آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۶۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
نقش بندر امام خمینی در ترخیص کالاهای اساسی استراتژیک است
ناظر گمرکات استان خوزستان با اشاره به نقش استراتژیک بندر امام خمینی در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور گفت: با وجود موانع طبیعی، عدم اتصال سیستمها به سامانه جامع و عدم نصب و راه اندازی تجهیزات، نظارت کامل بر منطقه آزاد اروند با چالش رو به روست.
به گزارش فیدوس: واردات و صادرات از مبادی مناطق آزاد با کمبود امکانات و وسعت بسیار زیاد این مناطق باعث ایجاد معضلات جدید شده است بصورتی که جهت جلوگیری از قاچاق در این مبادی ضرورت حضور گمرک در این مناطق دو چندان احساس می‌شود. در منطقه آزاد اروند خوزستان که با وجود محدودیت امکانات از وسعت بسیار زیادی برخوردار است فاصله زیادی تا مدیریت و نظارت دقیق بر این مبادی وجود دارد. متاسفانه علاوه بر مشکلات بوجود آمده در این مناطق مردم و ساکنان آن از محرومیت شدیدی رنج می‌برند. در خصوص استقرار گمرک در منطقه آزاد اروند و چالشهای پیش رو در نظارت کامل گمرکی بر منطقه مذکور  با غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات استان خوزستان گفت‌و‌گویی انجام شده که در ادامه قابل مشاهده می‌باشد.
  در حال حاضر برای افزایش کنترلها از دستگاه‌های ایکس ری مسافری، خودرویی و کامیونی در گمرکات خوزستان استفاده می‌شود؟

بلوطی: در تمام مناطق از ایکس ری خودرویی و مسافری استفاده می‌شود اما متاسفانه هیچ کدام از گمرکات استان در حال حاضر مجهز به ایکس ری کامیونی نیست ولی گمرک منطقه آزاد اروند بزودی مجهز به ایکس ری کامیونی خواهد شد و از بهمن ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همینجا به یک نکته اشاره کنم، در کشور گمرکی تحت عنوان گمرک منطقه آزاد اروند نداریم بلکه در این منطقه گمرک خرمشهر، گمرک آبادان را داریم که بصورت رسمی و تحت نظارت سازمان کل گمرک ایران فعالیت دارند؛ در گذشته در منطقه آزاد اروند گمرکی ساخته شد و فعالیت داشت اما مورد پذیرش قرار نگرفت و حتی تابلوی گمرک آن برداشته شد که در حال حاضر آن را با نام بازرگانی منطقه آزاد اروند میشناسند و فعالیت دارد و گاها با نام گمرک منطقه آزاد اروند در جلسات شرکت می‌کنند و  باعث ایجاد معضلات فراوانی نیز برای گمرک ایران می شوند چراکه با نام گمرک منطقه آزاد حقوق و عوارض هم دریافت می‌کنند.



 براساس موافقتنامه ای که رئیس کل گمرکات کشور با دبیر شورای عالی  مناطق آزاد در خصوص  لزوم استقرار گمرک در منطقه آزاد  امضاء کرد؛ آیا در این منطقه گمرک فعال شده است؟

بلوطی: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مسئولین منطقه داشتیم این موضوع مطرح شده است و در منطقه آزاد اروند گمرک هم بصورت تقریبی  حضور دارد اما مسئله بسیار مهم عدم اجرای تعهدات منطقه آزاد اروند است بطور مثال دیوارکشی منطقه تا نزدیکی گیتها یکی از مواردی است که انجام نشده است و هنوز از فَنس استفاده میشود البته همین فَنس نیز که باید به گیتها ختم شوند از نیمه راه رها شده اند و به گیت ها نمیرسند که این موضوع را به مسائل محیطی و طبیعی بطور مثال باتلاق ربط داده اند به این منظور که باتلاقها مانع عبور و مرور است و نیاز به فَنس کشی نیست اما این موارد قابل قبول نخواهد بود.

 

 برخی معتقدند عدم اتصال سیستم فروشگاه ها به سامانه جامع کنترل گمرکات در مناطق آزاد باعث شکل گیری قاچاق کالا میشود؟

بلوطی: یکی دیگر از مشکلات و تعهداتی که انجام نشده است عدم اتصال تمام فروشگاه‌های منطقه به سامانه جامع جهت کنترل ورود و خروج از آن منطقه بوده است. که با عدم اتصال آنها امکان قاچاق وجود دارد. بر اساس تصمیمات در شورای تامین استان مشخص گردیده است که حتی با وجود این نواقص نباید گمرک را از آن منطقه حذف کرد و بهتر است به عبارتی کنترل از راه دور را جهت جلوگیری از قاچاق بر روی این منطقه داشته باشیم. با محصور بودن و حضور تقریبی گمرک در منطقه آزاد اروند همچنان گمرک در این مبادی حضور دارد و از زمان حضورم به عنوان ناظر گمرکات استان خوزستان بارها سرزده جهت تکمیل بودن و تجهیز شدن مبادی نظارت و بازدید داشته ام؛ چهار محور مهم در منطقه داریم که عبارتند از: محور آبادان به بند امام خمینی (ره) و محور آبادان به اهواز که هر دو محور از تجهیزات مناسبی در گمرکات خود برخور دارند و محور خرمشهر به اهواز که تقریبا 70 درصد از المان های مورد نیاز (گیت ها و سیستم های و ...) نصب و راه اندازی شده و با پیشرفت در این محور روبرو بوده ایم و محور آخر یک محور فرعی است که متاسفانه در این محور تقریبا 20 درصد از آماده سازی آن انجام شده است.



 امروز فاصله زیادی تا مدیریت و نظارت دقیق بر این مبادی داریم؟

بلوطی: بعد از ماکو دومین منطقه آزاد وسیع کشور منطقه آزاد اروند است که با توجه به کمبود امکانات و وسعت بالای این مناطق و همچنین زمان بسیاری که برای تجهیز کردن مبادی این مناطق نیاز است، مدیریت و نظارت با مشکلاتی روبرو است علاوه بر آن با وجود روستاها و نهرها و عدم اتصال سیستم ها به سامانه جامع و عدم نصب و راه اندازی تجهیزات و گیت ها ورودی و خروجی در این مبادی سختی مدیریت ، نظارت و کنترل بر این مناطق را بیشتر کرده و با مشکلاتی در این مناطق روبرو هستیم.

 در سال گذشته میزان صادرات و واردات از گمرکات استان خوزستان  چه میزان بوده است؟

بلوطی: در سال 96 در حدود 7 میلیارد دلار از مبادی گمرکات کل استان خوزستان واردات و در حدود 6 میلیارد دلار نیز صادرات داشته ایم، بر این اساس بندر امام خمینی (ره) بیشترین سهم از این واردات و صادرات را داشته است. بندر امام خمینی نقش استراتژیک در حوزه کالاهای اساسی کشور دارد و از همین رو باید توجه ویژه در خصوص بهینه سازی زیر ساختهای ان انجام شود.

محرومیت مردم این مناطق از جمله مواردی است که بسیار به چشم می آید آیا برای رفع محرومیت و توسعه شهر بندر امام خمینی در این مناطق تدابیری اندیشه شده است؟

بلوطی: متاسفانه مناطق زیادی وجود دارند که از محرومیت رنج میبرند وگاهی مقصر این محرومیتها ما مسئولین شهرها هستیم بطور مثال پتروشیمی در پروژه های عمرانی به آسفالت خیابانها و چراغ کشی معابر پرداخته است اما هیچ یک از سازمانها متولی این طرحها نمیشوند. و موضوع دیگری که باعث ایجاد این محرومیت ها شده است تعهداتی است که سازمان ها به این مناطق میدهند و عملی نمیکنند و یا در عملیاتی شدن آن ها مشکلاتی به وجود می آید بطور مثال طبق قوانینی که از سوی پتروشیمی وضع شده درصدی از سود بدست آمده از فعالیتشان را باید در این مناطق سرمایه گزاری کنند اما زمانی که این سرمایه هنگفت را در اختیار سازمان های نظارتی و شرکت ها عمرانی قرار می دهند در جهت رفع این محرومیت ها خرج نمیشود. در بین این مناطق محروم دو شهرک به نام (گاما) و (کمپ بی) وجود دارد که در نزدیکی مخازن و دکل های پتروشیمی هستند اما بقدری محروم هستند که شاید همانند آنها در مناطقی از سیستان و بلوچستان نیز پیدا نشوند.

آیا منابع  لازم برای توسعه شهری از سوی واحدهای پتروشیمی جهت توسعه این مناطق محروم تزریق شده است؟

بلوطی: براساس قانونی که در گذشته تصویب شده است مناطقی که در آنها از صنعت پتروشیمی و صنایع نفت بهره برداری میشود؛ وزارت نفت و پتروشیمی موظف هستند در جهت رفع محرومیت در آن مناطق سرمایه گزاری کنند و این سرمایه گزاری باید برای توسعه شهری صرف شود. اما متاسفانه گاها شاهد آن هستیم که به اندازه ای که سرمایه گزاری انجام شده است در جهت درست و دقیق رفع این محرومیت ها استفاده نشده است و همین موضوع باعث از دست رفتن این سرمایه ها و باقی ماندن محرومیتها می‌شود.
منبع: تسنیم
Histats.com START (standard) Histats.com END