آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۵۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
یک فعال تورهای ورودی تشریح کرد؛
یک تورگردان با اشاره به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران از سوی برخی کشورهای اروپایی، گفت: «جا دارد برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش بیشتری کنیم. متاسفانه در این حوزه تا به‌حال ناکارآمد بوده‌ایم؛ چرا که زیرساخت کمی و کیفی برای پذیرش گردشگران بیشتر نداریم.»
به گزارش فیدوس: یک تورگردان با اشاره به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران از سوی برخی کشورهای اروپایی، گفت: «جا دارد برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش بیشتری کنیم. متاسفانه در این حوزه تا به‌حال ناکارآمد بوده‌ایم؛ چرا که زیرساخت کمی و کیفی برای پذیرش گردشگران بیشتر نداریم.»
سعید اعظم‌ واقفی افزود: «در یکی از پروازهای اسپانیا از ۱۵۰ مسافر، ۶۰ نفر گردشگر خارجی بودند که اتفاقا بیشترشان بدون تور و به صورت شخصی برای سفر اقدام کرده بودند. این نشان می‌دهد تقاضا وجود دارد و حتی درحال افزایش است و نباید از این موضوع غافل شد.» وی خاطرنشان کرد: «در چنین شرایطی قیمت خدمات سفر در ایران بالا و اصلا قابل مقایسه با رقبایی چون ترکیه نیست. البته یکی از دلایل این اتفاق، کمبود زیرساخت و خدمات سفر در کشور است. اگر به جای پنج هتل ۵ ستاره، ۲۰ هتل ۳ ستاره داشتیم و انحصار هم وجود نداشت، از سر اجبار سراغ این تعداد اندک اقامتگاه نمی‌رفتیم. اگر تعداد محصول افزایش یابد یقینا قیمت خدمات هم کمتر می‌شود.» این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: «معمولا ۶۰ درصد قیمت یک تور صرف هزینه‌های اقامت می‌شود. از سوی دیگر، قیمت حمل و نقل، راهنما، غذا و سایر خدمات را باید محاسبه کرد. توراپراتور ایرانی سود سرشاری روی تور ورودی ندارد.  ما با چنین شرایطی در بازار جهانی رقابت می‌کنیم و در مقابل کشوری مثل ترکیه که گاه نرخ تورهایش به نصف قیمت سفر ایران می‌رسد، حرفی برای گفتن نداریم؛ ولی نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم سفر به ایران گران است.»

واقفی در ادامه به اثرگذاری حضور شرکت‌های گردشگری ایران در نمایشگاه‌های مهم اشاره کرد و درباره نمایشگاه سالانه لندن گفت: «سه سال است که برای شرکت در نمایشگاه لندن اقدام می‌کنیم؛ آن هم در شرایطی که بخش دولتی تمایلی به برگزاری این نمایشگاه مهم و پرنفوذ در صنعت گردشگری نشان نمی‌دهد و بخش خصوصی نیز ترجیح می‌دهد حضوری پراکنده داشته باشد. آن زمان که ما وارد این بازار شدیم، روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس خوب نبود و بازار سفر اروپایی‌ها به کشورمان نیز داغ نبود.» وی ادامه داد: «ما با توجه به اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن در بازار سفر اروپا، از سه سال پیش تاکنون غرفه‌ای را در سالن خاورمیانه اختیار کرده‌ایم.» این عضو جامعه تورگردانان خاطرنشان کرد: «بعد از لندن نیز به سراغ نمایشگاه COTTM چین رفتیم و با یک شرکت انگلیسی که مجری نمایشگاهی بود قرارداد بستیم. این پروژه را هم بدون هیچ حمایتی از سوی بخش دولتی و حتی خصوصی مدیریت کردیم.» به گفته واقفی، شرکت‌های بزرگ گردشگری که در بیشتر کشورها شعبه دارند، در نمایشگاه انگلستان حاضر می‌شوند، از این رو تورگردانان ایرانی‌ نیز نیاز است حضور منسجمی در مجامع بین‌المللی داشته باشند؛ چون پراکندگی در چنین فضاهایی به منزله هدر دادن هزینه است.
Histats.com START (standard) Histats.com END