آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۶۳۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
تیشه عراقی بر ریشه اروند
به گزارش فیدوس عملیات اجرایی بندر فاو در بصره با سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی به سرعت در حال انجام است، عراقی‌ها در شرایط جنگی هم دست از تلاش برای تحقق رویای خود برای دست رسی به آبهای آزاد برنداشته‌اند و بندر فاو کلید دسترسی به این رویا در آینده عراق خواهد بود.
به گزارش فیدوس عملیات اجرایی بندر فاو در بصره با سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی به سرعت در حال انجام است، عراقی‌ها در شرایط جنگی هم دست از تلاش برای تحقق رویای خود برای دست رسی به آبهای آزاد برنداشته‌اند و بندر فاو کلید دسترسی به این رویا در آینده عراق خواهد بود.

اما تحقق رویای بندر فاو در شرایطی که ما در ایران درگیر اخلاف‌های بی‌اهمیت میان گمرک و مناطق آزاد برای استقرار در خروجی اروند و اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد در این منطقه استراتژیک هستیم، خط پایانی برای رویای ایرانی در خصوص رونق و آبادانی اروند و خوزستان خواهد بود، به پایان رسیدن عملیات اجرایی بندر فاو در واقع تلاش برای تغییر مسیر حمل و نقل دریایی از بنادر ما به بندر کشور همسایه و از رونق افتادن کامل بخشی از اقتصادیی است که کسی در این روزها به ظرایف، ظرفیت‌ها و تهدیدهای آن در خوزستان توجه ندارد.

اما جالب‌ترین بخش ماجرا اینجاست که بعضی کارشناسان داخلی بندر فاو را فرصت صادراتی برای ایران می‌دانند، در صورتی که با ایجاد بزرگترین بندر صادراتی عراق و سرمایه‌گذاری کلان جهانی در این بندر، بخش مهمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران که درگیر بروکراسی پیچیده گمرکی و تجاری هستند به سرعت جذب این بندر شده و عملاً حداقل منطقه آزاد اروند با شرایط فعلی به صورت کلی صورت مسئله‌اش پاک خواهد شد، در واقع بندر بزرگ صادراتی فاو در بصر کلیدی برای قاپیدن همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در خوزستان به نفع کشور عراق است.

جالب است در این خصوص به صحبت‌های عمران ثانی، مدیر شركت دولتی بندرهای عراق را مورد توجه قرار دهیم، ایشان در گفتگویی مطرح کرده است که احداث بندر فاو بزرگ، بخشی از برنامه تبدیل عراق به دالان بازرگانی میان خاورمیانه و اروپا به شمار می‏رود. بر اساس این برنامه و با ساخت راه آهن عراق- تركیه كه در زمان استعمار انگلیس نیز وجود داشت، كانال سوئز دور زده خواهد شد. ثانی در این زمینه مدعی شد: تكمیل فاو بزرگ، رویدادی مهم در صنعت حمل و نقل جهان خواهد بود و ما دسترسی به اروپا را از 20 روز، به سه یا چهار روز كاهش خواهیم داد.  طول بارانداز و لنگرگاه‏های بندر فاو بزرگ 7000 متر و طول بارانداز و لنگرگاه برای كشتی‏های باری 3500 متر خواهد بود.

هزینه اجرای این پروژه عظیم 4.5 میلیارد یورو (6.31 میلیارد دلار)برآورد شده است، کالاهایی که در این بندر جدید تخلیه می‌شوند از طریق خطوط راه‌آهن به اروپا حمل خواهند شد که سریع‌تر از انتقال آنها از مسیر کانال سوئز است که مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند.این پروژه مشتمل بر ایجاد یک بارانداز (اسکله) به طول 7000 متر است که کشتی‌های کانتینری را سرویس خواهد داد. علاوه بر آن ساخت یک اسکله به طول 3500 متر برای General Cargo در این پروژه گنجانده شده است. ضمناً دو اسکله دیگر در این بندر تجاری برای تخلیه فرآورده‌های نفتی ایجاد خواهد شد.

با این شرایط خوب است مسئولین گمرک جمهوری اسلامی توضیح بدهند با تاسیس این بندر بزرگ و تکمیل آن، و معکوس شدن همین خرده سرمایه‌گذاری موجود در خوزستان و از دست رفتن فرصت منطقه آزاد اروند، با تشدید شرایط بیماری در این منطقه به واسطه خاتمه یافتن فرصت ما در زمان اختلاف‌های مبهم در خصوص استقرار گمرک در خروجی اروند، و از بین رفتن بازار اروند دیگر چه نیازی اساساً به گمرک وجود دارد؟

روشن است سهل انگاری ما در قبال طرف عراقی در موضوع جاری سازی سریع همه مزیت‌های مناطق آزاد و قوانین آن در اروند و ترغیب سرمایه‌گذاری سریع در این منطقه عواقب جبران ناپذیری برای همه استان خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر خواهد داشت.

همانطور که عدم تسریع در موضوع لایروبی اروند نیز باتوجه به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری کلان طرف عراقی در بندر فاو در آینده مشکلات بسیار زیادی را برای مسیر تجاری ما در خوزستان ایجاد می‌کند.

ایجاد بندر فاو در خوشبینانه‌ترین حالت حتی اگر برای موقعیت کلی تجاری کشور در آینده فرصتی جهت کاهش هزینه‌ها به قول بعضی کارشناسان باشد، برای خوزستان و به خصوص منطقه آزاد اروند مشکلی آنقدر بزرگ خواهد بود که بخش مهمی از ظرفیت اقتصادی استان را از بین ببرد.

عراقی‌ها با استفاده از حداقل فرصت‌های خود در حال ساختن عراق جدید در جنوب این کشور هستند، در حالی که ما وجود همه ظرفیت‌های موجود و همه فرصت‌هایمان خوزستان جدید را بر پایه از دست دادن و مانع تراشی‌های بروکراتیک داریم به کشور همسایه خود واگذار می‌کنیم.

از منطقه آزاد اروند تا امروز تنها زیانی حاصل مردم شده است که ناشی از اجرایی نشدن همه قوانین آن به واسطه عدم استقرار گمرک در خروجی بوده، سرمایه‌گذاری کلان دولتی برای محصور کردن منطقه در شرایطی که کشور همسایه ما عراق همین سرمایه را برای ایجاد بندر تجاری فاو در حال صرف کردن است و در نتیجه نبود فرصت و این نوع برخوردها فرار سرمایه‌ذاران بزرگ بخش تولید و صنعت از منطقه و قرار گرفتن در صف سرمایه‌گذاری در آینده کشوری که امنیت بندر فاو آن را سرمایه‌گذاران اروپایی و شرکایی تجاری اروپایی و آمریکایی تامیین خواهند کرد در شرایطی که به لحاظ امنیتی این ایران و خوزستان است که جزیره ثبات خاورمیانه به حساب می‌آید.

مطلب مرتبط

لینک گزارش مفصل در مورد وضع پیشرفت و ساخت بندر فاو

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
0
0
سلاحی جز دعا ندارم ، لعنت خدا و رسول خدا بر مسببان فقر ، لعنت خدا و رسول خدا بر مسببان عقب گرد 38 ساله آبادان و خرمشهر ، لعنت خدا و رسول خدا بر آنان که خونین شهر را خونین رها کرده اند ، لعنت خدا و رسول خدا بر آنان که آبادان را ویران رها کرده اند ، آمین یا رب العالمین
Histats.com START (standard) Histats.com END