آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۲۵۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
مسئله خودرو اروند،گمرک و منع قانونی
به گزارش خبرنگار فیدوس نظر دیروز مهندس ترکان در خصوص تردد خودروهای اروندی و نظر امروز اسماعیل زمانی مدیر عامل این منطقه در خصوص شرایط قانونی کنترل رفت و آمد این خودروها از حاشیه های مهم روزهای آتی استان خواهد بود، که تحلیل درست آن اهمیت فراوانی دارد

به گزارش خبرنگار فیدوس سفر اخیر مهندس ترکان برای بازدید از سایت صنعتی منطقه آزاد اروند و روند انجام پروژه‌ها با دو حاشیه مهم همراه بود، موضوع اول برمی‌گردد به اشاره آقای ترکان در خصوص تردد خودروهای پلاک اروند و غیر قانونی بودن تردد این خودروها خارج از محدوده مشخص شده توسط قانون گذار و لزوم برخورد نیروی انتظامی با این موضوع.

در این خصوص بدون تردید همانطور که از روز نخست نیز رسانه فیدوس پس از اعلام استاندار سابق تحلیل کرد، نباید چنین تصمیم برای تردد خودروها در سراسر خوزستان گرفته می‌شد، اما امروز دیگر موضوع کاملاً متفاوت است، با دستور شورای تامین خوزستان تردد خودروهای اروندی بیش از دوسال است در سراسر استان آزاد بوده، در این مدت مردم با دستور مشخص عالی‌ترین مقام دولتی کشور در استان سرمایه‌خود را برای خرید این خودروها صرف کرده‌اند، در آن زمان تا امروز نیز هربار در این موضوع صحبتی شده است مشخصاً اعلام شده از سوی مسئولین و نمایندگان استان که این موضوع قانونی بوده و هیچ مشکلی ندارد، امروز دیگر نمی‌توان تردد  خوروها که بخش مهمی از سرمایه مردم خوزستان هستند را به این شکل غیر قانونی اعلام کرد.

از سوی دیگر هربار بعضی از وزرا و مسئولین مملکتی با اشاره به قوانین مناطق آزاد این مهم را غیر قانونی دانسته و خواهان برخورد با آن شده‌اند که آخرین نمونه هم صحبت‌های اخیر مهندس ترکان است. آقای مهندس ترکان به لحاظ قانونی درست می‌گویند، اما این قانون با مصوبه شورای تامیین استان به شهروندان خوزستانی اجازه خرید خودروهای اروندی را داده است، اجازه‌ای که نمی‌توان آن را به این صورت لغو کرد و به نظر می‌آید حتی طرح موضوع آن در شرایط فعلی کاری درست نیست.

از سوی دیگر اما می‌توان این موضوع را به شکل دیگری هم مطرح کرد و پرسید، وقتی رسانه‌های منتقد دولت در خوزستان از مقام عالی مناطق آزاد در خصوص یک موضوع قانونی در شرایطی سئوالی مطرح می‌کنند طبیعی است آن مقام باید قانون را بیان کند، این وظیفه روزنامه‌نگار است که شرایط قانونی تصمیم‌گیری شده در این موضوع را نیز شرح دهد تا روشن باشد، نظر قانونی آن مقام منافاتی با قانون جاری فعلی در خوزستان ندارد، تا طرح چنین مسائلی باعث گرفتاری مردم نشود.

در جمع‌بندی باید گفت؛ عملکرد مدیران استان خوزستان آنطور که چندین بار استاندار سابق و فعلی توضیح دادند در خصوص تردد خودروهای اروندی در استان غیر قانونی نبوده و با مصوبه شورای تامین خوزستان انجام شده است. نظر دیروز آقای ترکان نیز با توجه به این مهم به منزله غیر قانونی بودن تردد خودروها در خوزستان نمی‌باشد و شامل تردد این خودروها بدون مرخصی و مجوز لازم در خارج از استان خوزستان می‌باشد.

اما حاشیه دوم این خبر مربوط به استقرار گمرک در خروجی مناطق آزاد است، اگرچه این خبر حداقل تا این لحظه که خبرنگار فیدوس پیگیر موضوع می‌باشد نتیجه روشنی نداشته اما اشاره به چند نکته در رابطه با آن خالی از اهمیت نیست، نکته اول اینکه طبق مصوبه اخیر دولت مناطق آزاد موظف به انحلال گمرک خود شده‌اند و دیگر چیزی با عنوان گمرک مناطق آزاد وجود ندارد، با این حساب اساساً بحث استقرار گمرک در خروجی و ورودی مناطق با صورت سابق منتفی است، اینجا دیگر صحبت بر سر این است که وقتی گمرک هم در ورودی مناطق آزاد مستقر باشد و هم در خروجی مناطق آزاد به چند دلیل عملاً معنای مناطق آزد مخدوش خواهد شد.

یکی از مهمترین مسائل گمرک در خصوصو مناطق آزاد بحث درآمدری بوده، گمرک آنطور که در نقدها مطرح شده، با توجه به فرصت ایجاد شده در مناطق آزاد برای استفاده از بعضی معافیت‌ها برای وارد کنندگان، همچنین استفاده از درصدی از تعرفه‌های وارداتی به عنوان درآمد مناطق آزاد، معتقد بوده که این مناطق به صورت غیر طبیعی مبدل به دروازه واردات شده و باعث کسر درآمد گمرک جمهوری اسلامی شده‌اند.

مشخصاً این موضوع درست است، اما طبیعی‌است ذات ایجاد مناطق آزاد همین بوده و برای برداشته شدن بروکراسی و همچنین ایجاد فرصت‌های زیرساختی برای سرمایه‌گذاران است، بسیاری از این سرمایه‌گذاران باید کالا و مواد اولیه خود را وارد این مناطق کنند که بدون این قوانین چنین موضوعی ممکن نیست، همچنین جاری شدن این قوانین امکان دارد مسائل مورد نظر گمرک را هم ایجاد کرده و باعث مشکلاتی شود، به هر حال روشن است گمرک جمهوری اسلامی در این موضوع توفیق یافته و نظر دولت را کسب کرده که امروز نامه‌آقای ترکان در خصوص انحلال گمرک این مناطق در اختیار ایشان قرار گرفته است.

با این توضیح روشن است دیگر نباید انتظار داشت موضوع نحوه استقرار گمرک آنقدر اهمیت داشته باشد، اما باید منتظر باشیم و ببینیم گمرک چگونه با ایجاد قوانین خود جذابیت حضور و واردات کالا و در پس آن حتی صادرات کالا از دروازه مناطق آزاد را از بین برده و اجازه استفاده از این فرصت برای کسب درآمد در به مناطق در وهله نخست نخواهد داد و در واقع در پس این کار تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق دچار مشکل خواهد شد.

در پایان اشاره به این موضوع هم خالی از فایده نیست که مناطق آزاد بدون اختیارات گمرکی، مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد، مناطق آزادی که همه فرصت‌های آن گرفته شوند، دیگر مناطق آزاد به حساب نمی‌آیند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
فیدوس لطفا مشخص کنید طبق قانون جدید درصد گمرکی در ورودی و خروجی منطقه آزاذ با هم تفاوت دارد یا خیر؟
اگر تفاوت دارد که بحث بالا می تواند به این سیاهی نباشد.
اگر تفاوت ندارد که ساختارا وجود گمرکی خروجی بی معناست.
مجموعا استقرار گمرک در خروجی مطلقا بی اثر نیست.
Histats.com START (standard) Histats.com END