آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۵۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید زلزله اخیر، ٤٤مدرسه در کرمانشاه را تخریب کرده است
زلزله غرب کشور جان ٢١ دانش‌آموز و ٢ معلم را گرفت و ٤٤ مدرسه را به کل تخریب کرد. این آمار دیروز در نخستین نشست خبری وزیر آموزش‌وپرورش عنوان شد؛ بیشتر از ٤٠ساعت پس از زمین‌لرزه‌ای که ١٥٠‌میلیون نفر احساسش کردند و در لحظه نگارش این گزارش، بیش از ٥٠٠نفر از هموطنانمان را کشته است.
به گزارش فیدوس: زلزله غرب کشور جان ٢١ دانش‌آموز و ٢ معلم را گرفت و ٤٤ مدرسه را به کل تخریب کرد. این آمار دیروز در نخستین نشست خبری وزیر آموزش‌وپرورش عنوان شد؛ بیشتر از ٤٠ساعت پس از زمین‌لرزه‌ای که ١٥٠‌میلیون نفر احساسش کردند و در لحظه نگارش این گزارش، بیش از ٥٠٠نفر از هموطنانمان را کشته است. این اتفاق درحالی است که تعدادی از مدارس کردستان هم آسیب‌ دیده و دیگر قابل استفاده نیستند.
موضوع این زلزله قدرتمند که خرابی زیادی در کشور به بار آورده و مصیبتش گریبان بسیاری از مردم را گرفته، نشست خبری وزیر آموزش‌وپرورش را هم تحت‌تأثیر قرار داد؛ چنان‌که محمد بطحایی در ابتدای جلسه از این حادثه یاد کرد و گفت: «براساس آخرین آمار ٢١نفر از دانش‌آموزان، جان خود را از دست ‌داده‌اند. تعدادی از همکاران فرهنگی هم آسیب‌ دیده‌اند. در استان کرمانشاه ۴۴مدرسه در شهرستان‌های مختلف تخریب‌ شده و قدمت این مدارس زیاد بوده است. مدارس جدیدالاحداث آسیب‌ ندیده‌اند. این هشداری است که به‌ صورت جدی به تأمین فضای آموزشی اقدام کنیم.» زلزله در ساعتی اتفاق افتاد که مدارس فعال نبود. این موضوع از نظر وزیر آموزش‌وپرورش جا نماند: «اگر این اتفاق در روز می‌افتاد، به دلیل قدمت بالای مدارس، آمار تلفات دانش‌آموز بسیار زیاد بود.» اکنون به گفته او، احتمال تغییر آمار کشته‌شدگان وجود دارد؛ چراکه آواربرداری در بسیاری از روستاهای کرمانشاه درحال انجام است.
در نشست خبری صبح دیروز که به همراه معاونان حوزه‌های مختلف این وزارتخانه در وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، بطحایی خبر داد که تیمی‌ به مناطق زلزله‌زده اعزام‌ می‌شود تا گزارش‌های لازم را تهیه کنند. بنابراین پس از گزارش تیم اعزامی نسبت به نوسازی و بهسازی و مقاومت‌سازی مدارس اقدام خواهد شد.
دانش‌آموزان کرمانشاه به کانکس‌ها می‌روند
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مسأله تخریب مدارس، خبری درباره تحصیل دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده داد: «واحدهایی وجود دارد که جرأت استفاده دوباره از آنها نیست. سازه ساختمان با شکاف‌های زیادی است. باید دولت و دیگر سیاست‌گذاران فکر کنند و اعتبارات لازم را برای این موضوع ببینیم. بنابراین ما با دونوبته‌کردن مدارس و استفاده از کانکس به ‌صورت موقت مشکل را حل خواهیم کرد.»
به جز ٤٤ مدرسه از دست‌رفته کرمانشاه، مدارس کردستان هم با زلزله مواجه شده و آسیب فراوان دیده‌اند. بطحایی دراین‌باره گفت: «در کردستان نیز به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها علاوه بر این‌که ساختمان تخریب نشده، اما شدت صدمه زیاد بوده است و دانش‌آموزان نمی‌توانند تحصیل کنند. امیدوارم که به ‌زودی این اتفاق بیفتد.»
به‌ گفته او، صحت و سلامت دانش‌آموزان اولویت اول است، حتی اگر تحصیل آنان عقب بیفتد تا زمانی که از مقاوم‌بودن فضای آموزشی اطمینان حاصل نشود، دانش‌آموزان را به مدارس نمی‌فرستیم.
درحال‌ حاضر براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش از منطقه گهواره ۲نفر، از روستاهای دالاهو ۵نفر، از شهرستان سرپل ذهاب ۱۳نفر و ثلاث باباجانی یک‌نفر دانش‌آموز و ۲ فرهنگی از سرپل ذهاب بر اثر زلزله جان باخته‌اند. همچنین ۱۱۰۰نفر در حوزه دانش‌آموزی و فرهنگی مصدوم شده‌اند که حال همه آنها خوب است و مرخص شده‌اند.
بیش از ۷۰۰‌هزار بازمانده از تحصیل داریم
«ما تعداد زیادی از افراد را داریم که مدرسه را رها کرده‌اند. در متوسطه دوم ۳۴۰‌هزارنفر و ۲۰۰‌هزار نفر در متوسطه اول و ۲۰۰‌هزار نفر در دوره ابتدایی داریم.» این آماری است که وزیر آموزش‌وپرورش از ترک‌تحصیل دانش‌آموزان عنوان کرد.
او درباره ترک‌تحصیل کودکان و نوجوانان گفت: «پدیده نامبارکی به‌ویژه در مناطق محروم وجود دارد. البته تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته بود، این آمار را کاهش داده است.» به گفته بطحایی، در مناطق محروم و به‌ویژه در سیستان‌وبلوچستان کسانی هستند که در مدارس ثبت‌نام نمی‌کنند اما آماری از این منطقه وجود ندارد.
هیچ بهانه‌ای تنبیه دانش‌آموزان را توجیه نمی‌کند
وزیر آموزش‌وپرورش درباره لطمه به دانش‌آموزان با تنبیه آنها گفت: «تنبیه بدنی و زبانی را هیچ‌گونه بهانه‌ای توجیه نخواهد کرد. لطمه‌ای که با تنبیه بدنی و تحقیر زبانی انجام‌ می‌شود، از ذهن دانش‌آموز هرگز نمی‌رود. مدیران مدارس، مسئول مستقیم این موضوع هستند. مواردی هم به واحد بازرسی می‌آید، اشد مجازات خواهد داشت و پیگیری حقوقی می‌شود »
او ادامه داد: «اگرچه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش نمی‌تواند آن را به صفر برساند اما برای نمونه، خطرات را در فضای مجازی به دانش‌آموز و خانواده‌ها هشدار می‌دهیم.»
به ‌گفته بطحایی، آموزش‌وپرورش نباید به دلیل اعتیاد در مظان اتهام قرار گیرد؛ چراکه زیادشدن اعتیاد به ‌هزار عامل بستگی دارد. آموزش‌وپرورش سهم و تأثیر قابلی دارد اما نباید همه تقصیرها را به گردن معلم‌ها و آموزش‌وپرورش انداخت.
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این موارد درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: «متاسفانه آسیب‌های اجتماعی را در کشور و مدرسه شاهدیم. هرچند‌ درصد آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی نسبت به ۱۳‌میلیون دانش‌آموز کم باشد اما حتی اگر یک‌نفر هم دچار آسیب‌های اجتماعی باشد، ناراحت‌کننده است.»
بطحایی ادامه داد: «برای بحث آسیب‌های اجتماعی دوره‌های آموزشی خواهیم داشت. در دامنه اول آموزش خانواده‌ها با ۱۰ موضوع روبه‌رو خواهیم شد و متناسب با هر سنی برنامه خواهیم داشت. در شبکه تعاملی سینا آزادی بیشتر در ارایه محتوا داریم. آموزش دختران، مدیران و روسای مناطق را خواهیم داشت. در حوزه آموزش حضور خانواده‌ها اجباری خواهد بود.»
اینطور که وزیر آموزش‌وپرورش توضیح داد، سه‌سال است که برنامه‌ای اجرا می‌شود تا آسیب‌ها رصد شود و آسیب‌دیدگان شناسایی می‌شوند اما این برنامه به دلیل کمبود بودجه موفق نبوده است. با این حال، بنا شده جلسه‌ای خاص آسیب‌های اجتماعی در نزد مقام معظم رهبری برگزار شود.
منابعی که به اهل سنت طعنه می‌زنند
باید شناسایی شوند
او درباره کارگروه اهل سنت هم گفت: «بررسی مسائل آموزش‌وپرورش اهل سنت است. در این کارگروه نیز از حضور اهل سنت استفاده کردیم. درباره برنامه درسی، فضا و برنامه پرورشی و نیروی انسانی آسیب‌شناسی خواهد شد. در هفته آینده، این جلسه برگزار می‌شود.»
بطحایی با این توضیح ادامه داد: «منابعی که در کتاب درسی یا احیانا در کتاب درسی عمومی که به اعتقادات اهل سنت طعنه می‌زنند، باید شناسایی شوند. همچنین نیروی انسانی که برای اهل سنت آموزش می‌دهند، باید آموزش خاص ببینند تا شرایط تحصیل را آرام‌تر از گذشته کنیم و از تنش و تبعیض‌های احتمالی جلوگیری شود.»
وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت: «نیروی انسانی که در وزارت آموزش‌وپرورش کار کند و حقوق نگیرد، نداریم. با این حال همکاری داریم که کلاس نداریم به او بدهیم، مجبور است که در دفتر مدرسه بماند. در مقابل نیز در برخی از مناطق با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. برای برقراری توازن ضعف انگیزش و قانون داریم؛ از لحاظ قانونی نمی‌توانیم نیروی مازاد را به مناطقی که با کسری نیرو روبه‌رو هستیم، انتقال دهیم.»
طبق گفته وزیر آموزش‌وپرورش هر‌ سال ۲۶‌هزار نیروی انسانی در مرخصی زایمان هستند، ۱۱‌هزار نفر نیز در دستگاه‌های دیگر ماموریت دارند و ۴۴‌هزار نفر هم دانشجو هستند.
در این شرایط وزارت آموزش‌وپروروش با سازمان امور استخدامی درحال رایزنی برای دریافت سهمیه است و احتمالا در دی‌ماه آزمون استخدامی برگزار می‌شود.
تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها
او در بخش دیگری گفت: «طرح خرید خدمات به دلیل مصوبه مجلس صرفا در مناطقی که تأسیس مدرسه وجود نداشته، اجرا شد. این طرح موفق بوده است. تا دوهفته دیگر، اعتباری را برای پرداخت حق‌التدریس‌ها در نظر خواهیم گرفت. کتاب‌های درسی به دلیل زمانی که برای برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، نمی‌تواند تمام نیازهای جامعه را محقق کند. اشاره رئیس‌جمهوری به محتوای کتاب درسی نبود، بلکه انتقاد از عدم آموزش مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال بوده است‌.»
او ادامه داد: «دوره‌های مهارت‌آموزی کوتاه‌مدت را اجرا خواهیم کرد که قابل ‌اجراست.»
سامانه‌ای برای انتخاب مدیر
موضوع دیگری که گفته‌های وزیر آموزش‌وپرورش به آن اختصاص پیدا کرد، استقرار سند تحول بنیادین بود. مسأله‌ای که به گفته او مهمترین برنامه این وزارتخانه به ‌شمار می‌رود. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان توضیحات در این‌باره که چه مراحلی پشت‌سر گذاشته شده است، گفت: «اکنون در گام اولِ طراحی و انتصاب مدیران مدرسه هستیم. یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی که کیفیت آموزش‌وپرورش را تضمین کند، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته است. فراخوانی را در آبان‌ماه منتشر کردیم. در این فراخوان از همکاران خود درخواست کرده‌ایم که نظر خود را درباره‌ ویژگی‌های مدیر باصلاحیت ارایه دهند.»
به‌ گفته بطحایی، رئیس هر اداره آموزش‌وپرورش در سامانه‌ای که طراحی می‌شود، اعلام می‌کند برای این مدرسه مدیری نیاز است. از طرفی کسانی که فکر می‌کنند صلاحیت مدیری دارند، اعلام آمادگی می‌کنند و درنهایت کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا صلاحیت‌سنجی کنند. به‌ جای این‌که خود ما تنها در انتخاب مدیر نقش داشته باشیم، با فهرستی از ویژگی‌ها روبه‌رو هستیم که در اختیار اداره ‌کل‌های آموزش‌وپرورش است. انتخاب با شناخت وسیعی رخ می‌دهد و طراحی این سامانه تا دی‌ماه به پایان خواهد رسید.
او با بیان این موارد گفت: «برای‌ سال ۹۷ انتخاب و انتصاب مدیران براین اساس است تا امکان شناسایی مدیران شایسته باشند.»
بررسی تحقیق و تفحص
در صحن علنی مجلس
صندوق پرحاشیه فرهنگیان هم موضوع دیگر نخستین نشست خبری وزیر آموزش‌وپرورش بود. او در این‌باره گفت: «بعد از فراهم‌کردن زیرساخت حقوقی، چهارشنبه فراخوانی را منتشر می‌کنیم تا براساس انتخابات الکترونیکی، دونفر از اعضای صندوق به صورت مستقیم از سوی معلمان به عضو هیأت‌امنا درخواهند آمد. یک‌نفر هم به‌عنوان ناظر افتخاری از سوی معلمان انتخاب خواهد شد.» او ادامه داد: «واقعیتی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد، صندوق را با استرس شدیدی مواجه کرده است. روز دوشنبه پنجمین جلسه هیأت‌امنا برگزار شد. براساس سیاست وزارتخانه ساختار شرکت‌ها و سبد سرمایه‌گذاری متحول خواهند شد. امیدوارم با تصمیمات و برنامه‌ریزی سود زیادی داشته باشیم.»
بطحایی اطمینان دارد که جلوی زمینه‌های مفسده‌آمیز را با اصلاح ساختار خواهیم گرفت‌ و درعین‌ حال گفت: «گاهی در حق صندوق جفا شده است. از ۷۴ تا ۹۵ نرخ سهم‌الشراکه اعضا نزدیک به ۱۸‌درصد بوده است. به‌طور سالانه ۱۷/۹ میانگین سود داشته است. علیرغم وضع اقتصادی در برخی از شرکت‌های صندوق ارزش دارایی‌ها ۴برابر شده است. در برخی از اخبار مبالغه و به سهام‌گذاران لطمه زده ‌شده است.»
وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه از نمایندگان مجلس و مسئولان خواهش کرد تا با توجه به تاثیرگذاری اطلاعاتی که منتشر می‌شود، دقت را رعایت کنند، چراکه ناخواسته به جیب معلمان لطمه زده است. به‌طوری که برای نمونه یک شرکت آموزش‌وپرورش در بورس پس از مصاحبه یک مسئول ۲۵‌درصد کاهش‌ یافته است.
پرونده تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان، براساس توضیح بطحایی تا دوهفته آینده در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود: «این طرح یکی دوهفته آینده به صحن می‌رود. ابعاد مختلف در صندوق و بانک سرمایه مورد واکاوی قرار گرفته است و امیدوارم منحصر به یک بازه زمانی نباشد.»
Histats.com START (standard) Histats.com END