آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۵۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز مطرح کرد:
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز به فرآیند انتخاب شهردار اهواز اشاره کرد و گفت: برای انتخاب شهردار اهواز ویژگی ها و شاخص های مختلفی مدنظر اعضای شورای شهر اهواز قرار داشت. همه اعضای شورای شهر معتقد به انتخاب یک مدیر توانمند، مقتدر، با برنامه، متخصص و با تجربه برای قبول مسئولیت شهرداری اهواز بودند.

به گزارش فیدوس: عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز به فرآیند انتخاب شهردار اهواز اشاره کرد و گفت: برای انتخاب شهردار اهواز ویژگی ها و شاخص های مختلفی مدنظر اعضای شورای شهر اهواز قرار داشت. همه اعضای شورای شهر معتقد به انتخاب یک مدیر توانمند، مقتدر، با برنامه، متخصص و با تجربه برای قبول مسئولیت شهرداری اهواز بودند. شناخت دقیق از مشکلات و کمبودها، آشنایی به قوانین و آیین نامه های شهردار، ارزیابی دقیق از جایگاه کلانشهر اهواز نسبت به سایر کلانشهرها ، داشتن نگاه ملی و فراگیر و عدم تاثیرپذیری از سایر  پارامترهای مدیریتی، از دیگر شاخص های مورد تاکید شورای پنجم کلانشهر اهواز بود.

لطفعلی زاده ادامه داد: در ابتدا برای گزینش شهردار منتخب به سراغ مدیران شهری رفتیم که دارای کارنامه ای درخشان و روشن در سطح ملی بودند.

عضو شورای شهر اهواز  از آقایان نوین، سقاییان نژاد، پاک فطرت و جمالی نژاد به عنوان گزینه های غیربومی  مدنظر شورا برای تصدی مسئولیت مدیریت شهری نام برد. وی افزود: حتی با آقای جمالی نژاد به توافق کامل جهت تصدی مسئولیت توافق کردیم که در این مجال لازم به طرح جزییاتی که پیش از این اطلاع رسانی شده است نیستم. 

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: در میان گزینه های بومی در همان ابتدا شانس کتانباف به دلیل داشتن ویژگی های خاص مانند اشراف کامل به شهر اهواز به دلیل سابقه 2 ساله در شهرداری اهواز بیشتر بود. بعد از منتفی شدن انتخاب آقای جمالی نزاد شهردار سابق اصفهان مجدد بحث آقای کتانباف در شورا مطرح شد و در نهایت شورای پنجم شهر اهواز با رای کامل 13 عضو ایشان را به عنوان شهردار منتخب برگزید.

لطفعلی زاده در ادامه به اولویت ها و چشم انداز 4 ساله شورای شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز در بسیاری از شاخص های عمرانی و اجتماعی نسبت به سایر کلانشهرها در جایگاه پایین تری قرار دارد .

 حاشیه نشینی یکی از پدیده های ضد توسعه در اهواز

وی از معضل حاشیه نشینی به عنوان یکی از پدیده های ضد توسعه در اهواز یاد کرد و بیان داشت: جنس حاشیه نشینی در کلانشهر اهواز با سایر کلانشهرها متفاوت است. علت اصلی وجود پدیده حاشیه نشینی در اهواز مهاجرت روستاییان و شهرهای کوچک به مرکز استان برای اشتغال و کسب درآمد است. این درحالی است که بعضا علت حاشیه نشینی در سایر کلانشهرها وجود بافت های فرسوده در هسته های مرکزی شهر می باشد. عدم وجود زیر ساخت ها و استانداردهای شهری در مناطق حاشیه ای اهواز از مشکلات و چالش های پیش روی شهرداری در سال های پس از جنگ است. ساماندهی و ایجاد زیرساخت های لازم شهری در مناطق حاشیه ای از وظایف شهرداری نیست.

ضرورت آموزش شهروندی در کلانشهر اهواز

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز در بخشی دیگر از این نشست خبری به ضرورت آموزش شهروندی در کلانشهر اهواز اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش شهروندی در طول سال های گذشته اقدام قابل توجه و تاثیرگذاری نشده است.

عدم شفافیت و سنتی اداره شدن شهرداری اهواز/2هزار و 200 نفز از شاغلین شهرداری اهواز زیر دیپلم هستند

 عدم شفافیت و فساد اداری دو معضل دیگری بودند که عضو شورای شهر اهواز بدان اشاره داشت و در این مورد معتقد است ساختار اداری شهرداری اهواز از همان ابتدا روی اصول اداری مناسب پایه ریزی نشده است و همچنان از عدم شفافیت و سنتی اداره شدن رنج می برد. این ساختار با توجه به نیاز سنجی های این نهاد  تشکیل نشده است. از قریب 4 هزار نیروی شاغل در شهرداری نزدیک به 2هزار و 200 نفز دارای مدرک زیر دیپلم هستند. 1000 نفر از آنان نیز بی سواد یا پایان دوره ابتدایی را گذارنده اند.این پدیده خود بیانگر عمق نارسایی ها و عدم کاربردی بودن ساختار و سیستم شهرداری اهواز است.

لطفعلی زاده، اظهار کرد: در حوزه مبارزه با فساد اداری نیز تا کنون برنامه جامع و مشخصی نداشتیم. در حوزه وصول درآمدهای شهرداری با معضلات جدی روبرو هستیم. در این حوزه شهرداری اهواز فاقد سیستم شفاف و الکترونیکی جهت وصول درآمدها در طول سال است. هنوز در این حوزه به شکل سنتی عمل می شود و هنوز میان وصول درآمدها و حسابرسی زنجیره و ارتباطی وجود ندارد. این در حال است که در سایر کلانشهرهای ساختار اداری آنان به روز، چابک و کارآمد شده است.

600 میلیارد تومان بدهی شهرداری اهواز

لطفعلی زاده  با اشاره به عملکرد چند ماهه شهردار اهواز گفت: در این مدت کوتاه نمی توان عملکرد شهردار اهواز را به طور جامع مورد قضاوت قرار داد. معمولا برای ارزیابی مدیران دست کم چندین ماه زمان نیاز است تا بتوان در این زمینه  به ارائه نظر بپردازیم. البته آقای کتانباف  پیش از این اشرافیت لازم را به دلیل سابقه مدیریتی در این شهر داشته است. در حال حاضر ارزیابی دقیقی از روند مدیریتی شهرداری در سالیان گذشته وجود ندارد. آمارها و ارزیابی ها بسیار نامنظم، سطحی و غیرقابل اتکا است. در حالی که گفته می شد مجموع بدهی شهرداری اهواز حدود 300 میلیارد تومان است اما پس از یررسی های لازم مشخص شد حدود 600 میلیارد تومان با احتساب بدهی های نقدی و غیر نقدی است.

عضو شورای شهر اهواز  تصریح کرد: بسیاری از پرسنل شهرداری به صورت حجمی و بدون قرارداد مشغول به کار هستند. در حال حاضر 1300 نفر به این شکل و بدون انعقاد قرارداد در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند. 

لطفعلی زاده افزود: در سال گذشته از 650 میلیارد تومان بودجه محقق شده در شهرداری بالغ بر 400 میلیارد تومان صرف هزینه های جاری از جمله حقوق و دستمزد شده است.در مجموع وضعیت مالی و بودجه شهرداری اهواز در شرایط خوبی قرار ندارد. 

سند جامع 5 ساله توسعه شهر اهواز توسط دانشگاه چمران

وی با بیان اینکه در همه ادوار گذشته شهرداری اهواز بدون استراتژی و برنامه بوده است، اظهار کرد: اکنون  توسط اساتید دانشگاه چمران سند جامع 5 ساله توسعه شهر اهواز در مرحله تدوین و تصویب است.

لطفعلی زاده ادامه داد: در 8 ماهه سال جاری  از 830 میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه سال جاری تنها 230 میلیارد تومان محقق شده است که حدود 600 میلیارد کسری بودجه دیده می شود. این درحالی است که اگر قرار بر تحقق کل بودجه شهرداری اهواز است باید تا 4 ماهه پایان سال هرماه به طور متوسط شهرداری اهواز 120 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. 

محله محوری یکی از برنامه های شورای شهر و شهرداری اهواز

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز از محله محوری را یکی از رویکردهای شورای شهر و شهرداری اهواز برشمرد و گفت: یکی از برنامه های شهردار اهواز بر پایه  آنان است.هدف از این برنامه این است که هر محله بتواند با توجه به درآمدها هزینه های خود را جوابگو باشد.

وی افزود: بسیاری از کلانشهرها کشور از مشکل عدم زیرساخت های لازم شهری عبور کردند و مانند کلانشهر اهواز با معضلاتی از قبیل فاضلاب و یا آب شرب و برق دست به گریبان نیستند، این درحالی است که هنوز در کلانشهر اهواز شهروندان با مشکلاتی مانند عدم وجود سیستم فاضلاب شهری، عدم ساماندهی تاسیسات برق و حتی عدم آسفالت مناسب که از نیازمندی های ابتدایی شهر محسوب می شود دست و پنجه نرم می کنند.


لطفعلی زاده اضافه کرد: در سایر شهرهای بزرگ هر منطقه دارای تصفیه خانه فاضلاب است که پس از تصفیه از پسآب آن در مصارف مانند آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که کلانشهرهای دیگر اقدامامات زیربنایی خود را به پایان رساندند و در حال تکمیل فرهنگسراها، اماکن رفاهی و تفریحی، گردشگری و سیاحتی هستند، مدیریت شهری اهواز باید گرفتار مسائلی مانند دفع آب های سطحی ، ایجاد جوی روباز فاضلاب و آسفالت معابر و خیابان باشند. 

لزوم آموزش شهروندی به یک هنجار اجتماعی مهم

وی از عدم احساس محرمیت شهروندان نسبت به شهر اهواز به عنوان یکی از چالش های موجود در جهت توسعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر واژه شهرنشین مناسب تر از شهروند است، باید رعایت حقوق شهروندی و پایبندی به اصول شهروندی در همه امور در جامعه نهادینه شود. نهادینه شدن فرهنگ شهروندی با برگزاری چند همایش و نصب چند پلاکارد و یا نگارش چند مقاله تحقق نمی یابد، این اقدام باید از مراکز پبش دبستانی آغاز شود تا نسل های آینده به طود خودکار رعایت حقوق شهروندی در شخصیت آن ها ملکه شود.باید به شرایطی برسیم که شهروندان با رغبت کامل در ساخت شهر خود مشارکت و نشبت به  پرداخت عوارض  اقدام کنند. 

لطفعلی زاده اضافه کرد: تا زمانی که آموزش شهروندی در زندگی شهری رسوخ نکند شهر به توسعه و پیشرفت نمی رسد. تا زمای که مسائلی مانند رعایت نظافت شهری، احترام به حقوق شهروندان، حفظ فضای سبز، نگه داری از اموال عمومی و مسائلی از این قبیل در میان شهروندان به یک هنجار اجتماعی تبدیل نشود شهر در حالت توقف و ایستایی باقی می ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز با بیان اینکه فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ شهروندی سرفصل همه برنامه های شهرداری در تمامی حوزه ها باید قرار گیرد، تاکید کرد: تنها این موضوع نباید در حوزه فرهنگی و اجتماعی گنجانده شود بلکه باید پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری ما نیز پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. 

ضروت مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه های شهرداری

عضو شورای شهر اهواز به ضرورت مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در پروژه های شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: باید شرایط را برای مشارکت مردم در اداره امور شهرداری و پروژه های سرمایه گذاری مهیا کرد. در سال 95 شهرداری اهواز در حوزه مشارکت بخش خصوصی نتوانست حتی یک ریال جذب کند. متاسفانه در استان خوزستان قریب اتفاق نخبگان فعالین اجتماعی و اقتصادی چهره خوبی را از استان برای سایر مردم کشور به نمایش نگذاشته اند. نباید از استان جلوه نامناسب و ناامن برای سرمایه گذاری را به تصویر کشید این امر موجب فرار سرمایه گذار و رکود در شهر می شود.

وی افزود: باید در خصوص مشارکت بخش خصوصی در توسعه شهر اساسنامه مدونی توسط اساتید و متخصصان این حوزه در شهرداری تدوین شود. 

شایعات در خصوص استیضاح شهردار اهواز بی پایه و اساس است/شهردار اهواز از زیر بار مسئولیت و تعهدات خود شانه خالی نمی کند

این عضو شورای شهر اهواز در پاسخ به شایعات اخیر مبنی بر استیضاح و استعفای احتمالی شهردار اهواز، بیان داشت: این شایعات پایه و اساسی ندارد و از سوی کسانی راهبری می شود که دارای اهداف مشخصی در جهت ضربه زدن به مدیریت شهری و شورای شهر اهواز را دارند. شهردار اهواز از جمله مدیرانی نیست که از زیر بار مسئولیت و تعهدات خود شانه خالی کند، تا کنون بحث استیضاح نه در جلسات علنی و نه در هیچ جلسه دیگر مطرح نشده است و طرح اینگونه مسائل خلاف مصالح شهروندان و منافع شهر است. ممکن است در بحث انتصابات در میان برخی از اعضای شورای شهر گلایه ها و نارضایتی هایی وجود داشته باشد اما قریب به اتفاق اعضای شورای شهر جهت گیری ها و عملکرد شهردار اهواز را تا به امروز رضایت بخش و قابل تقدیر می دانند. آنچه مهم است کارکرد و عملکرد ایشان است.

لطفعلی زاده گفت: شورای شهر اهواز هیچگونه دخالتی در عزل و نصب های مدیریت های شهری ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که فصل انتصابات تا چه زمانی در شهرداری اهواز باید ادامه پیدا کند گفت: مدیران شهرداری اگر صاحب برنامه زمانبندی شده مشخصی باشند نباید نگران تغییر خود باشند چراکه تا روز آخر باید به اجرای برنامه های خود متعهد و ملزم  باشند. یک مدیر کارآمد تا ساعات آخر مسئولیت خود باید همان انگیزه را داشته باشد که در ساعت و روزهای اولیه انتصاب خود دارد.به هر حال مردم شهر اهواز به تغییر و اصلاح نگرش در شهرداری اهواز رای دادند و مدیران شهرداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.اعضای شوای شهر در بحث انتصابات نقش مشاور را دارند و تصمیم گیرنده اصلی در این خصوص شهردار است. 
منبع: آراس

Histats.com START (standard) Histats.com END