آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۵۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
در هفدهمین جلسه شورای شهر اهواز مطرح شد؛
در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز، بخش فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز بررسی شد.


به گزارش فیدوس: در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز، بخش فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز بررسی شد.

در این جلسه که برگزار شد، به عنوان چهارمین جلسه متوالی ویژه بررسی پنج ساله دوم شهرداری کلانشهر اهواز به ارائه و نقد و بررسی برنامه کمیته فرهنگی و اجتماعی، این برنامه پنج ساله اختصاص یافت.

در ابتدای این جلسه سکینه شاهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مسئول کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز، اظهار کرد: این کمیته در برنامه‌ریزی‌های خود سه سطح یا سه نوع نگاه شامل سطح فردی یا همان شهروندان، سطح شهرداری مشتمل بر مجموعه و کارکنان شهرداری و سطح جامعه را لحاظ کرده و با این سه رویکرد سعی داشته که هر سه سطح را پوشش دهد و در عین حال برنامه‌های خود را با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی موجود چه در سطح کشور و چه در سطح شهر تدوین کند.

وی عنوان کرد: دسته دوم ملاحظاتی که در تدوین برنامه‌های فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز لحاظ شده است، مربوط به نیروی انسانی است. بدین ترتیب که ما حداکثر مشارکت را در این برنامه داشته باشیم و این برنامه بتواند منجر به ایجاد انگیزش اجتماعی در افراد شود و تاثیرگذار باشد و موجب همگرایی در سطح جامعه شود.

مسئول کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز، افزود: دسته سوم ملاحظات مربوط به ارتباط حوزه فرهنگ با دیگر معاونت‌های شهرداری است. بنابراین در تدوین برنامه در این کمیته، سعی شده که رویکردی انعطاف‌پذیر در برنامه حاکم باشد، در عین حال این برنامه پویا باشد و بتواند خود را با تحولات پیرامون هماهنگ کند و در راستای برنامه‌های سایر معاونت‌های شهرداری نیز باشد. بنابراین سعی شده در تدوین این برنامه از سایر معاونت‌ها کمک بگیریم. به این نحو که نیازهای فرهنگی سایر معاونت‌ها را در برنامه‌های خود بگنجانیم زیرا کمیته فرهنگی همراه و همگام با کمیته‌های برنامه پنج ساله است.

شاهی بیان کرد: آخرین دسته از ملاحظات که در تدوین برنامه‌های بخش فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم شهرداری اهواز لحاظ شده است، ملاحظات مدیریتی است. این برنامه‌ها باید از قابلیت اجرا برخوردار باشند، پذیرش اجتماعی داشته باشند و با فرهنگ جامعه نیز منطبق باشند. بنابراین در بعد مدیریتی نیز سعی شده تا برنامه‌های این بخش با اهداف کلی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری هماهنگی داشته باشد تا بتواند اثربخش و در عین حال رویکرد توسعه‌محور داشته باشد.

وی اظهار کرد: در کمیته فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسه شهرداری اهواز، حداقل 40 نفر شامل 11 نفر از جامعه دانشگاهی، 9 نفر از دستگاه‌های اجرایی و 20 نفر از مجموعه شهرداری درگیر تدوین برنامه شدند و با توجه به ارتباط حوزه فرهنگ با تمام حوزه‌های موجود، سعی شد تا در این کمیته نیز از دستگاه‌های متعددی نظیر بهزیستی، ناجا، آموزش و پرورش و ... کمک گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این کمیته از پنج کارگروه یا زیرکمیته شامل کمیته آموزش شهروندی، کمیته فرهنگی، کمیته سلامت، کمیته روابط عمومی و بین‌الملل و کمیته ورزش و تفریحات سالم، تشکیل شده است که حداقل 80 جلسه رسمی با صورتجلسه برای تدوین برنامه‌های این کمیته برگزار و حداقل 57 هزار و 600 نفرساعت برای تدوین این برنامه زمان صرف شد.

شاهی تصریح کرد: در فاز اول تدوین برنامه‌های کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، همانند سایر کمیته‌ها روی اسناد بالادستی کار شد و در این کمیته، کلیه قوانین و مقررات حوزه فرهنگ را چه در سطح دولت چه در سطح شهرداری‌ها بررسی و مطالعه کردیم و تقریبا در این زمینه نزدیک به 50 سند مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در فاز دوم در زمینه چشم‌اندازهای برنامه و استراتژی‌ها و ماموریت‌هایی که برای معاونت شهرداری در نظر گرفته است، کار کردیم. به ویژه اینکه برای این حوزه در شهرداری، رویکرد شهروندمحوری و محله‌محوری در نظر گرفته شده است. ارتقای هویت فرهنگی، اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و جلب مشارکت شهروندان از مهم‌ترین اهداف کلان این برنامه پنج ساله است.

مسئول کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز با اشاره به احصای فرصت‌ها، تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌های اهواز در تدوین برنامه‌های این کمیته گفت: وجود پتانسیل اقوام، همجواری افراد با یادمان‌های دفاع مقدس، بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها و وجود نخبگان و صاحب‌نظران از این فرصت‌ها؛ و وضعیت حاشیه‌نشینی در اهواز، ضعف امکانات و محدودیت‌های مساجد و حسینیه ها و کمبودهای زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله این تهدیدها است که شناسایی شدند.

وی بیان کرد: تمام مناطق شهرداری اتفاق نظر دارند، در بحث زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، خصوصا زیرساخت‌های ویژه اوقات فراغت چه از نظر فضای فیزیکی و چه از نظر محصولات و امکانات فرهنگی، کمبودهای شهر کاملا ملموس است.

شاهی ادامه داد: مشارکت پایین حامیان مالی در حوزه فرهنگی نیز کاملا مشهود است. وجود معاونت فرهنگی و اجتماعی در ساختار شهرداری، با وجود تمام تمایلاتی که به حذف این معاونت شاهد بودیم، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، و توانایی شهرداری برای فعالیت‌های فرهنگی با توجه به دسترسی به سیما و منظر شهری از جمله این نقاط قوت و خانواده‌های آسیب‌دیده، ضعف مدیریت شهری، و کم اهمیت شمردن فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در مجموعه شهرداری، از جمله این نقاط ضعف است که در جریان تدوین این برنامه شناسایی شدند.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی که توسط کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز تدوین شده، دارای اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و شاخص‌هایی است، و برای هر هدف حداقل دو راهبرد در نظر گرفته شده است. متاسفانه در حوزه فرهنگی بیشتر ناگزیر هستیم که راهبردهای تدافعی را به کار ببریم، چرا که ضعف‌های موجود بیشتر از نقاط قوت و تهدیدها بیشتر از فرصت‌ها است. اما سعی کرده‌ایم حتی الامکان از همین فرصت‌ها و قوت‌ها در تدوین این برنامه استفاده کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در تدوین برنامه کمیته فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، 270 پروژه و 40 استراتژی تعریف شده است. همچنین 286 شاخص داشتیم که بر اساس این شاخص‌ها، برنامه‌های ما تعریف شدند.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه جاسم موسی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی و امور جوانان شورای اسلامی شهر اهواز، با بیان اینکه نباید تمام مسائل فرهنگی را محدود به معاونت فرهنگی شهرداری دانست، اظهار کرد: باید در رابطه با تمام حوزه‌ها، اصل پیوست فرهنگی، رعایت و لحاظ شود. شاید تنها یک دهم از خروجی فرهنگی شهر ناشی از اقدامات معاونت فرهنگی باشد و مابقی آن به سایر معاونت‌ها و بخش شهرداری برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ما باید کارها را از نزدیک‌ترین افراد شروع کنیم. یعنی باید اول کارکنان شهرداری را ببینیم. مسلما مسائل رفاهی کارگران شهرداری دیده می‌شود. بنابراین باید مسائل فرهنگی آنها نیز لحاظ شود تا انگیزه ادامه خدمت‌رسانی به مردم را داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با تأکید بر لزوم توجه به توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و اجتماعی در تدوین برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، عنوان کرد: در کلیه مناطق شهری، خدمات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی که ارائه شده، توزیع یکسانی ندارند. بنابراین جا داشت که بحث عدالت در توزیع خدمات اجتماعی و فرهنگی و ورزشی به عنوان یک چشم‌انداز در این برنامه دیده می‌شد. حتی توزیع مساجد و حسینیه‌ها در سطح شهر، مناسب نیست. در برخی مناطق با ازدیاد مساجد و حسینیه‌ها مواجه هستیم و در بعضی مناطق مانند شهرک اندیشه و کوی مهدیس، حتی یک مسجد یا حسینیه هم نداریم.

موسی‌پور با انتقاد از مشخص نبودن جامعه هدف در برنامه‌های حوزه فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه کلانشهر اهواز، گفت: در برنامه‌های این بخش، جامعه هدف مشخصی لحاظ نشده است چرا که هم از لحاظ جغرافیایی، غرب و شرق اهواز متفاوت هستند و هم از لحاظ آسیب‌های اجتماعی، هر منطقه شهری، آسیب‌های اجتماعی خود را دارد و به تبع برنامه‌های خاص خود را می‌طلبد و نمی‌شود در کلیات، تمام شهر را یکسان دید.

وی با تأکید بر لزوم پررنگ‌تر شدن مقوله جوانان در برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، اظهار کرد: همچنین جلب همکاری دستگاه‌های مختلف برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی آنها باید در تمامی حوزه‌ها دیده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز، افزود: در رابطه با این برنامه، باید از تبلیغات زودبازده و اقدامات تبلیغاتی خارج شویم و به تولید محصولات و محتوا نظیر کتاب و فیلم روی بیاوریم. همچنین باید ببینیم که بعد از پنج سال از اجرای این برنامه، چه چیزی به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهر اضافه می‌شود. در تهران، شهرداری بی هیچ منتی به احداث سالن‌های سینما و ترمیم این سالن‌های روی آورده است اما در اهواز حتی یک گالری مناسب برای نمایشگاه‌های عکس یا نقاشی نداریم.

موسی‌پور بیان کرد: در برنامه ارائه شده توسط کمیته فرهنگی و اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، به طور واضح برنامه ما در رابطه با حاشیه‌نشینان مشخص نیست. هر چند به حاشیه‌نشینان اشاره شده، اما مشخص نشده که قرار است با این 400 هزار حاشیه‌نشین در اهواز چکار کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت جلب اعتماد شهروندان اظهار کرد: یک اقدام بسیار کوچک در شهرداری که سلب اعتماد مردم را در پی داشته باشد، موجب می‌شود که تمام برنامه‌های فرهنگی ما و کارهای ما بی‌اثر شود، چرا که اعتماد مردم سلب شده است. باید کمیته ای برای رصد اینگونه فعالیتها در شهرداری که می‌تواند موجب سلب اعتماد مردم باشد، تشکیل شود. یک رانت‌خواری یا ویژه‌خواری، یا واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران خاص، سپردن کارها و تشریفات به افراد خاص و ... می‌تواند تبعات شدید فرهنگی داشته باشد.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه محمدجعفر فلسفی رئیس شورای شهر اهواز اظهار کرد: در چشم‌انداز برنامه‌های بخش فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، شهر اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع به کشور و پایتخت دفاع مقدس دیده شده است، اما بحث حرم مطهر علی ابن مهزیار به عنوان یک چشم‌انداز دیده نشده است.

وی ادامه داد: حرم علی ابن مهزیار اهوازی قطب مهمی از حیث معنوی، فرهنگی و حتی گردشگری است و به نظر می‌رسد، می‌توان در این زمینه کارهای بسیاری انجام داد و باید به عنوان یک چشم‌انداز، این حرم مطهر را لحاظ کرد که بدانیم در این زمینه می‌توانیم چه کارهایی انجام دهیم.

رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: همچنین ظرفیت اهواز در حوزه قرآنی و در حوزه مداحی با توجه به اینکه اهواز از دیرباز مهد مداحان و همچنین حوزه قرآنی بوده، لحاظ نشده‌ است. اینها ظرفیت‌های بسیار مهم شهر هستند و باید دیده شوند.

فلسفی، ورزش‌های بومی محلات را در سطح شهر اهواز یک ظرفیت منحصر به فرد و شایسته در استان خوزستان دانست و بیان کرد: باید به عنوان یک فرصت به آن نگاه شود و برای تقویت این جریان و نه تضعیف آن تلاش شود. متاسفانه بسیاری از اماکن ورزشی ما تغییر کاربری داده می‌شود که این امر حاصل بی‌توجهی ما است.

وی با اشاره به ظرفیت موضوع شهدای حله و ظرفیت عملکرد سپاه اهواز در سال‌های جنگ در تدوین برنامه‌های حوزه فرهنگ برنامه پنج ساله دوم شهرداری، گفت: همچنین ما تهدیدهایی نظیر ظهور قهوه‌خانه‌ها در اهواز را داریم که می‌بینیم این پدیده در حال شکل دادن چه شرایطی در اهواز است و در حال رسیدن به یک مساله خاص است و باید روی آن به ویژه در این برنامه کار شود.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه رحیم کعب‌عمیر دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در برنامه‌هایی که توسط کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری ارائه شد، با وجود چشم‌انداز شهر اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع و پایتخت دفاع مقدس، رویدادهای چند قرن اخیر نظیر مبارزه مردم خوزستان با امپراطوری عثمانی و مبارزه با استثمار پرتغال و انگلستان لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: ما در این دوره‌ها علما و مشاهیر بزرگی داشتیم که باید به شهروندان معرفی شوند. همچنین از آثار تاریخی شهر در این برنامه هیچ صحبتی نشده است. چه بسا آثار تاریخی ما را کشورهای دیگر بشناسند. اما شهروندان ما از وجود این آثار اطلاعی نداشته باشند. بنابراین آثار تاریخی نیز باید به شهروندان شناسانده شود.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه فتح‌الله حاجتی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در اهواز جوانان زیادی داریم که با کسب مقام در حوزه‌های ورزشی در سطح کشور و حتی در سطح جهان انقلاب کردند اما متاسفانه به جای اینکه مشوق این جوانان باشیم، آنها را ناامید کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین باید ببینیم که برای مسائل این جوانان نظیر بحث اشتغال و مشکلات آنان چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا هم موجب تشویق این جوانان در حوزه ورزشی و تداوم افتخارآفرینی آنها باشیم و هم با توجه به روی آوردن برخی جوانان به اعتیاد و ... موجب ترغیب دیگر جوانان به فعالیت‌های ورزشی شویم.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه محمد هادی‌قنوات عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه در آستانه نخستین سال از رونمایی منشور حقوق شهروندی قرار داریم، اظهار کرد: دولت با همکاری شهرداری‌ها به راه‌اندازی کلینیک‌های حقوق شهروندی و آموزش شهروندی در شهرهای کشور، روی آورده است. اما این منشور که دارای 120 ماده است، در برنامه‌های ارائه شده از سوی کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، دیده نشده است.

وی ادامه داد: باید به جد در زمینه کلینیک‌های حقوق شهروندی و آموزش شهروندی در تدوین این برنامه، توجه لازم صورت بگیرد. همچنین موضوع استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما که می‌تواند نقش مهم و بسزایی داشته باشد، در این برنامه باید دیده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به ظرفیت بسیار قوی سازمان‌های مردم‌نهاد، عنوان کرد: توانمندسازی سمن‌ها موضوع بسیار مهمی است. شهرداری تهران اقدام به راه‌اندازی ستاد توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد کرده و سراهای محله و فرهنگسراها را به سمن‌ها تحویل داده است.

هادی‌قنوات با تأکید بر اهمیت حقوق مردم و تکریم شهروندان بیان کرد: مدام از آموزش شهروندی گفته می‌شود. اما کارکنان شهرداری چه می‌شوند؟ رفتار ما با شهروندان در مجموعه شهرداری چگونه است؟ به عنوان اصلی‌ترین کار قبل از آموزش شهروندان باید کارکنان شهرداری را در زمینه حقوق مردم نسبت به شهرداری و نحوه برخورد به شهروندان آموزش داد.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه اسکندر لطفعلی‌زاده عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز می‌توان با توحه به وجود حرم علی ابن مهزیار، اهواز را در کنار سایر شهرهای مقدس کشور نظیر مشهد، قم و شیراز دید و در این زمینه کار کرد.

وی ادامه داد: اهواز شهری است که نزاع‌های عمومی آن زیاد است و باید در این برنامه در خصوص کاهش نزاع‌های عمومی اهواز نیز کار شود.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه سیدمحسن موسوی‌زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی کمیته پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، اظهار کرد: این برنامه‌ها در صورت اجرا شدن، بار زیادی از دوش سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی در سطح شهر اهواز برمی‌دارند و نهادهای متولی در حوزه فرهنگ نظیر ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ...، شب و روز به جان شهرداری دعا می‌کنند چرا که دیگر کاری برای آنها باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: ظاهرا در تدوین این برنامه، تمام فعالیت‌ها و موضوعات فرهنگی در سطح شهر بر عهده شهرداری گذاشته شده است و اگر ما بخواهیم این برنامه را اجرا کنیم، هیچ کاری برای سازمان‌های متولی حوزه فرهنگ در سطح شهر باقی نمی‌ماند.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: اگر شهرداری تنها بخواهد برنامه‌های این کمیته را با این وسع و گستردگی اجرا کند، کل اعتبارات شهرداری نیز برای اجرای آن کفاف نمی‌دهد. با وجود بیش از 20 هزار معلم و بیش از 200 هزار دانش‌آموز در سطح شهر اهواز، نقش آموزش و پرورش در این برنامه ضعیف دیده شده و تنها از یک کارشناس آموزش و پرورش در تدوین این برنامه استفاده شده است.

موسوی‌زاده ادامه داد: باید در تدوین این برنامه‌ها، آموزش و پرورش نیز کاملا دیده می‌شد، چرا که زیرساخت فرهنگ در آموزش و پرورش، پایه‌گذاری شده است. اگر در مدارس و آموزش و پرورش درست عمل نکنیم، که متاسفانه بعضا نیز درست عمل نمی‌شود، صدها بسته و برنامه فرهنگی هم اجرا کنیم، هیچ فایده‌ای ندارد و نتیجه حاصل نمی‌شود.

وی بیان کرد: وضعیت پارک‌ها را در شب که مردم می‌خواهند، تفریح کنند، ببینید. به نیروی انتظامی می‌گوییم که برای تامین امنیت وارد شود و کسی هم نیست که کار را فرهنگسازی کند. چند روز قبل شهرداری منطقه دو، برنامه فرهنگی در یکی از پارک‌های اهواز داشت که اجرائیات برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت، اقدام به جمع‌آوری قلیانی‌ها کرد که متاسفانه با شیطینت خاصی رفتند و با قیچی کردن کابل‌ها تمام برق پارک را قطع کردند و همه چیز را بر هم زدند. در این جا چه کسی باید بیاید و فرهنگ‌سازی کند تا این تاسیساتی که شهرداری میلیاردها تومان برای راه‌اندازی آنها هزینه کرده است، حفظ شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز، بیان کرد: خدا می‌داند که برای برگزاری برنامه بین‌الحرمین در سال‌های قبل تا چه حد و حتی صدها میلیون تومان هزینه می‌کردند و امسال به فکر دوستان ما رسید که سایر دستگاه‌های دیگر را نیز وارد کنند. در بحث محرم و صفر، هیچ ارگانی زودتر و مانند شهرداری اهواز به مواکب و هیات‌ها از مرز چذابه گرفته تا سطح شهر، کمک نکرده است و هیچ نهادی هم به اندازه شهرداری از این کار متضرر نشده است.

موسوی‌زاده ادامه داد: این حمایت‌ها را تأیید می‌کنم اما شهرداری در حالی به این مواکب و هیات‌ها کمک می‌کند که هیچ کس نیست که به کمک شهرداری بیاید و ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف و زباله‌های ریخته شده پیرامون آنها را جمع‌آوری کند. آیلندهای ورودی شهر به بهانه راه‌اندازی مواکب، تخریب و قطع می‌شوند. در اینجا واقعا نیاز به فرهنگسازی است. متاسفانه شهرداری تنها مجموعه‌ای است که هر کس از راه می‌رسد، طلبکار می شود اما هیچکس نمی‌گوید که شرکت نفت که این همه پهنه شهر اهواز را به هم ریخته، چرا در راستای مسئولیت اجتماعی خود، کار فرهنگی انجام نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه همچنین محمدرضا ایزدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز، اظهار کرد: در سطح شهر، سازمان‌ها و نهادهای زیادی هست که به موازات هم کار فرهنگی می‌کنند اما در نهایت هیچکدام کار را کامل انجام نمی‌دهند و بودجه‌ها تخصیص یافته اما کاری که باید انجام شود، در نهایت صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: حالا که تمام کارهای فرهنگی شهر را در تدوین برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز بر عهده شهرداری دیده‌اند، نقش اماکن میراث فرهنگی در حوزه گردشگری برای کسب درآمد نیز باید لحاظ و دیده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: همچنین در بحث حقوق شهروندی، اول باید خودمان آموزش ببینیم و بعد شهروندان را آموزش دهیم چرا که اگر مردم نسبت به حقوق خود آگاهی یابند، 90 درصد مسئولان به خاطر عجز در پاسخگویی نمی‌توانند در جایگاه خود بمانند.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه سیدناصر موسوی‌نژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز، اظهار کرد: در بخش فرهنگی و اجتماعی برنامه‌های پنج ساله دوم توسعه شهرداری اهواز، موضوع ورودی‌های شهر و کارهایی که باید برای ورود شهر به عنوان دروازه ورود تشیع یا پایتخت دفاع مقدس صورت بگیرد، صحبتی نشده است.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این جلسه عبدالزهرا سنواتی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: ما دنبال یک مدینه فاضله یا آرمان‌شهر نیستیم بلکه باید دنبال شهری باشیم که مردم آن را قبول کنند. تثبیت جایگاه اهواز و ارتقای هویت اسلامی، ایرانی و ملی در چشم‌اندازهای این برنامه مطرح شده، اما می‌بینیم که در بحث هویت اسلامی، با توجه به حضور مردم در صحنه‌هایی نظیر مراسم اربعین و .. هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مشارکت مردم در صحنه‌های ملی نظیر راهپیمایی‌ها نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اشکال کار این است که آیا ما به نوعی کار کرده‌ایم که مردم احساس تعلق به شهر داشته باشند؟ خیلی از مشکلات ناشی از همین موضوع است.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز، موضوع عدم پرداخت عوارض توسط مردم را ناشی از عدم احساس تعلق آنها به شهر دانست و افزود: اگر مردم احساس تعلق نسبت به شهر داشته باشند، خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه شاهی مسئول کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز ضمن تشکر از پیشنهادات و انتقادات مطرح شده از سوی اعضای شورا اظهار کرد: در رابطه با انتقادات برخی در این زمینه که در برنامه مذکور، تمام فعالیت‌های و اقدامات فرهنگی شهر بر عهده شهرداری دیده شده است، باید گفت که ما در این برنامه، شهرداری را به عنوان مجری کار دیده‌ایم که باید این برنامه‌های فرهنگی با کمک سایر دستگاه‌های متولی اجرا کند.  

وی ادامه داد: همچنین اعتقاد داریم شهرداری باید مدیریت شهری را در دست داشته باشد، نه اینکه صرفا مجری باشد. یکی از مشکلات ما در کشور ، این است که حوزه فرهنگ متولی مشخصی ندارد.

شاهی ادامه داد: می‌توان این مساله را از این جنبه نگاه کرد که حوزه فرهنگ، تجربی نیست و با تمام حوزه‌های مختلف غیرمرتبط است و بنابراین این پیچیدگی‌ها نظیر نبود متولی ناشی از همین امر است و در مجموع مقوله فرهنگ نیاز به مدیریت یکپارچه دارد. 
Histats.com START (standard) Histats.com END