آخرین اخبار
آه اگر آزادی سرودی می خواند/کوچک/همچون گلوگاه پرنده ای/هیچ کجا دیواری فرو ریخته برجای نمی ماند. (احمد شاملو)      
کد خبر: ۳۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
دکتر بای سلامی در گفتگوی اختصاصی با فیدوس مطرح کرد:
دکتر غلامحیدر ابراهیم بای سلامی یکی از جدیترین فعالان حوزه گردشگری در کشور است، او را باید از طراحان ایدههای نوین گردشگری و هتلداری دانست.

گردشگری صنعتی دانش محور و تخصصی است 

دکتر ابراهیم بای سلامی استاد در گفتگوی اختصاصی با فیدوس مهمترین مانع برای ارزآور بودن حوزه گردشگری در کشور را تقاضامحور بودن کشور در این حوزه دانست و بیان داشت: ما کشور عرضه محوری نیستیم. به زبان دیگر ما از نظر زیرساختی بخصوص در بحث اقامتگاه‌ها ضعیف هستیم. نبود تعریف روشن از وضعیت میهمانی و میزبانی از جمله نقاط ضعف‌های ما در حوزه گردشگری است. ما توان تبلیغی مناسب برای آنکه گردشگران مقاصد ایران را برای سفرهایشان انتخاب کرده و در هفته هزار تا هزار و پانصد دلار در کشور ما هزینه کنند را نداریم.

بای سلامی در به ضعف مدیریتی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در چهل سال گذشته در سیاست‌گذاری‌، برنامه ریزی و مدیریت گردشگری را در اولویت قرار ندادیم. برای داشتن گردشگر ارزآور باید به گردشگری به عنوان یک صنعت دانش محور و تخصصی نگاه بشود. در این صورت است که می‌توانیم گروه‌های هدف را بر اساس منافع اقتصادی و فرهنگی از میان گردشگران دنیا انتخاب بکنیم.

مدیر هولدینگ گردشگری تامین اجتماعی(هگتا) به نقش تاثیرگذار حضور بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی نیز با وجود همه تلاش‌هایی که انجام شده است هنوز به اندازه‌ای توسعه یافته نیست که بتواند به صورت معنادار به بستن تور و ارائه برنامه‌های ملی در سطح شبکه‌های بین المللی  گردشگری موفق باشد.

در حال حاضر بیش از 50 درصد گردشگرانی که ایران را انتخاب می کنند به قصد سفرهای زیارتی وارد کشور ما می‌شوند.

در میان پنج  کشور اولی که گردشگرانشان به ایران می‌آیند هیچ کشور ثروتمندی وجود ندارد. این روند سبب شده است اگرچه از نظر فرهنگی این گردشگران مناسب کشور ما باشند اما از لحاظ ارزآوری سود چندانی به اقتصاد ما نمی‌رسانند.

بطور مثال در شهری مثل مشهد امکانات بهداشتی، درمانی برای یک و نیم میلیون نفر مهیا شده است اما این شهر پذیرای بیش از بیست و پنج میلیون نفر در سال است. به قول خود خراسانی‌ها مجاور خرج زائر می‌کند.

یا از سوی دیگر در شهری مانند اصفهان که اتفاقا درخواست تورهای زیادی از سوی گردشگران ارزآور دارد به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی گردشگری و مشکلات سیستم حل و نقل هفتاددرصد تورهای درخواستی برگشت داده می‌شود.

به دلیل پایین بودن ارزآوری گردشگران طبیعی‌ست که میل چندانی در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اقامتی صورت نمی‌گیرد.

بای سلامی با اشاره منابع متعدد و جاذبه‌های مختلف ایران گفت: ما منابع فرهنگی و میراثی فاخری از گذشتگان داریم اما وقتی این‌ها تبدیل به جاذبه گردشگری می‌شود که بتوانیم آنها را تبدیل به محصولی برای جذب گردشگران کرده باشیم.

یعنی از لحاظ امکانات حمل و نقلی، اقامتی، پذیرایی و دیگر خدماتی که برای جذب گردشگر مورد نیاز است در تمام این مقاصد فراهم کرده باشیم. نبود چنین زیرساخت‌هایی سبب می‌شود شما نتوانید در بازار گسترده و رقابتی جهانی فرصتی برای تبلیغ خود داشته باشید.

Histats.com START (standard) Histats.com END