمت خودرو وجود دارد کاسته و قیمت خودرو کاهش یابد. هم مدیران عامل خودروساز و مدیران وزیر قول دادند که وضعیت بازار را ساماندهی کنند. آرامش بازار خودرو مورد مطالبه ما است و در مورد ثبت سفارش ها  در قالب تحقیق و تفحص هم موضوعاتی مطرح شد. بنابراین اگر وزیر صنعت و معدن این ابهامات را برطرف و مشکلات صنایع مختلف به ویژه صنعت خودرو را ساماندهی کنند شاید فضا عوض شود. استیضاح ایشان در مهرماه است، اگر در این مدت اقدام ویژه ای صورت نگیرد باید هزینه اش را خودشان بپذیرند و طبیعتا آسیب می بینند، اما اگر واقعیت ها را بیان کنند و اقدامات مناسبی را در برخورد با متخلفان و ساماندهی بازار خودرو انجام دهند احتمال اینکه موضوع استیضاح ضعیف تر مطرح شود، بالا می رود.
به نظر شما وزیر صنعت دولت یازدهم در دوره یکساله مسئولیت خودشان با توجه به جو روانی و شرایط فعلی اقتصادی چقدر تاثیرگذار بوده است؟
واقعیت این است که در سال 96 تا بهمن ماه عملکرد ایشان نسبتا خوب بود ولی سال 97 ارزیابی؛ ارزیابی بالایی نیست که بخشی از آن هم متاثر از فضای اقتصادی کشور است که وزرات صنعت و معدن بخاطر گستردگی که در حوزه معدن و تجارت و صنعت دارد و بخاطر مطالبات بالای تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان مشکلاتی پیش آمده که بخشی از آن متاثر از فضاست که تمام وزارتخانه ها را شامل میشود ولی در کل کارنامه عملکرد ایشان در سال 96 قابل قبول بود.
ولی در حال حاضر فضای اقتصادی کشور سایه سنگینی بر روی وزارتخانه انداخته است که اگر ایشان بسته هایی پیشنهادی روشنی را برای برون رفت از این وضعیت ارائه دهند از جمله؛ تامین ارزاق عمومی، ساماندهی قیمت ها، نظارت بر بازار، عرضه مناسب کالا و ساماندهی بازار خودرو و ... اینها مواردی است که اگر تا یک ماه دیگر طرح های اثر بخش و امیدبخشی را مصوب کنند و در دولت اجرا شود؛ ممکن است فضا به گونه دیگری رقم خورد، در غیر این صورت فضای فعلی فضای مناسبی نیست .

سالهاست در حوزه صنعت و معدن بحث رانت و فساد شنیده می شود؛ چرا تاکنون در زمینه مبارزه با رانت و فساد موفق نبودیم؟ 
در رابطه با موضوع مبارزه با فساد و رانت در بازار دو تحلیل متفاوت وجود دارد؛ قوه قضائیه یک تحلیل دارد و ما هم تحلیل جداگانه ای داریم، اما شفاف نبودن فرآیندها در گمرکات و  در مسائل ارزها مشکل ساز است. اگر مقداری فرآیندها را  شفاف تر کنیم و شفافیت در عملکرد انجام شود شاید موضوع تغییر کند. شفافیت بدین معناست زمانی که در حوزه ای فرآیندهایی را مشخص می کنیم آن فرآیندها امکان دسترسی مردم را بیشتر کند بنابراین امکان تخلف کمتر وجود دارد. گلوگاه هایی که گاها ایجاد و فرآیندها را طولانی تر می کند، ایستگاهی است که در مجموع برای مردم ایجاد اشکال میکند.
در بحث حمایت از تولید ملی امید زیادی به حوزه صنعت بود اما وضعیت تولیدکنندگان نشان میدهد که این موضوع ناموفق بوده است؛ شما این موضوع را تائید می کنید؟
عملکرد صنعت ناموفق نبوده بلکه حمایت های لازم صورت نگرفته است؛ علت هم این است که آینده صنعتگران ما بلاتکلیف است یک بخش مربوط به نرخ تسهیلات است که از گذشته بخش صنعت را آزار داده است و بخشی هم ازطرف تامین اجتماعی و دریافت مالیات و مالیات بر درآمد است که رقم هایش از کشورهای دیگر بالاتر است؛ نرخ بیمه و نرخ تسهیلات هم نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است، در شرایط عادی این وضع برای صنعت خوب نیست چه برسد به اینکه نرخ ارز هم افزایش پیدا کند و موضوع واردات و صادرات و تامین مواد اولیه مشکل پیدا کند. بنابراین یک پیشنهادی برای حمایت از تولید مطرح شده که دولت در شرایط فعلی به مدت 2 سال رقمی را مشخص کرده و به تولیدکنندگان اعلام کند اگر رقم خرید مواد اولیه بیشتر از این رقم شد دولت مابه التفاوت را تقبل کند اگر هم کمتر شد آرامش به بازار برمی گردد.
مفهوم این جمله این است که تولیدکننده دیگر نمی گوید من مواد اولیه را امروز با هر ارزی خریداری کنم فردا باید هزینه بالاتری را برای خرید همان مواد بپردازم. این نابسامانی و بلاتکلیفی صنعتگر را زجر می دهد .ما باید در سیاست ها و تصمیم گیری هایمان ثبات داشته باشیم . هرگونه تزلزل و تغییر در تصمیمات موجب بلاتکلیفی صنعتگر و تولیدکنندگان میشود. هم اکنون هم در چنین وضعی قرارداریم چون صنعتگر نمی داند موادی که امروز خریداری می کند فردا با چه نرخی به دستش می رسد و با چه قیمتی باید کالا را عرضه کند.
این بلاتکلیفی میزان ظرفیت تولید را کاهش داده است . بنابراین ما باید بسته ها و سیاست هایی را تولید کنیم که ثبات در تصمیم گیری باشد ؛ یعنی صنعتگر بداند تا سال آینده وضعت بازار چگونه است و برای اینکه نرخ ریسک را کاهش بدهیم دولت باید در برخی جاها نرخ ارز را اعلام کند یعنی ارز هرچقدر است به تولیدکننده اعلام شود و وقتی اعلام شد دولت تضمین کند که در یک یا دو سال آینده از این بیشتر نخواهد شد و اگر هم افزایش وجود داشت مابه التفاوت از طریق دولت پرداخت خواهد شد . این بلاتکلیفی ها و عدم ثبات در تصمیم گیری ها موجب کاهش تولید شده و تولیدکنندگان را آزار می دهد .
آیا کمیسیون صنایع و معادن فکری برای قیمت خودرو دارد؟
بله؛ در هفته گذشته سه ساعت با وزیر صنعت و معدن و با مدیران عامل خودروساز و معاون وزارت صنعت جلسه داشتیم. در موضوع خودرو ابعاد مختلف بررسی شد؛ بحث قطعات مختلف خریداری شده و قطعاتی که باید وارد شود، قطعاتی که باید در داخل ساخته شود، افزایش هزینه هایی که از جمله فولاد داشته است و... بخشی از مشکلات خودرو مربوط به نقدینگی است. نقدینگی زمانی به ارز آسیب رساند، زمانی به سکه و زمانی بازار مسکن را تحت شعاع قرار داد و درحال حاضر به حوزه خودرو رسیده است.
بیشتر افراد متقاضی خودرو مازاد نیاز خودشان تقاضا دارند زیرا تصور می کنند می توانند با خرید خودرو منفعتی ببرند . در جلسه گذشته تصمیم گیری شد که خودرو با کارت ملی واگذار شود یعنی به افرادی که تاکنون خودرویی دریافت نکرده اند، خودرو واگذار شود و یک کنترل نسبی صورت بگیرد، عرضه را بیشتر کنند و این حباب خودرو را از بین ببرند و قیمت ها را کاهش دهند، اما قیمت خودرو تا جایی باید کاهش پیدا کند که هزینه های واقعی دیده شود. حتی اگر تمام هزینه ها ی واقعی هم دیده شود این قیمت فعلی خودرو نیست که در بازار به فروش می رسد. انصافا در حق مصرف کننده اجحاف می شود، بنابراین قیمت خودرو حتما باید تعدیل شود؛ وزیر صنعت و مدیران خودروساز به ما قول داده اند و خوشبختانه مکانیزم قیمت گذاری هم یک تغییری پیدا کرد که سخنگوی دولت یا سخنگوی وزیر صنعت و معدن از زبان خودش بیان می کند و قرار است وقتی کامل شد مطرح شود. بنابراین نقش بعضی سازمان ها پررنگ تر
 و بعضی سازمان ها کم رنگتر می شود. در مجموع ما در بحث آرندی و قیمت تمام شده خودرو بحث داریم و نظرمان این است که "آرندی" باید تقویت شود؛ تحقیق و توسعه باید افزایش یابد ؛ متاسفانه در چند دهه گذشته ما در این زمینه ضعیف عمل کردیم و در ساخت پلت فرم ها و مسائل دیگه اگر کار شده بود هم اکنون کمی جلوتر بودیم .. هزینه های سربار خودروسازها بسیار زیاد است که اینها باید با اصلاح ساختار مالی و اداری کاهش یابد؛ مردم نباید افزایش هزینه های یک خودروساز رو پرداخت کنند .مردم باید خودرو را به قیمت واقعی خریداری کنند برای مثال پراید نه 22 میلیون تومانی است که عرضه می شد و نه 42 میلیونی که الان در بازار موجود است. قیمت واقعی 25 الی 30 درصد زیر قیمت عرضه الان خودرو در بازار است . حتی اگر همه هزینه های دیده شود قیمت واقعی خودروهای داخلی باید 30 درصد پایین تر از قیمت عرضه موجود خودرو در بازار باشد.
کمیسیون صنایع و معادن جنبه نظارتی خود را در بازار خودرو بیشتر کرده و جلسه متعددی هم در این زمینه خواهیم داشت و اتاق فکری هم وزارت صنعت تشکیل دهد و مسائل خودروسازها و قطعه سازها و قیمت گذاری را انجا برسی کنند و نظر مصرف کننده واقعی را فراموش نکنند تا به یک نتیجه مطلوب برسیم
جناب آقای مهندس در مورد طرح های عمرانی اخیر در استان مرکزی و وضعیت پایگاه های درمانی و سلامت هم توضیحاتی را ارائه می هید؟
استان مرکزی در مسیر کریدور تهران - جنوب است که هم جمعیت قابل توجهی خود دارد هم به صورت سنتی از بعد درمانی به استانهای هم جواراز جمله ملایر استان همدان و الیگودرز و ازنا و درود هم سرویس می دهد و هم چنین چون در مسیر جاده اصلی است تصادفات و حوادث هم مزید برعلت هستند. بیمارستان های شهر اراک وضعیت خوبی ندارند ؛ حالا بیمارستان ولیعصر در حال احداث است و 65درصد پیشرفت داشته و دولت هم قول داده تا کمک کند و از ابتدای سال هم 32 میلیارد تومان از منابع داده شده ولی باز هم کافی نیست و قراراست تسهیلات 50 میلیاردی هم از یکی از بانک ها دریافت شود و جایگزین شود؛ بیمارستانی هم است 100 تخت خوابه با کمک خیرین سلامت از جمله آقای سلیمی آشتیانی در حال ساخت است در زمینه زنان و زایمان.. بیمارستان آیت الله خوانساری هم که بیشتر برای بیماران سرطانی است و خوشبختانه خیرین در این زمینه بسیار فعال هستند و کارهای مفیدی در حال انجام است و اگر این پروژه ها به اتمام برسد امید داریم یک آرامشی به بخش درمان در استان مرکزی بازمی گردد. 
آیا اقدام خاصی برای پایان دهی به تلفات جاده ای در بزرگراه اراک - ازنا صورت گرفته است یا شرایط قبلی وجود دارد؟
در این زمینه مکاتبات زیاد و امضاهای زیادی انجام داده ایم، وزارت راه هم قول هایی در این زمینه داده است اما گویا به علت محدویدیت های اعتباری هنوز اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است . البته برای بخشی از بزرگراه اراک- ازنا (از دو راهی شازند به طول 32 کیلیومتر) قراردادی با  قرارگاه خاتم الانیا بسته شده است  که این قرارداد
 می تواند کمک بزرگی برای بازسازی این بزرگراه باشد که تاکنون تجهیز کارگاه  و استقرار پیمانکار صورت گرفته است و وزیر محترم هم بازدید کرده اند.
 ولی جاده اصلی ازنا نیاز به حمایت های ویژه ای دارد و ما نمایندگان دو استان مرکزی و لرستان امضاهایی کردیم و برای ریاست جمهوری و وزارت راه  ارسال کردیم؛ ولی گویا به علت کمبود منابع مالی تصمیماتی در این زمینه تاکنون اتخاذ نشده است. ولی بزرگراه راه حد فاصل شازند به طول 32 کیلومتر خوشبختانه قراردادش منعقد شده است.



Histats.com START (standard) Histats.com END