آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
عبدالحسن مقتدائی:
به گزارش خبرنگار فیدوس استاندار سابق خوزستان و هرمزگان روز گذشته در جلسه مجمع هم اندیشی استانداران ادوار هرمزگان به مسائل مهمی اشاره کردند.

صداقت و امانت داری در تصمیم­ گیری و اقدامات برخی از مسئولین نظام کمرنگ شده است/ تشکیل فراکسیون­های غیررسمی در نهادهای رسمی کشور بیانگر عدم پاسخ­گویی منطقی به برخی از نیازهای مردم است.

استاندار اسبق هرمزگان و خوزستان گفت: خصوصیاتی مانند صداقت و امانت داری در سطوح مختلف مدیریتی مخدوش و دارای نمود کمرنگی است،  افرادی که سکان دار امور می شوند معمولاً در قبال امکانات و ابزاری که در اختیار دارند امانت دار نبوده و نگاه آنها بیشتر معطوف به خاستگاه جغرافیایی خود است.

عبدالحسن مقتدائی در مجمع هم اندیشی استانداران ادوار هرمزگان که 21 آذر ماه 1395 در بندر عباس برگزار شد اظهار کرد: در سطح کشور مسئولانی مانند مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و میر حسین موسوی افرادی بوده اند که هرگز برای منطقه و خاستگاه جغرافیایی خود اقداماتی متمایز و ویژه به نسبت مناطق دیگر انجام نداده اند و با وجود اینکه هر کدام هشت سال در آن کسوت بوده اند اما در خاستگاه جغرافیایی آنها اتفاق ویژه ای به نسبت سایر مناطق رخ نداد.

مقتدائی افزود: در مجلس نیز آقایان ناطق نوری و کروبی از ویژگی فوق الذکر برخوردار بوده اند اما دیگران همواره امکانات را به سمت مناطق خود هدایت نموده اند به طور مثال هنگامی که برخی پروژه های عمرانی در طول ادوار گذشته بررسی می شود می توان به جرات ادعا نمود که برخی از این پروژه ها از ظرفیت توسعۀ مناطق بیشتری برخوردار بوده اند اما به دلیل معطوف بودن نگاه متولیان به منطقۀ جغرافیایی خود از این ظرفیت در حد عالی بهره برداری نشده است.

 

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون های اقوام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ریشۀ اصلی چنین رخدادی، احساس مردم در نقاط مختلف کشور مبنی بر استیفا نشدن حقوق آنها است که منجر به تشکیل فراکسیون هایی بر مبنای زبان و گویشی خاص می شود بنابراین اگر مقرر باشد چنین اقدامی واکاوی شود مستلزم آسیب شناسی ریشه ای و رفع آسیب ها خواهد بود.

مقتدائی توسعۀ مناطق محروم و مناطق عامل توسعۀ کشور را مهم بر شمرد و تصریح کرد: به طور معمول ممالک مختلف توسعه ای معمولی را با توجه به میزان درآمد و موقعیت خود و همچنین اتفاقاتی که در سطح ملی و بین المللی رخ می دهد مطابق روال و روندی مشخص پیگیری می نمایند؛ از سوی دیگر در هر کشوری مناطقی وجود دارندکه نسبت به سایر مناطق از محرومیت هایی به لحاظ منابع انسانی، ذخایر زیر زمینی ، مواصل ارتباطی و غیره برخوردار هستند مانند استان های سیستان و بلوچستان، کهگلویه و بویر احمد، لرستان، چهار محال و بختیاری و غیره که از جمله مناطق محروم در کشور ایران به شمار می روند.

استاندار هرمزگان در دولت اصلاحات ادامه داد: در عین حال مناطقی در هر کشور وجود دارد که زیربنا، محور و اساس توسعۀ کل کشور محسوب می شوند که بخش عمده ای از این نقش را در کشور ایران استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان ایفا می نمایند، بنابراین در دل توسعۀ معمولی کشور در قالب تدوین چشم انداز و سندهای توسعۀ راهبردی باید توجه ویژه ای به مناطق محروم و مناطقی که محور توسعه هستند نیز مبذول داشت.

مقتدائی سهم استان کهگلویه و بویر احمد در گردشگری را مغفول مانده بر شمرد و افزود: چنانچه به مواصل و محورهای ارتباطی این استان توجه شود می توان دریافت از ظرفیت تبدیل شدن به یکی از بهترین مناطق گردشگری برخوردار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر صنایع بی شماری در اطراف استان تهران مستقر شده اند و از کلیۀ امکانات در حد و اندازه ای بسیار متراکم و انبوه بهره مند می شوند در حالی که اگر از میان این همه صنعت، صنعتی به نام خودروسازی به استان سیستان و بلوچستان مستقر شده بود دیگر این استان در زمرۀ مناطق محروم قرار نداشت.

مقتدائی با اظهار تأسف از وضعیت استان های عامل توسعۀ کشور گفت:  پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا این لحظه به توسعۀ مناطقی که خود زیربنا، محور و اساس توسعۀ کشور هستند توجه لازم و کافی نشده است در حالی که هر توسعه ای که در سطح کشور مقرر باشد رخ دهد به استان های استراتژیکی مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان از منظر تأمین منابع ارزی و مالی بستگی دارد، در واقع چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب توسعه ای در کشور رخ نداد مگر اینکه پشتوانۀ بودجه ای ارزی و مالی آن این سه استان باشند به طور مثال در استان هرمزگان درگاه وارداتِ ملزومات توسعۀ اقتصادی و بازرگانی به کشور و صادرات نفت، تنگۀ هرمز است؛ همچنان که استان های بوشهر و خوزستان همواره تأمین کننده منابع ارزی و مالی مورد نیاز برای توسعه بوده اند و از محل عواید فروش نفت و گاز این استان ها در سطح کشور اقداماتی در راستای توسعۀ ملی صورت گرفته است. 

مقتدائی با تاکید بر لزوم تدوین طرح توسعۀ تکمیلی برای استان های عامل توسعۀ کشور عنوان کرد: در دولت آقای خاتمی در راستای رفع محرومیت از هرمزگان برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری شد و برنامه ای تحت عنوان برنامۀ هفت سالۀ توسعۀ تکمیلی تدوین شد که پروژه هایی مانند سد جگین، محورها و مواصل ارتباطی و سایر اقداماتی که در طول این سال ها اجرایی شد همگی در راستای تحقق اهداف همان برنامه صورت گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: توسعۀ تکمیلی بدین منزله نیست که اعتباری از محل درآمدهای نفتی و سایر منابع تأمین شود و سپس در مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری شود که به طور مثال هفتاد درصد از این اعتبار صرف توسعۀ مناطق محروم و سی درصد دیگر صرف توسعۀ مناطقی شود که خود عامل توسعه هستند بلکه بایددر کنار توسعۀ ملی به منظور رفع محرومیت از استان های عامل توسعه نیز تدبیری جدید اندیشیده شود.

استاندار اسبق خوزستان و هرمزگان استان های عامل توسعه را دارای مبلمانی کارگاهی دانست و ابراز کرد: اگر گفته می شود استان های هرمزگان ، بوشهر و خوزستان اساس توسعۀ کشور هستند به معنای عدم فعالیت سایر استان ها نیست زیرا هر نقطه ای از کشور دارای مزیت هایی منحصر به خود است اما هیچ گامی در سطح کشور برداشته نمی شود مگر اینکه اعتبار مورد نیاز برای آن توسط این سه استان تأمین شود به تعبیری این استان ها تبدیل به کارگاه شده اند و صرفاً نقش تجهیز کارگاه و برچیدن کارگاه را ایفا می نمایند.

مقتدائی ادامه داد: این استان ها از محوریت و زیربنای توسعه بودن خود هیچ گونه نفعی نمی برند به طور مثال در استان خوزستان تمامی سدها کارگاه های تولید برق کشور هستند؛ تمامی مواصل و محورهای ارتباطی خوزستان بار چهل درصدی واردات و هفده درصدی صادرات کشور را متحمل می شوند؛ سه میلیون بشکه نفت تولید می شود و متقابلاً آن قدر سموم مختلف و آلایندگی در هوا متراکم می شود که با نخستین بارندگی ها، مشکلات تنفسی به بستری شدن 5 هزار نفر از شهروندان خوزستان در بیمارستان ها منجر می شود و محیط زیست نیز نابود می گردد؛ اگر به این استان ها توجه نشود و دیدگاه ها همچنان کارگاهی باشد شاهد یک مبلمان کارگاهی خواهیم بود که نمونۀ آن جاده های این استان ها است که استراحت گاه های بین راهی آن صرفاً برای اسکان موقت رانندگان ترانزیتی طراحی شده اند و هیچ گونه جاذبۀ گردشگری مد نظر نبوده است.

مقتدائی با تاکید بر لزوم اندیشیدن راهکار برای خروج استان های مذکور از وضعیت کنونی گفت: مجمع استانداران ادوار چنین استان هایی در وهلۀ نخست باید راهکاری برای خروج از دیدگاه کارگاهی بودن این استان ها بیندیشند و این مهم هنگامی تحقق می یابد که تجارب تجمیع شوند و معاونان ادوار استانداران و نمایندگان ادوار استان ها نیز حضور داشته باشند، در واقع هم اندیشی تصمیم سازان، تصمیم گیران و قانون گذاران منجر به ارائه راهکاری اساسی برای توجه به مناطق محروم و مناطق عامل توسعه می شود.

وی با هشدار نسبت به بروز و تقویت حس تبعیض در میان جمعیت ساکن در نقاط مختلف کشور تصریح کرد: به طور مثالچنان چه عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی دوره های مختلف بررسی شود و حجم اعتباری که به برخی مناطق کشور اختصاص داده می شود با سایر مناطق مقایسه شود می توان متوجه شد امانت داری نمود کمتری در بین مسئولان ما دارد که این امر می تواند منتهی به بروز و تقویت حس تبعیض در میان جمعیت ساکن در نقاط مختلف کشور شود .

مقتدائی در پایان اظهارات خود عنوان کرد:  پیشنهاد می شود به استان های محروم و استان های عامل توسعه توجه ویژه ای شود و برنامه ریزی ها  به  گونه ای صورت گیرد که خروجی مجمع استانداران و نمایندگان ادوار هر استانی تبدیل به ورودی هایی برای نمایندگان کنونی آن استان در مجلس شورای اسلامی شود.

"فیدوس" نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمیکند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین ها
Histats.com START (standard) Histats.com END