آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
بررسی چرایی فروش بالای سینمای ایران
آمار فروش فیلمها حکایت از این مساله دارد که 95 بهترین سال دهه اخیر سینمای ایران از نظر سود دهی مالی بوده است. از ابتدای سال و اکران ویژه عید مردم باردیگر با سینمای ایران آشتی کردند و اکثر فیلمها به سانس فوق العاده رسیدند.
به گزارش فیدوس به نقل از ابتکار، سال 95 با وجود آنکه هنوز تمام نشده، سال بسیاری خوبی برای سینمای ایران است. آمار فروش فیلمها حکایت از این مساله دارد که 95 بهترین سال دهه اخیر سینمای ایران از نظر سود دهی مالی بوده است. از ابتدای سال و اکران ویژه عید مردم باردیگر با سینمای ایران آشتی کردند و اکثر فیلمها به سانس فوق العاده رسیدند. «من سالوادور نیستم» تا شش ماه پر فروش ترین فیلم سال بود و رکورد بعد از اکران عید هم « فروشنده» در شهریور ماه توانست با افتتاحیه ای خیره کننده رکورد فروش سال را بزند. اخیرا «سلام بمبئی» رکورد فروش افتتاحیه «فروشنده» را هم جابجا کرد و اگر فروش فیلم به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است پرفروش ترین فیلم سال شود. عوامل متعددی در میزان این فروش خیره کننده نقش دارند. در گزارش پیش روبه فیلمهای پرفروش سال و چرایی فروش بالای آنها پرداخته شده است.

اکران نوروزی موفق من سالوادور نیستم 
پخش متعدد تیزرهای فیلمهای اکران عید تاثیر بسزایی در فروش بالای فیلمها داشت. تیزرهای این شبکه ها نسبت به تیزرهای داخلی قیمت ارزان تری داشت و با پخش مکررشان توانستند مخاطب خاموش سینمای ایران را به سالن ها بکشانند. پر کردن اوقات فراغت با مقوله ای فرهنگی کم کم از یاد مردم رفته بود. مردم بار دیگر نیاز به سینما را در وجود خود احساس کردند.تورم بالا و شرایط معیشتی سخت و حال نامطلوب عمومی جامعه باعث شده بود مردم با سینما قهر کنند. کیفیت پایین فیلم های سالهای اخیر و فقدان فیلمهای عامه پسند استاندارد باعث این امر شده بود. گرچه من سالوادور نیستم از اسلاف خود کیفیت بالاتری نداشت، اما توانست با جابجا کردن خطوط قرمز در قالب داستانی تکراری عامه مخاطبان را جذب خود کند. در همین زمینه حبیب اسماعیلی پخش کننده من سالوادور نیستم در ابتدای سال در گفت و گویی با ایسنا از فروش فیلم منوچهر هادی اظهار شگفتی کرد.

اسماعیلی: فروش سالوادور از کل فیلمهای اکران عید 94 بالاتر بود

روش این فیلم بی‌نظیر است و طبق گفته مدیران سینماها، در دو سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است در حالیکه این فیلم ریسک کرد و از پنج اسفندماه که همزمان با درگیری و مشغولی‌های مردم برای کارهای عید بود، نمایش خود را آغاز کرد اما در همان مدت هم سه میلیارد تومان فروش داشت و سینما را سرپا نگه داشت.اسماعیلی با تقدیر از تلاش‌های کارکنان مجموعه‌های سینمایی افزود: پرسنل سینماها و مدیران‌شان هیچ گونه کوتاهی درباره هیچ فیلمی نمی‌کنند. آن‌ها تا پاسی از شب با آغوش باز از تماشاگران استقبال می‌کنند و گویی به فیلم خودشان سرویس می‌دهند که همه این‌ها جای تشکر دارد. در حالیکه خود من فکر می‌کردم هفته دوم افت فروش داشته باشیم، اما خوشبختانه با افزایش فروش روبرو شدیم.اسماعیلی فروش امسال را در مقایسه با سال گذشته غیرقابل قیاس دانست و افزود: کل فروش نوروزی پارسال حتی به اندازه فیلم «سالوادور» هم نبود یعنی همین یک فیلم به اندازه کل فروش نوروزی سال گذشته فروش داشته است و همین شرایط عجیب و غریبی را رقم زده است.این پخش‌کننده با اشاره به استقبال تماشاگران شهرستان‌ها از فیلم‌های نوروزی امسال اضافه کرد:‌ این فروش در تمام شهرها عجیب و غریب است . مثلا هر یک از فیلم‌ها در استان البرز 40 میلیون فروش داشته‌اند در حالی که سال گذشته اصلا با چنین ارقامی روبرو نمی‌شدیم، در حال حاضر حتی شهرهای کوچک هم بالای یک میلیون تومان فروش داشته‌اند یعنی استقبال تماشاگران و فروش فیلم‌ها مرز ندارد و در سراسر کشور وجود دارد.از سوی دیگر، در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی رزرو اینترنتی بلیتهای «سالوادور...» در پردیسهای مختلف شهر و تخصیص سانسهای فوق العاده به فیلم در سینماهای مختلف از پردیس آزادی و چارسو تا سینما ایران همچنان ادامه دارد.به گزارش سینماژورنال در یک بدعت تازه پردیس آزادی به دلیل اقبال مخاطبان به «سالوادور...» سانس ۵:۴۰ صبح جمعه سیزدهم فروردین را برای فیلم ایجاد کرده است!به این ترتیب «سالوادور...» که از ۱۰ صبح پنجشنبه دوازدهم فروردین روی پرده رفته تا حدود ۸ صبح روز جمعه سیزدهم فروردین روی پرده است.این جزو بدایع تاریخ سینمای ایران است که فیلمی نزدیک به ۲۲ ساعت متوالی در یک سینما روی پرده باشد.

فیلمهای موفق سینمای اجتماعی

پیش از آنکه فروشنده در شهریور ماه اکران شود مردم از فیلم اجتماعی ابد و یک روز هم استقبال کرده بودند. مردم از فیلمی که استانداردهای لازم را داشت و به واقعیت های اجتماعی نزدیک بود، روی خوش نشان دادند. با وجود تلخی مضمون هر دو فیلم ، این آثار از موفق ترین فیلمهای سال شدند. بر اساس آخرین آمار فروش سایت سینما تیکت فروشنده رتبه اول و ابد و یک روز رتبه چهارم فروش سال 95 را دارند. علی سرتیپی پخش کننده ابد و یک روز هم در گفت و گویی با ایسنا راجع به اکران موفق فیلمها در اکران نوروزی علت را در تبلیغات موفق و عدم برنامه های پر مخاطب تلویزیونی در ایام عید دانست.

سرتیپی: حال مردم خوب شد

نوروز امسال با هجوم تماشاگران به سالن‌های سینما رو به رو شدیم به طوری که میزان استقبال مخاطبان و فروش فیلم‌ها دست کم بیش از سه برابر سال گذشته است و جالب اینجاست که این استقبال فقط به تهران محدود نمی‌شود بلکه در شهرستان‌ها نیز مردم به شدت از فیلم‌ها استقبال کرده‌اند.او ادامه داد: در حال حاضر بیشتر فیلم‌های نوروزی سانس‌های بامدادی هم دارند به طوری که خود ما در مجموعه کورش از حدود سانس 12 و 13 تمام ظرفیت سالن‌هایمان پر است.این پخش کننده و تهیه کننده سینما با بیان اینکه از ابتدا پیش‌بینی می‌کرده که سال 95 فروش نوروزی فیلم‌ها بسیار خوب باشد، درباره عوامل تاثیرگذار در استقبال از تماشاگران توضیح داد :چند عامل مختلف در این موضوع دخیل هستند؛ در وهله اول حال مردم بعد از انتخابات مجلس خوب است. از سوی دیگر فیلم‌های خوبی برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند و این فیلم‌ها از تبلیغات خوبی هم بهره‌مند هستند ضمن اینکه صدا و سیما سریال پرمخاطب و پررنگی در نوروز ندارد و همه اینها دست به دست هم داده تا فروش خوبی در سینما رقم بخورد.

فروشنده؛پرفروش ترین فیلم سال

فروشنده آخرین فیلم فرهادی در ادامه مسیر کارنامه اوست. درام اخلاقی فرهادی با وجود آنکه به قدرت آثار گذشته اش نبود، توانست با مردم ارتباط برقرار کند. اقبال جهانی به آثار فرهادی و پیگیری مسیر کارنامه این کارگردان موفق از جانب مردم و جوایز فیلم از جشنواره کن از جمله عوامل موفقیت فیلم بودند. فیلم رکورد نمایش بی وقفه را شکست و بیش از بیست و چهار ساعت به صورت متوالی در سینماها اکران شد. تا چند روز دیگر مراسم گلدن گلوب برگزار می شود و احتمال نامزدی فیلم در فهرست نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار هم بسیار بالاست. باید دید که آیا فرهادی می تواند بار دیگر این دو جایزه معتبر را هم به افتخاراتش اضافه کند یا خیر. 

سلام بمبئی و ادامه روند فروش موفق سینمای ایران

سلام بمبئی به خاطر علاقه مردم ایران به سینمای هند و وجود ستاره هایی مانند گلزار و بنیامین تا به این لحظه فیلم ششم پرفروش سال است و اگر این روند را ادامه دهد ، می تواند به رتبه های بالای جدول هم برسد. با وجود آنکه فیلم از آثار هندی هم بی منطق تر است و سوژه ای به شدت تکراری است اما نیاز مردم ایران به سرگرم شدن را نشان می دهد. مردمی که دوست دارند در ساعاتی از پیرامون خود جدا شوند و خوش باشند و فکر نکنند. به هر حال باید منتظر جشنواره سی و پنجم فجر ماند. 
بعد از جشنواره و تا پایان اسفند ماه هم سینمای ایران دچار اتفاق های گوناگونی خواهد شد و میزان فیلمهای در حال اکران و آثار آتی هم به این روند موفقیت آمیز اضافه خواهد کرد. سالی که نشان داد احترام گذاشتن به مخاطب و تبلیغات صحیح می تواند مردم را با سینما آشتی دهد.
"فیدوس" نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمیکند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین ها
Histats.com START (standard) Histats.com END