آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۲۷۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
شاهكار شهرداری: حكم تخريب عکاسی جرج يوناني با گرفتن تعهد از مالك براي تسريع در كار
وضع میراث فرهنگی اروند خراب است، متولیان تخریبش فراوان اما متولیان نگهداری کم تعداد، میراث و هویت ما می توانست نقطه جبران برای بسیاری از فرصتهای از دست رفته باشد اما...

به گزارش فيدوس اوضاع ميراث فرهنگي در آبادان و خرمشهر خراب است، متوليان نگهداري اين ميراث نامشخص بوده يا اختيارات كافي ندارند در عوض متوليان تخريب اين ميراث هر روز حكم صادر كرده و از در و ديوار هر مكان تاريخي يا مي‌خواهند پاساژ و ساختمان‌هاي بي‌هويت چند طبقه بالا ببرند يا اينكه آنها را با دادن مجوز‌هاي بي‌ربط از بين ببرند، چه كسي زيبايي خانه‌باغ‌هي مسير ايستگاه يك تا دوازده را در خاطر ندارد كه امروز مبدل به بدقواره ترين موقعيت شهري آبادان شده و در سايه بي‌تدبيري و عدم مسئوليت پذيري و آينده نگري اتفاق افتاده است، چه كسي خاطرات زيبايي باغ‌ها و بوي شمشادها را در اين مسير از ياد مي‌برد!؟

نماي اول:‌ساختمان جرج يوناني

*حكم تخرب

ساختمان زيبا و قديمي عكاسي جرج يوناني، جايي كه روزگاري قرار بود موزه عكاسي ايران باشد، جايي كه شماره ثبت اضطراري در ميراث فرهنگي دارد و داري شماره ثبت ملي است و هرگونه دخل و تصرف در آن طبق گفته رئيس سابق ميراث فرهنگي افشين حيدري منع قانوني دارد.

جايي كه شهرداري منطقه يك آبادان طبق گفته رئيس ميراث فرهنگي اين شهرستان از مالك آن تعهد گرفته است در اسرع وقت نسبت به تخريب آن اقدام كند. جايي كه بار قبل در سال 92 باز هم با اصرار شهرداري منطقه يك قرار بر تخريب آن بود تا ساختامني بي‌قواره در كنج تنگ بريدگي خيابان جاي آن بالا برود و تبديل شود به رستوران، پيتزافروشي يا هر چيز ديگر، اما با رعايت انصاف شوراي شهر با اين موضوع اعلام مخالفت كرد.

اما قانون در اين مورد چه مي‌گويد، طبق ماده 166 قانون توسعه پنج در اين مورد شهرداري بايد به وظيفه خود عمل كرده و در جهت مرمت و ماندگاري اين اثر اعتباري در نظر بگيرد نه اينكه حكم به تخريب آن داده و از مالك براي انجام اين كار تعهد بگيرد.

اما مشكل كجاست كه هر مدت يكبار با تغيير شهردار چنين احكامي صادر مي‌شود، مشكل اينجاست كه عده‌اي در اين ميان تلاش دارند معمولاً از عدم اطلاع شهرداران جديد سوء استفاده كرده و با دست اندازي به چنين امكاني فرصت‌هاي تاريخي را به نفع ساخت و سازهاي بي‌هويت از بي ببرند، اگر سازمان ميراث فرهنگي و منطقه آزاد اروند در اين خصوص با ايجاد بانك اطلاعاتي دقيق و آنلاين همچنين برگزاري تور بازديد براي مديران و مسئولين شهرستان و استان اقدام به معرفي كامل اين امكان و فرصت‌هاي تاريخي و تاثير آن بر هويت عمومي مرد داشته نمايد، طبيعي است هر كسي نمي‌تواند از اين موضوع سوء استفاده كند.

*معرفي عكاسي جرج يوناني

عكاسخانه‌اي تاريخي متعلق ژرژ يوناني و پسران كه قديمي‌ترين عكاسي آبادان و يكي از قديمي‌ترين عكاسي‌هاي ايران است، بناي اين عكاسي بسيار زيبا و داراي نمايي وي‍ژه ميان امكان همجوار خود مي‌باشد كه از ارزش معماري و صنعتي برخوردار است. عكاسي يوناني از نمادهاي شهري به حساب مي‌آيد كه با يك جستجوي مختصر در جستجوگر گوگل متوجه شهرت آن در ايران و ميان آباداني‌ها مي‌شويم، تا آنجا كه نام آن مبدل به تركيبي خاص براي مردم شده است.

نماي دوم: ميراث فرهنگي در خطر

از روز نخست تاسيس منطقه آزاد اروند موضوع ميراث و گردشگري به عنوان مهمترين اولويت براي توسعه آبادان و خرمشهر معرفي شد، در منطقه آزاد ارس و ديگر مناطق آزاد امروز با ايجاد زير ساخت‌هاي مناسب، مرمت امكان ميراثي، توسعه موزه‌ها و باغ موزه‌هاي شهري سالانه غريب به 7 تا ده ميليون گردشگر داخلي و خارجي به اين مناطق سفر مي‌كنند.

اما آبادان و خرمشهر با وجود ظرفيت غني تاريخي، فرصت‌هاي عالي طبيعي گردشگري، و فرصت عالي گردشگري معنوي(جنگ و زيارتي) تا امروز هيچ بهره جدي از اين موضوع نبرده‌اند كه هيچ زير ساخت‌هاي خود را نيز يا در اين خصوص در سايه نبود تدبير و برنامه‌ريزي تخريب كرده‌اند يا واگذار كرده‌اند.

تخريب خانه تاريخي شكرچيان، آستانه تخريب قرار گرفتن تنها مكان ثبت شده تاريخي در آبادان(خانه بچاري)، تصرف و ساخت و ساز غير قانوني در دبيرستان تاريخي رازي، دادن مجوز ساخت ساختمان 5 طبقه در كنار مدرسه تاريخي مهرگان كه روزگاري قرار بوده خانه هنرمندان آبادان و خرمشهر باشد و تخريب و رها شدن ده‌ها مكان ميراثي و فرصت گردشگري بخشي از اين موارد است، همچنان كه عملاً فرصت گردشگري معنوي در اين مناطق با تبديل شدن زير ساخت جاده‌اي به محلي براي عبور كاروان‌ها بدون حضور و شناخت ايشان از فرصت‌ها و امكان و استفاده و بازديد از آنها در سايه نبود برنامه‌ريزي مسئله بزرگ ديگري مي‌باشد.

سالانه چند ميليون نفر زائر و كاروان‌هاي راهيان نور در اين مناطق رفت و آمد مي‌كنند بدون آنكه حتي يك آب معدني از اين مناطق خريد كرده يا از اماكن تاريخي و فرصت‌هاي گردشگري طبيعي بازديدي داشته باشند.

همين‌ها موجب شده است نه تنها موضوع ميراث و گردشگري در اين مناطق كه روزي اولويت بوده‌اند مغفول بماند كه اساساً با ناديده گرفته شدن، توسط افرادي هر از چند گاه تهديد شوند.

نماي سوم: مسئول كيست؟

مهمترين مسئول و متولي در موضوع ميراث فرهنگي آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اروند است كه تا امروز هنوز گام مشخصي براي اين موضوع برنداشته و سرمايه‌گذاري در اين مسئله نداشته است، متولي بعدي سازمان ميراث فرهنگي است كه با تاسف فراوان بايد آن رار در شرايط فعلي با وجود نزديك به 150 مكان ميراثي در جريان ثبت در آبادان و خرمشهر يكي از فقيرترين سازمان‌هاي آبادان و خرمشهر دانست، متولي بعدي در اين اين موضوع شهرداري‌ها هستند كه باز هم با كمال تاسف اين روزها بيشتر عامل كشتار و تخريب امكان ميراثي مي‌باشند به جاي آنكه متولي مرمت و نگهداري و حفاظت از اين مكان‌ها باشند، آبادان و خرمشهر با توجه به سابقه تاريخي و فرهنگي ظرفيت اين را دارد كه چندين باغ موزه، خانه هنرمندان، خانه سينما و تاتر، موزه و ... داشته و علاقه‌مندان و گردشگران را جلب خود نمايند اما متاسفانه متولي، دلسوز و برنامه‌ريز براي اين موضوع ظاهراً در منطقه يا نيست، يا اينكه اگر هم وجود دارد، جدي گرفته نمي‌شود.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Aliz
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
1
واقعا باید به حال میراث فرهنگی گریه کرد ....
متاسفانه پاریس کوچولو که یک شهر شناخته شده در جهان است مورد بی مهری قرار گرفته و همونطور که گفتید مسئول کاردان و دلسوز برای این موارد وجود ندارد چونکه اکثر مسئولین با رابطه و پارتی مسئول میشوند و دانش کافی برای این موضوعات مهم را ندارند ...
آبادان تبدیل به دانشگاهی برای تکمیل رزومه آقازاده ها شده
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
0
ای مردم خوب آبادان این همشهریان عزیز و صبورم عده ای از مسئولین درون شهری - درون استانی و مرکز نشین در تهران بعد از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی فرصت را غنیمت شمردن تا شور - هیجان - اعتبار و در یک کلام آقایی آبادان را از او و مردمانش بربایند و بر همین اساس در دوران جنگ به بهانه جلوگیری از صدمه دیدن اموال دولت از اهواز آمدن و تمامی امکانات سیمای این شهر از قبیل سیستم ضبط و پخش سیار سیمای آبادان را که تا قبل از شروع جنگ بعنوان سیمای مرکز استان فعالیت میکرد را با خود به اهواز بردن و حتی به این اکتفا نکردن و کابلهای متصل به دستگاههای این مرکز را بگونه ای جدا کردن که بقول یکی از اون آقایان بعد از جنگ دیگر کسی قادر به استفاده از اونها نباشه و ...... و در بخش بازسازی همین کینه توزان در رسیدن و تحقق بودجه های بازسازی به این شهر اختلال و یا جلوگیری نمودن و در طول این مدت بعد از جنگ با گماشتن افراد بی لیاقت و عمدتا مغرض در راس شهرداری آبادان روند بازسازی و تلاش برای تغییر چهره این شهر را کلید زدن و پیش بردن تا جایی که امروز بعد از 28 سال از اتمام جنگ هیچ نشانه محسوسی در چهره تخریب شده شهر نمی بینیم و امروز هم که بجان داشته های فرهنگی و تاریخی این شهر افتاده اند و قصد تخریب آنها را دارن و متاسفانه همه ما شهروندان این شهر بازهم سکوت و بازهم نظاره گر هستیم . خدایا چرا مردان و زنان متعصب این شهر را به پیش خود بردی تا امروز شاهد شهروندانی باشیم که تعصبی به این شهر ندارند . نشسته ایم تا بیایند و بازهم ببرند و تخریب کنند .
"فیدوس" نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمیکند
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین ها
Histats.com START (standard) Histats.com END